Platforma Sygnalizacji Agrofagów

Przypominamy, że na portalu internetowym ,,Platforma Sygnalizacji Agrofagów” (www.agrofagi.com.pl) można znaleźć wiele cennych informacji wspomagających przestrzeganie wytycznych integrowanej produkcji i ochrony roślin uprawnych.

Najważniejszą funkcją Platformy Sygnalizacji Agrofagów” jest możliwość publicznego korzystania z wyników monitorowania organizmów szkodliwych w uprawach roślin rolniczych, który jest prowadzony w około 350 punktach na terenie kraju. Uprawy objęte monitorowaniem to pszenica ozima, rzepak ozimy. kukurydza, ziemniak, burak cukrowy i bobowate grubonasienne.

W zakładce Zwalczanie agrofagów dostępne są przydatne informacje, takie jak:

Programy dla integrowanej ochrony roślin

Wykaz środków ochrony roślin dla Integrowanej Produkcji

Ochrona upraw ogrodniczych

Łączne stosowanie agrochemikaliów

Programy zapobiegania odporności organizmów szkodliwych

Wyszukiwarka środków ochrony roślin

Etykiety środków ochrony roślin

Rejestr środków ochrony roślin

Rejestr substancji podstawowych

Ulotki z zakresu ochrony roślin

Informacje dodatkowe

Wybrane agrofagi najważniejszych roślin uprawnych – materiały dydaktyczne.

 

Z platformy można pobrać Metodyki i poradniki:

Metodyki integrowanej ochrony roślin

Integrowana Ochrona i Europejski Zielony Ład

Metodyki integrowanej produkcji roślin (IP)

Poradniki Sygnalizatora

Ochrona roślin bezpieczna dla zapylaczy

Ochrona upraw przed zwierzyną łowną

Uwaga na nielegalne środki ochrony roślin

Bezpieczne stosowanie środków ochrony roślin

Technika ochrony roślin

Krajowy plan działania

Kodeks dobrej praktyki ochrony roślin

Platformę prowadzi Instytut Ochrony Roślin – Państwowy Instytut Badawczy we współpracy z Instytutem Ogrodnictwa w Skierniewicach oraz Instytutem Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa PIB w Puławach w ramach Dotacji Celowej MRiRW.

Nie będzie połączenia inspekcji

W odpowiedzi na wystąpienie Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z 20 marca 2024 r. do Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska o połączenie inspekcji odpowiedzialnych za jakość żywności i utworzenie jednej sprawnie działającej instytucji podległej ministrowi rolnictwa i rozwoju wsi w dniu 16 kwietnia 2024 r. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Czesław Siekierski przedstawił następującą odpowiedź:

„Pomysł łączenia inspekcji nie jest nowy. Przypomnę, że w roku 2017 Rząd PiS skierował do Sejmu RP projekt ustawy o Państwowej Inspekcji Bezpieczeństwa Żywności (druk sejmowy w poprzedniej kadencji Sejmu 1685). Projekt przewidywał utworzenie Państwowej Inspekcji Bezpieczeństwa Żywności w oparciu o konsolidację inspekcji podległych Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi, tj. Inspekcji Weterynaryjnej, Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa oraz Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, oraz przeniesienie do skonsolidowanej inspekcji (PIBŻ) części zadań z Państwowej Inspekcji Sanitarnej, a także części zadań Inspekcji Handlowej.

Skomplikowane prawnie ww. łączenie wymagało oddzielnej ustawy w postaci projektu ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o Państwowej Inspekcji Bezpieczeństwa Żywności (druk sejmowy w poprzedniej kadencji Sejmu 1686). Oba projekty skierowano do I czytania i na tym prace sejmowe się zakończyły równie szybko jak się zaczęły.

Ewentualne łączenie inspekcji wymaga szerokiej analityki w ujęciu prawnym, finansowym i przede wszystkim celów do osiągnięcia.

Jest to duże wyzwanie organizacyjne, tym bardziej skomplikowane, że dotyczy kilku podmiotów administracji rządowej, którymi są oprócz Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, także Minister Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Podkreślenia wymaga również, że w toku podejmowanych dotąd prób takiej reorganizacji inspekcji występowały istotne rozbieżności dotyczące ich zadań i organizacji, a różnice w tym zakresie były bardzo trudne do przezwyciężenia.

Nie można też w bieżącej sytuacji geopolitycznej podejmować się tak złożonych zmian bowiem kluczowe znaczenie ma ciągłe, bieżące wzmacnianie kadrowe i usprawnianie pracy istniejących inspekcji, które działają coraz sprawniej i efektywniej. Położyłem duży nacisk odkąd jestem ministrem na ujednolicenie i zasadnicze zmiany działania podległych mi inspekcji.

Obecnie wszystkie służby kontrolujące żywność wpływającą do Polski z Ukrainy są postawione w stan najwyższej gotowości. Przepływ towarowy z Ukrainą podlega kontroli wielu służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i jakość żywności oraz pasz, a kontrole są prowadzone zgodnie z unijnymi i krajowymi przepisami. Gdy zaś dochodzi do fałszerstw – służby te prowadzą stosowne postępowanie, informują organy ścigania oraz nakładają kary. Zgodnie z nową praktyką podawane są do wiadomości publicznej, także w mediach społecznościowych, informacje o stwierdzeniu nieprawidłowości w obrocie żywnością importowaną.

Pracownicy Inspekcji stale podnoszą swoje kwalifikacje i modyfikują procedury, aby działać jak najsprawniej i jak najlepiej chronić konsumentów. Dla przykładu w IJHARS powołany został Zespół ds. Oszustw Żywnościowych. W jego skład wchodzi kilkudziesięciu pracowników IJHARS, Wojewódzkich Inspektoratów i Laboratoriów. Celem pracy Zespołu jest wnikliwa analiza kwestii związanych fałszerstwami, a w tym pomaga wymiana wiedzy i doświadczeń.

To nie jest dobry czas na wprowadzanie chaosu i wielomiesięcznych sporów merytorycznych. Dodam też, że Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa (PIORIN) nie współdzieli wykonywanych zadań z pozostałymi inspekcjami, co jest dodatkowym argumentem przeciwko konsolidacji.

Reasumując, realizacja szeroko zakrojonego działania w postaci konsolidacji inspekcji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i jakość żywności nie jest aktualnie planowana, jako działanie z inicjatywy Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Nie jest to remedium na zatrzymanie jak wskazał Pan Prezes w swoim piśmie niekontrolowanego napływu towarów z Ukrainy.”

pismo MRiRW>>>

Resort rolnictwa w s. wniosków o udzielenie pomocy finansowej producentowi rolnemu

W odpowiedzi na wniosek Zarządu KRIR dotyczący wniosków o udzielenie wniosków o udzielenie pomocy finansowej producentowi rolnemu, w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w 2023 roku niekorzystnych zjawisk atmosferycznych- Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedstawiło stanowisko.

Resort rolnictwa i rozwoju wsi poinformował, że zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. poz. 187, z późn. zm.) od 2020 r. szkody powstałe w wyniku suszy szacowane są za pośrednictwem aplikacji „Zgłoś szkodę rolniczą”. W 2023 r. producenci rolni mogli złożyć wniosek o oszacowanie szkód, za pomocą publicznej aplikacji, do dnia 17 listopada 2023 r.

Należy podkreślić, że zgodnie z obowiązującymi przepisami wniosek o oszacowanie szkód powstałych w wyniku suszy producent rolny jest zobowiązany opatrzyć podpisem zaufanym.

Protokół albo kalkulację oszacowania szkód powstałych w wyniku suszy można pobrać wyłącznie w przypadku, jeśli wniosek został podpisany Profilem Zaufanym, „klikając” w numer gospodarstwa.

Natomiast jeśli po zalogowaniu się do aplikacji widnieje status „wniosek w edycji”, wówczas nie ma możliwości wygenerowania i pobrania protokołu lub kalkulacji z uwagi na to, że zgodnie z wyjaśnieniami administratora aplikacji wniosek nie został skutecznie podpisany.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformowało, że wszyscy producenci rolni, którzy skutecznie podpisali Profilem Zaufanym wnioski o oszacowanie szkód powstałych w wyniku suszy w 2023 r. od końca listopada 2023 r. mogli pobierać protokoły lub kalkulacje oszacowania szkód.

Jednocześnie poinformowano, że zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa producent rolny do wniosku o pomoc w związku z wystąpieniem w 2023 r. szkód spowodowanych przez suszę był zobowiązany dołączyć uwierzytelniony wydruk protokołu oszacowania szkód albo kalkulacji oszacowania szkód, które zawierają informację o powierzchni upraw rolnych, na której powstały szkody spowodowane wystąpieniem w 2023 r. suszy w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich.

Raport oszacowania szkód sporządzany przez komisję powołaną przez wojewodę zawiera jedynie :
1) imię i nazwisko, adres oraz numer identyfikacyjny producenta rolnego nadawany w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności oraz miejsce położenia gospodarstwa rolnego;
2) informacje o powierzchni upraw rolnych, w których powstały szkody spowodowane wystąpieniem suszy, zgodnej z wnioskiem o przyznanie płatności w rozumieniu przepisów o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego w roku, w którym jest składany ten wniosek;
3) procentową wysokość oszacowanych szkód;
4) imiona i nazwiska członków komisji oraz ich adresy poczty elektronicznej;
5) datę oszacowania szkód.

A zatem ww. raport nie zawiera wszystkich danych niezbędnych do potwierdzenia spełniania przez wnioskującego o pomoc producenta rolnego wymogów do przyznania pomocy w związku z wystąpieniem w 2023 r. suszy.

Odnośnie sumowania szkód, poinformowano, że proces szacowania szkód powstałych w wyniku suszy za pośrednictwem aplikacji jest nieco odmienny od szacowania szkód powstałych w wyniku pozostałych niekorzystnych zjawisk atmosferycznych przez komisje powołane przez wojewodów, co wpływa na brak możliwości ich łączenia.

Resort rolnictwa w sprawie szacowania szkód „suszowych”

W odpowiedzi na wystąpienia Zarządu KRIR w sprawie szacowania szkód powstałych w wyniku suszy, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi pismem z dnia 8 kwietnia br. przedstawiło następujące stanowisko.

Resort rolnictwa poinformował, że że prawidłowość działania aplikacji „Zgłoś szkodę rolniczą” potwierdzają wyniki wstępnego szacunku produkcji głównych upraw rolnych i ogrodniczych w 2023 r. opracowanego przez Główny Urząd Statystyczny (np. średni plon pszenicy w 2022 r. 5,5 t/ha, w 2023 r. 5,4 t/ha, średni plon kukurydzy w 2022 r. 7 t/ha, w 2023 r. 7,3 t/ha).

Algorytm ustalania wysokości szkód za pośrednictwem aplikacji publicznej został opracowany zgodnie z przepisami § 13zzd ust.13 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Należy również zauważyć, że zgodnie z obowiązującymi przepisami pomoc przyznawana jest w przypadku wystąpienia szkód powstałych w wyniku suszy w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich.

Szkody spowodowane przez suszę zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2019 r. poz. 477) oznaczają szkody spowodowane wystąpieniem, w dowolnym sześciodekadowym okresie od dnia 21 marca do dnia 30 września, spadku klimatycznego bilansu wodnego poniżej wartości określonej dla poszczególnych gatunków roślin uprawnych i gleb.
A zatem w aplikacji wykazane są wyłącznie szkody powstałe w wyniku tak zdefiniowanej suszy, aplikacja nie uwzględnia szkód powstałych w wyniku innych niekorzystnych zjawisk atmosferycznych czy błędów w agrotechnice.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformowało również, że jeśli po zalogowaniu się do aplikacji widnieje status „wniosek w edycji”, wówczas nie ma możliwości wygenerowania i pobrania protokołu lub kalkulacji z uwagi na to, że zgodnie z wyjaśnieniami administratora aplikacji wniosek takiego producenta rolnego nie został skutecznie podpisany Profilem Zaufanym.

MRiRW w sprawie odszkodowań dla producentów drobiu w związku z wystąpieniem grypy ptaków

W odpowiedzi na pismo KRIR w sprawie odszkodowań dla producentów drobiu z tytułu nałożenia strefy zapowietrzonej i zagrożonej, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, pismem z dnia 10 kwietnia 2024 r., przedstawiło następujące stanowisko:

W odniesieniu do zwalczania wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI), w polskim porządku prawnym przewiduje się odszkodowania ze środków budżetu państwa w przypadkach określonych w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz.U. z 2023 r. poz. 1075). Zgodnie z art. 49 ww. ustawy za zwierzęta gospodarskie określonych gatunków (w tym drób), zabite lub poddane ubojowi z nakazu powiatowego lekarza weterynarii, posiadaczowi zwierząt przysługuje odszkodowanie ze środków budżetu państwa w wysokości wartości rynkowej zwierzęcia.
Wartość rynkową zwierzęcia określa się na podstawie średniej z trzech kwot oszacowania przyjętych przez powiatowego lekarza weterynarii oraz dwóch rzeczoznawców wyznaczonych przez tego lekarza z prowadzonej przez niego listy rzeczoznawców. Szczegóły dotyczące powoływania i odwoływania rzeczoznawców oraz sposobu szacowania określono w przepisach rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 lipca 2009 r. w sprawie rzeczoznawców wyznaczonych przez powiatowego lekarza weterynarii do przeprowadzania szacowania (Dz. U. poz. 1161).
Dodatkowo, odszkodowanie ze środków budżetu państwa przysługuje również między innymi za zniszczone z nakazu organu Inspekcji Weterynaryjnej przy zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt podlegających obowiązkowi zwalczania, produkty pochodzenia zwierzęcego, pasze, czy sprzęt, które nie mogą być poddane odkażaniu. W takim przypadku odszkodowanie przysługuje również w wysokości ich wartości rynkowej, określonej na podstawie średniej z trzech kwot oszacowania przyjętych przez powiatowego lekarza weterynarii oraz dwóch rzeczoznawców wyznaczonych przez tego lekarza z prowadzonej przez niego listy rzeczoznawców.
Decyzję w przedmiocie przyznania odszkodowania podejmuje powiatowy lekarz weterynarii, który przed jej wydaniem obowiązany jest do ustalenia, czy istnieją przesłanki do odmowy jego wypłaty, o których mowa w art. 49 ust. 7 ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt.
Prawodawstwo weterynaryjne przyjmuje jako zasadę przyznawanie odszkodowań w gospodarstwach stanowiących ognisko danej choroby oraz gospodarstwach kontaktowych, w przypadkach, gdy ubój lub zabicie przebywających tam zwierząt wynika z nakazu organu Inspekcji Weterynaryjnej. Nie przewiduje natomiast tego rodzaju rekompensaty dla gospodarstw nieobjętych takim nakazem, a zlokalizowanych w obszarach: zapowietrzonym i zagrożonym, ustanawianych w związku z wystąpieniem ogniska choroby, jako pomocy o charakterze ekonomicznym. Kwestie natury ekonomicznej, związanej z rentownością gospodarstw utrzymujących zwierzęta, pozostają poza zakresem regulacji bezpośrednio związanych z ochroną zdrowia zwierząt.
Natomiast prawodawstwo unijne przewiduje na podstawie art. 220 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 671, z późn. zm.), że Komisja Europejska może przyjmować akty wykonawcze przyjmujące nadzwyczajne środki wsparcia rynku dotkniętego ograniczeniami dla handlu wewnątrz Unii i z państwami trzecimi, które to ograniczenia mogą wynikać ze stosowania środków zwalczania rozprzestrzeniania się chorób zwierząt. W ramach nadzwyczajnych środków wsparcia możliwa jest również pomoc w przypadku poważnych zakłóceń na rynku bezpośrednio związanych z utratą zaufania konsumentów spowodowaną zagrożeniami dla zdrowia ludzi, zdrowia zwierząt lub zdrowia roślin oraz ryzykiem chorób – art. 220 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013.
Nadzwyczajne środki wsparcia rynku podejmowane są na wniosek zainteresowanego państwa członkowskiego. W następstwie złożenia wniosku przez zainteresowane państwo członkowskie, Komisja przedkłada projekt stosownego rozporządzenia wykonawczego.
W chwili obecnej trwają prace nad kolejnym wnioskiem do Komisji Europejskiej w związku z wystąpieniem grypy ptaków w latach 2021 – 2023 r. na terenie Polski. Prace obejmują zespół działań, które na podstawie doświadczeń zebranych podczas prac nad poprzednim wnioskiem, umożliwią sprawne opracowanie kolejnego wniosku i realizację nowego mechanizmu wsparcia.

Pismo KRIR >>>

Pismo MRiRW >>>

Kredyty na utrzymanie płynności finansowej (linia UP)

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi pismem z dnia 11 kwietnia 2024 r., udzieliło odpowiedzi na wniosek KRIR w sprawie kredytów konsolidacyjnych dla rolników z oprocentowaniem 1% na 25 lat >>>, udzielając następujących wyjaśnień:

„Aktualnie producenci rolni mogą ubiegać się w bankach współpracujących z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o kredyty na utrzymanie płynności finansowej (linia UP), w których oprocentowanie należne bankowi płacone przez kredytobiorcę wynosi 2%.
O powyższe kredyty mogą ubiegać się producenci rolni, w celu poprawy płynności finansowej w związku z ograniczeniami na rynku rolnym spowodowanymi agresją Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy, przy czym kredyty te zgodnie z obwiązującymi przepisami mogą być udzielane nie później niż do dnia 30 czerwca 2024 r.
Kredyt może zostać udzielony na uregulowanie zobowiązań finansowych związanych z prowadzeniem działalności rolniczej w gospodarstwie rolnym oraz ponoszenie przez producentów rolnych bieżących nakładów przyczyniających się do poprawy płynności finansowej. Kwota kredytów udzielonych producentowi rolnemu nie może przekroczyć kwoty:
– 100 000 zł – gdy producent rolny prowadzi gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym o powierzchni nie większej niż 50 ha użytków rolnych;
– 200 000 zł – gdy producent rolny prowadzi gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym o powierzchni powyżej 50 ha i nie większej niż 100 ha użytków rolnych;
– 400 000 zł – gdy producent rolny prowadzi gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym o powierzchni powyżej 100 ha użytków rolnych.

Podstawa prawna:
1) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. poz. 187, z późn. zm.)

Pismo MRiRW >>>

Posiedzenie RP DIR powiatu zgorzeleckiego

5 kwietnia w Starostwie Powiatowym w Zgorzelcu Rada Powiatowa DIR powiatu zgorzeleckiego zorganizowała spotkanie miejscowej społeczności rolniczej z Dyrekcją OT Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.
W spotkaniu oprócz delegatów uczestniczyli przedstawiciele Zarządu DIR Wiceprezes Pan Waldemar Jankowski oraz członek Zarządu Pan Mieczysław Środa, KOWR reprezentowali Dyrektor OT Pan Kazimierz Matkowski oraz zastępca Dyrektora Pan Paweł Mazur. Spotkanie cieszyło się dużym zainteresowaniem, poza delegatami Rady Powiatowej w spotkaniu wzięło udział ponad 50 rolników.
Głównym tematem spotkania było omówienie sposobu rozdysponowania gruntów które w roku bieżącym zostaną wydane przez ustępujących dzierżawców. Spotkanie zostało zorganizowane aby miejscowi rolnicy mogli wyrazić swoje stanowisko w tej sprawie poparte merytorycznymi argumentami, przedstawić Dyrektorowi OT KOWR w jaki sposób ich zdaniem przeprowadzenie wyżej wymienionych czynności byłoby najbardziej rozsądne, sprawiedliwe, sprzyjające rozwojowi lokalnych gospodarstw rolnych. Ponadto rolnicy mogli zapoznać się z argumentami przedstawionymi przez Dyrekcję OT KOWR Wrocław a także mieli możliwość swobodnego zadawania pytań.
Wiceprezes Jankowski w imieniu Zarządu DIR podziękował dyrekcji KOWR za udział w spotkaniu z rolnikami, otwartość na dialog. Zaznaczył iż Dolnośląska Izba Rolnicza wszystkie uwagi zgłaszane z każdego powiatu są przedstawiane przez Dolnośląską Izbę Rolniczą na posiedzeniach Terenowej Rady Społecznej przy OT KOWR gdzie samorząd rolniczy ma swoich dwóch przedstawicieli.
Przypomniał iż jest możliwość delegowania przez miejscowe środowisko rolnicze do komisji przetargowych osób godnych zaufania, spełniających zadania społecznej.
Delegaci Rady Powiatowej zwracali uwagę na potrzebę pilnej zmiany zasad aby przekazywanie gruntów odbywało się płynnie bez potrzeby ugorowania gruntów.
Spotkanie przebiegło w atmosferze konstruktywnej wymiany poglądów i dyskusji.

Resort rolnictwa o udzieleniu pomocy finansowej producentowi rolnemu

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przestawiło stanowisko resortu w sprawie wniosków o udzielenie pomocy finansowej producentowi rolnemu, w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane
wystąpieniem w 2023 roku niekorzystnych zjawisk atmosferycznych.

Resort rolnictwa poinformował, że zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. poz. 187, z późn. zm.) od 2020 r. szkody powstałe w wyniku suszy szacowane są za pośrednictwem aplikacji „Zgłoś szkodę rolniczą”. W 2023 r. producenci rolni mogli złożyć wniosek o oszacowanie szkód, za pomocą publicznej aplikacji, do dnia 17 listopada 2023 r.

Resort podkreślił, że zgodnie z obowiązującymi przepisami wniosek o oszacowanie szkód powstałych w wyniku suszy producent rolny jest zobowiązany opatrzyć podpisem zaufanym.

Protokół albo kalkulację oszacowania szkód powstałych w wyniku suszy można pobrać wyłącznie w przypadku, jeśli wniosek został podpisany Profilem Zaufanym, „klikając” w numer gospodarstwa.

Natomiast jeśli po zalogowaniu się do aplikacji widnieje status „wniosek w edycji”, wówczas nie ma możliwości wygenerowania i pobrania protokołu lub kalkulacji z uwagi na to, że zgodnie z wyjaśnieniami administratora aplikacji wniosek nie został skutecznie podpisany.

Sekretarz Stanu w MRiRW, Stefan Krajewski podkreślił, że wszyscy producenci rolni, którzy skutecznie podpisali Profilem Zaufanym wnioski o oszacowanie szkód powstałych w wyniku suszy w 2023 r. od końca listopada 2023 r. mogli pobierać protokoły lub kalkulacje oszacowania szkód.

Jednocześnie samorząd rolniczy został poinformowany, że zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa producent rolny do wniosku o pomoc w związku z wystąpieniem w 2023 r. szkód spowodowanych przez suszę był zobowiązany dołączyć uwierzytelniony wydruk protokołu oszacowania szkód albo kalkulacji oszacowania szkód, które zawierają informację o powierzchni upraw rolnych, na której powstały szkody spowodowane wystąpieniem w 2023 r. suszy w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich.

Raport oszacowania szkód sporządzany przez komisję powołaną przez wojewodę zawiera jedynie :
1) imię i nazwisko, adres oraz numer identyfikacyjny producenta rolnego nadawany w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności oraz miejsce położenia gospodarstwa rolnego;
2) informacje o powierzchni upraw rolnych, w których powstały szkody spowodowane wystąpieniem suszy, zgodnej z wnioskiem o przyznanie płatności w rozumieniu przepisów o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego w roku, w którym jest składany ten wniosek;
3) procentową wysokość oszacowanych szkód;
4) imiona i nazwiska członków komisji oraz ich adresy poczty elektronicznej;
5) datę oszacowania szkód.

A zatem ww. raport nie zawiera wszystkich danych niezbędnych do potwierdzenia spełniania przez wnioskującego o pomoc producenta rolnego wymogów do przyznania pomocy w związku z wystąpieniem w 2023 r. suszy.
Odnośnie sumowania szkód, resort informuje, że proces szacowania szkód powstałych w wyniku suszy za pośrednictwem aplikacji jest nieco odmienny od szacowania szkód powstałych w wyniku pozostałych niekorzystnych zjawisk atmosferycznych przez komisje powołane przez wojewodów, co wpływa na brak możliwości ich łączenia.

BIP
Fundacja

Fundacja Izydora

Związek Wzajemności Członkowskiej

Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych „TUW” jest ogólnopolskim, pierwszym reaktywowanym dzięki zmianom w polskim prawie ubezpieczeniowym, towarzystwem korzystającym z wzajemnościowej formuły realizacji ubezpieczeń.

Przydatne linki
Kalendarz

Money.pl

Money.pl - Kliknij po więcej
Forex
 CHF / PLN 4,0770 -0,16% [20:13]
 EUR / JPY 124,5710 -0,04% [20:13]
 EUR / PLN 4,3939 -0,31% [20:13]
 USD / JPY 105,7190 -0,25% [20:13]
 USD / PLN 3,7284 -0,49% [20:13]
Wspierane przez Money.pl

Imieniny:
Adolf, Tymon