Spotkanie Zarządu DIR z Przewodniczącymi Rad Powiatowych Dolnośląskiej Izby Rolniczej

Dnia 23 kwietnia 2024r. odbyło się drugie w tym roku spotkanie Zarządu DIR z Przewodniczącymi Rad Powiatowych Dolnośląskiej Izby Rolniczej. Spotykanie otworzył Pan Waldemar Jankowski , Wiceprezes DIR, który wraz z Panem Henrykiem Kowalik, Delegatem do Krajowej Rady Izb Rolniczych przekazali zgromadzonym informacje ze spotkań z Ministrem Rolnictwa w minionym okresie.
Pan Waldemar Mazurek, Przewodniczący RP DIR Powiatu Wrocławskiego zadał pytanie dlaczego podpisano przedłużenie umów na dzierżawę w KOWR. Wskazał, że rolnicy oczekują odpowiedzi w danym temacie. Oczekuje udzielenia informacji, kto się podpisał pod umową przedłużającą umowy
Pan Jankowski, Wiceprezes DIR odpowiedział, że Rada Społeczna składa się z 16 osób, dwie osoby reprezentujące Izbę w Radzie nie ma głosu decydującego. Pytanie należy skierować do KOWR.
Pan Tadeusz Mochalski, Przewodniczący RP DIR Powiatu Zgorzeleckiego, zadał pytanie kto usiadł do restrukturyzacji przedsiębiorstw, bez opinii z terenu, bo Terenowa Rada Społeczna nie może dokonywać ustaleń bez rolników. Uważa, że powinna powstać zupełnie nowa Rada Społeczna.
Dodał, że od 2023 roku trwają protesty ws. Zielonego Ładu. Zadał pytanie ile można w tej sprawie protestować. Rolnika należy nagradzać, ze prowadzi zasady Zielonego Ładu.
Następnie zadawał pytanie KOWR-owi czy jest przygotowany na przyjęcie wracających hektarów do KOWR. Powinno się zadawać pytania konkretne dlaczego spółce X, Y czy Z przedłużono umowę.
Przedstawił, że na spotkaniu w KOWR wskazano, że nie ma możliwości organizacji przetargów w trybie przetargów ofertowych. Wskazał, że stworzyli Zespół, który przygotował propozycję rozdysponowania gruntów po 2 przedsiębiorstwach i równocześnie zawnioskowali o przetargi ofert pisemnych. Dodał, że przejmowanie gospodarstw ma być stopniowe, a na wniosek dzierżawcy należy zrobić przedłużenie dzierżawy max do 3 lat, wówczas grunty nie będą leżały ugorem. Na zakończenie Pan Mochalski wskazał, że KOWR jest otwarty na rozmowy. Jeżeli my im nie pomożemy to rolnicy nie dostaną ziemi.
Pan Henryk Kowalik wskazał, że z Ministrem Rolnictwa ustalono, że mają być jako główne organizowane przetargi ofert pisemnych, takie jest stanowisko większości rolników, którzy są gotowi czekać 2 lub 3 lata na rozdysponowanie gruntów.
Pan Waldemar Jankowski wskazał, że musi być wypracowany kompromis pomiędzy stronami. Odniósł się do spraw organizacyjnych, odniósł się do ostatniego spotkania z rolnikami podczas Walnego, przekazał, ze sprawy powstające na terenie powiatu powinny być załatwiane przez Radę Powiatową na powiecie.
Pan Mariusz Hydzik, Członek Zarządu DIR, wskazał, że rolnicy nie mają gwarancji, że ziemia nie będzie leżała odłogiem. Przetargi są odwoływane. Niech ziemia będzie jak najszybciej rozdysponowana. Niestety procedury trwają długo i rolnikom trzeba to tłumaczyć. Rolnicy sami dążą do odwołania przetargów, a przez to wadia są zablokowane.
Pan Tadeusz Mochalski powiedział, ze w przypadku Starego Jaworowa był wieli bałagan, ale nie można wszystkich porównywać do jednej sytuacji. Musi być rozmowa aby było jak najmniej skarg.
Pan Waldemar Mazurek dodał, ze powinna być poprawiona punktacja, powinien być opłacany KRUS
Odpowiedział Pan Kowalik, że ten temat był omawiany w KRIR. Rolnicy będący na ZUS nie mogą być wyeliminowani i to by była dyskryminowana grupa społeczna, co prawnie jest niedopuszczalne. Powinny być rozporządzeniami a nie Zarządzeniami Dyrektora KOWR określone zasady rozdysponowania gruntów rolnych. Należy tu uwzględnić regionalizację kraju. Przypomniał, że to jest ostatnie tak duże rozdysponowanie gruntów.
Pan Paweł Mazur odniósł się do przekazanych informacji jako Zastępca Dyrektora KOWR, wskazując, że Dyrektora Matkowskiego nie będzie na spotkaniu. Przekazał, że przygląda się trudnej sytuacji rolnictwa i należy dążyć do zmian w zasadach przyznawania dopłat, tak aby grunty trafiały faktycznie do producentów rolnych. Zwrócił się do Zarządu by zająć się definicją rolnika aktywnego. Odniósł się do poruszanych przez przedmówców spraw związanych z KOWR. Po spotkaniu w Zgorzelcu była podpowiedź aby grunty z dużych gospodarstw, które nie mogą mieć przedłużonych umów (pomimo możliwości przedłużenia na wydanie do 12 miesięcy), aby wydłużyć okres przejmowania gruntów. Nie wydzierżawiać gruntów w przetargach ofertowych. Nie ma możliwości dokonywania podziałów umownych, musi być podział trwały. Zasoby kadrowe KOWR nie pozwalają na sprawne rozdysponowanie gruntów. Propozycja przedłużania wydania gruntów do 3 lat wydaje się KOWR-owi racjonalna. To nie jest równoznaczne z przedłużeniem umowy dzierżawy. Nie może leżeć odłogiem kilka tysięcy ha gruntów będących w Zasobie, ponieważ ich rekultywacja będzie kosztowała nieprawdopodobne pieniądze. Za grunty będące w Zasobie płacą wszyscy. KOWR z Wrocławia jest w kontakcie z Dyrektorem Generalnym i jest szansa na przedłużenie ww. terminu. To dotyczy nie tylko gruntów ale też nieruchomości. Ośrodki gospodarcze to są obiekty kosztowne w utrzymaniu. Dodał, że nie zgodzi się nigdy z włączeniem do punktacji opłacania KRUS, ponieważ wśród rolników jest wielu dwuzawodowców więc KRUS nie powinien być kryterium, Dodał, że ważniejsza jest dobra definicja aktywnego rolnika. Wskazał, że coraz więcej „prawdziwych” rolników zaspokoi się gruntami rozdysponowywanymi przez KOWR. Stwierdzenie kto jest tzw. „słupem” a odwoływanie przetargów z tego powodu też nie jest rozwiązaniem. Dodał, ze KOWR będzie organizował spotkania z rolnikami. Rolnicy „ostrzą sobie zęby” na grunty, które nie są w Zasobie KOWR. Przekazał, że zaprasza na spotkania, starają się organizować spotkania z dnia na dzień, zachęca do bezpośredniego kontaktu, bo to pozwala na sprawne rozwiązywanie spraw.
Pan Waldemar Jankowski powtórzył zadane na początku spotkania pytanie Pana Mazurka dotyczące przedłużania umów.
Pan Paweł Mazur jako przedstawiciel KOWR odpowiedział, że na przedłużenie umów musi być zgoda KOWR w Warszawie.
Pan Marek Brusiło, Członek Zarządu DIR, zadał pytanie o gospodarstwo na terenie powiatu strzelińskiego, którego umowa wygasa za rok. Z odpowiedzi z KOWR wynika, że przedłużona będzie umowa dzierżawy, a wcześniej była decyzja że grunty będą rozdysponowywane wśród rolników.
Pan Paweł Mazur jako Zastępca Dyrektora KOWR odpowiedział, że KOWR patrzy perspektywicznie. Obecne wyliczenie za dzierżawę jest wyższe niż z umowy pierwotnej i wielu rolników nie chce podpisywać umów z wyższym czynszem. KOWR przedłuża te umowy, które może i tam jest z automatu zapis, że w każdym momencie KOWR może wyłączyć 30 % areału. Wiele jest takich gospodarstw, że rolnicy windowali niebotyczne tony za ha, dodatkowo wprowadzono zapis o 11 kwartałach do wyliczeń czynszów, sprawia że to, że wiele jest pism o umorzenia czynszów, a KOWR nie może umorzyć czynszu, może tylko rozłożyć na raty. Niestety to powoduje, że wielu rolników przeliczyło się w licytowaniu czynszów. Dodał, że mając na uwadze przepisy KOWR nie może wielu gruntów wydzierżawić, gdyż one są zablokowane np. pod budowę drogi.
Pan Henryk Kowalik odniósł się do definicji aktywnego rolnika. Wskazał Ministrowi Rolnictwa że to jest fikcja.
Pan Waldemar Mazurek wskazał, że KOWR powinien przedłużać umowy pod warunkiem, że część oddadzą dla okolicznych, zwłaszcza młodych, rolników.
Pan Henryk Kowalik odpowiedział, ze dokładnie taki wniosek został do MRiRW wysłany z KRIR.
Pan Jan Rewers, Przewodniczący RP DIR Powiatu Górowskiego, wniósł do Dyrektora KOWR o spotkanie po 20 maja oraz przygotowanie inwentaryzacji gruntów będących w Zasobie, na terenie powiatu górowskiego.
Pan Paweł Mazur jako przedstawiciel KOWR wniósł o wcześniejszy kontakt telefoniczny w sprawie spotkania oraz o przedstawienie wcześniej pytań, by była możliwość przygotowania się spotkania. Przekazał informacje ile problemów ma KOWR z nieruchomościami będącymi pod nadzorem Konserwatora Zabytków.
Adwokat Łukasz Opaliński wskazał, ze warto ustawowo rozwiązać problem z nieruchomościami będącymi pod nadzorem konserwatorskim. Pan Paweł Mazur wskazał, że on może o to wnioskować jako Przewodniczący Rady Powiatowej DIR Powiatu Wałbrzyskiego, natomiast jako Zastępca Dyrektora KOWR nie może tego zrobić.
Pan Wiktor Zimmer, Przewodniczący RP DIR Powiatu Karkonoskiego złożył wniosek formalny – „30-stki” będą wystawiane do dzierżawy, należy mówić głośno, że dzierżawcy powinni zacząć kupować te grunty, tak aby ziemia szła w ręce prawdziwego rolnika.
Definicja aktywnego rolnika powinna być prosta – „pokaż fakturę ze sprzedaży”!
Wskazał, że jest problem po byłym gospodarstwie w Wojanowie, gdzie ciągle odcinano od pałacu grunty. Udało się trochę zabezpieczyć istniejące na gruntach nieruchomości, ale one wymagają interwencji związanej z ich zabezpieczeniem.
Pan Tadeusz Kinach, Przewodniczący RP DIR Powiatu Złotoryjskiego wskazał, ze najwyższy czas by to co się nie nadaje do zagospodarowania zostało „uporządkowane” przez KOWR. Wiele budynków nigdy nie będzie zagospodarowanych.
KOWR występuje do Rad Powiatowych ws. wyrażenia opinii dot. zapotrzebowania na grunty, pytanie po co? Wniósł by wskazywać czego dotyczy to zapytanie i jakie są decyzje związane z uzyskaną odpowiedzią. Dodał, że przedłużenie umów dzierżaw to wymyślanie sposobów na przetrwanie okresu kilku lat by dokonać zmiany ustawy i 30-stki „uwalić”. Dlatego od 2011 do 2020 roku nie składano deklaracji.
Pan Paweł Mazur jako przedstawiciel KOWR wskazał, że przedłużanie wydania gruntów jest korzystne. Dodał, ze Ustawa z 2011r. ma nieprzemyślane konsekwencje. Nikt nie wymyślił, aby coś zrobić z pałacami. Nie dojdzie do wielkiej zmiany bo czynnik społeczny na to nie pozwoli. My możemy pokazywać rozwiązania, które pozwolą na upełnorolnienie gospodarstw. Odnośnie zabudowań – rozebranie tego to potężne koszty. Jeden Minister jest z tej opcji, drugi Minister z innej i trudno się dogadać. Ale będą to pokazywać, bo nieruchomości popadają ruinę.
Pan Jerzy Truś, Przewodniczący RP DIR Powiatu Wołowskiego poprosił o inwentaryzację gruntów na terenie powiatu wołowskiego. Odnośnie Zielonego Ładu wskazał, że nie ma już 4 % ugorowania i wnioski w systemie to przyjmują. Dodał, że jeżeli Ukraina wejdzie do UE, to polscy rolnicy będą mieli problem. Sytuacja nie jest ciekawa, bo wielu rolników jest już zniechęconych.
Pan Roman Pastuch, Przewodniczący RP DIR Powiatu Lubińskiego wskazał, ze ma niesmak do tego że wcześniej ANR – obecnie KOWR wiele budynków w dobrym stanie rozebrała. Czy KOWR rozbiera obecnie budynki na swój koszt?
Pan Paweł Mazur, Zastępca Dyrektora KOWR odpowiedział, że obecnie budynki są rozbierane (np. Łagiewniki) ale też zabezpieczane. Wszystko zależy od stanu nieruchomości. Wskazał, że budynki w dobrym stanie nie są przez KOWR rozbierane. Wskazał, na problem z eternitem, z którym mają problem nie tylko rolnicy ale też KOWR.
Pan Tadeusz Mochalski odniósł się do wypowiedzi Pana Tadeusza Kinach, wskazał, że sprawy dotyczące powiatu powinny być załatwiane przez Radę Powiatową na ternie powiatu.
Pani Bożena Kończak, Przewodniczący RP DIR Powiatu Kamiennogórskiego wskazała, że ma problem z małymi działkami. Rolnicy wnoszą o kupno, ale nie mogą tego wydzierżawić.
Pan Paweł Mazur, Zastępca Dyrektora KOWR udzielił odpowiedzi, że jest problem z rozdysponowaniem małych działek. Dodał, że KOWR cały czas szykuje się do rozdysponowania. Podziękował za pomoc w tym zakresie, powiedział, że liczy na merytoryczne włączenie się rolników w to działanie.
Pani Bożena Kończak wskazała na problem sytuacji w rolnictwie, jest bardzo zła sytuacja hodowców, którzy wymagają różnorakiego wsparcia. Jeżeli nie będzie tu działania wieś się wyludni, nie będzie młodych, to będzie katastrofa. Będą pieniądze w LGD na przetwórstwo i należy o tym mówić. Poprosiła aby na przyszłe spotkanie przyjechać z delegatami.
Pan Jan Smorawski, Przewodniczący RP DIR Powiatu Oleśnickiego, zaprosił Dyrektora KOWR Pana Pawła Mazura na spotkanie na powiecie oleśnickim, gdyż jest tam 460 ha do podziału, a zainteresowanie wśród rolników jest duże. Dodał, że w Sycowie są dwa gospodarstwa które są prowadzone przez przedsiębiorców, którzy je poddzierżawiają a rolnicy chętnie by je wydzierżawili.
Pan Leszek Wicha, Przewodniczący RP DIR Powiatu Średzkiego zadał pytanie o możliwość wykupu gruntów pow. 2 ha.
Pan Paweł Mazur jako Zastępca Dyrektora KOWR odpowiedział, że zgody są wydawane indywidualnie.
Jako Przewodniczący Rady Powiatowej dodał, że jeżeli ktoś jest dzierżawcą to powinien mieć możliwość wykupu gruntów.
Pan Ryszard Borys Prezes DIR wskazał, że sporo rolników wykupiło grunty, po interwencji Prezesa przyspieszono te działania. Z półtora roku skrócił się ten termin nawet do 3 miesięcy.
Pan Paweł Mazur jako Zastępca Dyrektora KOWR przekazał, że obrót gruntami cały czas się odbywa. Dodał, że wiele rzeczy opiniuje KOWR w Warszawie lub Ministerstwo, a oni są zakopani dlatego to trwa. Ale jest liberalizacja, że coraz więcej decyzji będzie można podejmować na poziomie Oddziału Terenowego.
Pan Franciszek Osip, Przewodniczący RP DIR Powiatu Bolesławieckiego, wskazał, że wciąż jest problem z opakowaniami po nawozach.
Pan Leszek Wicha dodał, że jest duży problem z bigbagami oraz folią, rolnicy nie mogą ich zutylizować, poprosił o interwencję na poziomie krajowym, zaproponował, by być może wdrożyć rozwiązanie takie samo jak w przypadku środków ochrony roślin, by przerzucić obowiązek na sprzedawców nawozów. Większość producentów to firmy państwowe.
Pan Henryk Kowalik wskazał, że firma, która wprowadza nawozy do obrotu powinna je odebrać. Cena nawozu obejmuje nawóz, bigbag i jego utylizację.
Pan Mariusz Hydzik zadał pytanie czy na Stary Jaworów uda się podpisać umowę do 30 maja
Pan Paweł Mazur jako Zastępca Dyrektora KOWR odpowiedział, że nie ma takiej możliwości.
Pan Ryszard Frączek, Przewodniczący RP DIR Powiatu Legnickiego zaprosił Pana Pawła Mazura jako Zastępcę Dyrektora KOWR do Legnicy na 10 maja. Wskazał, że w jego ocenie dwa dni po posiedzeniu Rady Społecznej powinien mieć informację zwrotną o podjętych decyzjach, tzn. powinien być przekazany Protokół z posiedzenia Rady Społecznej przy KOWR.
Pan Paweł Mazur jako Zastępca Dyrektora KOWR wskazał, że z dnia na dzień nie będzie organizowane spotkanie w terenie, gdyż ono musi być przygotowane, aby pracownik KOWR był przygotowany i mógł odpowiedzieć na spotkanie. KOWR chce aby podczas spotkania rolnicy z sali wybiorą reprezentantów, którzy będą w kontakcie z KOWR. Odnośnie Rady Społecznej dodał, że działa ona na podstawie Zarządzenia Dyrektora KOWR, członkowie otrzymują zwrot kosztów przejazdu. Protokół jest sporządzany przez sekretariat więc nie ma możliwości aby był sporządzony w 2 dni. Dodał, że podczas spotkań w ternie przekazuje informację, że członkowie Rady Społecznej poświęcają swój czas na pracę w Radzie.
Pan Waldemar Jankowski dodał, że reprezentanci Izby w Radzie Społecznej bronią głosu RP i dążą do organizacji głównie przetargów ofertowych.
Pan Leszek Wicha wniósł aby przekazywać do Rad Powiatowych informację zwrotną z posiedzenia Rady Społecznej.
Pan Paweł Mazur jako Zastępca Dyrektora KOWR wskazał, że protokół z posiedzenia jest przesyłany członkom Rady i nie jest zastrzeżony. Dodał, że jeżeli przetarg został zaopiniowany przez Radę Społeczną niezgodnie z prawem to to jest tylko opinia i KOWR nie może działać niezgodnie z prawem więc zadziała tak jak powinien.
Prezes Ryszard Borys wskazał, ze Protokół z posiedzenia Rady Społecznej będzie przesyłany do Rad Powiatowych.
Pan Waldemar Mazurek ponowił apel aby ktoś z terenu gdzie jest dużo przetargów aktywnie uczestniczył w pracy związanej z rozdysponowaniem.
Pan Ryszard Borys wskazał, że po to materiały z Biura Zarządu są wysyłane do Rad Powiatowych do zaopiniowania bo tej opinii reprezentanci w Rady bronią podczas posiedzenia.
Pan Leszek Wicha, zawnioskował, aby był dany Radom czas na dokonanie analizy materiałów do zaopiniowania przez Radę Społeczną. Zwrócił się do Zarządu o wystąpienie do KOWR o przesyłanie materiałów z większym wyprzedzeniem.
Dyrektor Biura DIR wskazała, że materiały trafiające do Biura DIR są natychmiast przesyłane w teren z prośbą o procedowanie. Zwróciła się do Przewodniczących RP o informację zwrotną a nie tylko pozostawianie bez odpowiedzi.
Wiceprezes przekazał zebranym informację, że to izba zawnioskowała o częstsze spotkania Rady Społecznej.
Pan Mariusz Hydzik wskazał, że coraz więcej jest kontroli czy Państwowa Inspekcja Nasiennictwa ma prawo kontrolować rolników. Poprosił Mecenasa o przygotowanie takiej informacji.
Pan Ludwik Twardochleb wniósł o rozesłanie do RP informacji o składzie Rady Społecznej.
Pan Paweł Mazur przekazał, że nie może dłużej uczestniczyć w spotkaniu, ze względu na spotkanie w KOWR.
Pan Waldemar Jankowski podziękował Panu Mazurowi za udział w spotkaniu.
Pan Wiktor Zimmer zwrócił się o ponowne wystąpienie o przywrócenie paszportów do zwierząt. Brak spowoduje wiele problemów dla hodowców.
Zarząd przekazał, że wystąpi z wnioskiem.
Pani Bożena Kończak zwróciła się o spotkanie z Wojewódzkim Lekarzem Weterynarii
Pan Jankowski przekazał informację, że Zarząd opracował sprawozdanie za I kwartał, które będzie przesłane do Przewodniczących mailem
Pan Waldemar Jankowski przywitał Panią Dyrektor TUW Joannę Klimas- Zajączkowską, która przedstawiła informację
Pani Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu Beata Głuchowska przedstawiła działania Wód Polskich, zadeklarowała chęć współpracy oraz spotkań.
Przewodniczący Rad zadali pytania dotyczące działalności Wód Polskich, do których Pani Dyrektor się odniosła.
Pan Jan Socha, Dyrektor Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego wskazał, że podejmuje liczne działania by usprawnić działania instytucji, którą obecnie zarządza. Wywiązała się dyskusja z Przewodniczącymi Rad.
Prezes wskazał, że Izba ponowi wniosek o zmianę przepisów w zakresie zasad wyliczania emerytur rolniczych oraz o ograniczenie ilości dokumentów wymaganych przez KRUS.
Prezes Izby zamknął posiedzenie.

KRIR ws. dopłat do zbóż

W związku z zamieszczeniem w RCL 22 kwietnia 2024 r. projektu rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, który bez konsultacji społecznych od razu został skierowany na Stały Komitet Rady Ministrów, Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych przekazał do MRiRW uwagi dotyczące rekompensat dla producentów zbóż.

W projekcie rozporządzenia zapisano, że pomoc będzie wypłacana wyłącznie do zboża sprzedanego w okresie od 1 stycznia do 31 maja 2024 r. Samorząd rolniczy nie może zaakceptować tego zapisu ponieważ pozbawia pomocy rolników, którzy sprzedali zboże po żniwach. Wnosimy o uwzględnienie sprzedaży od sierpnia 2023 r. Różnica w cenach zboża pomiędzy okresem po żniwach a obecnie jest niewielka.

Rekompensatą powinny zostać objęte również sprzedane plony rzepaku i gryki, ponieważ te uprawy również ze względu na sytuację rynkową zmienioną w wyniku działań wojennych osiągały zaniżoną cenę.

W rekompensatach należy uwzględnić również dopłaty do sztuki dużej zwierząt.

W związku z powyższym Zarzad KRIR zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Pana Czesława Siekierskiego o uwzględnienie opinii samorządu rolniczego i skierowanie autopoprawki w tym zakresie do RCL.

Trzeba wysłać wnioski pomimo błędu

Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie na prośbę MRIRW poinformowało 19 kwietnia 2024 r., że w związku z planowanym zniesieniem od 2024 roku warunku spełnienia normy GAEC 8 w zakresie obowiązku przeznaczenia co najmniej 4% powierzchni gruntów ornych na obszary lub obiekty nieprodukcyjne, w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa trwają prace nad dostosowaniem aplikacji eWniosekPlus do wskazanej zmiany.

Pojawiający się w trakcie wypełniania wniosku błąd o braku deklaracji 4% na potrzeby realizacji normy GAEC 8 nie uniemożliwia jednak wysłania wniosku o przyznanie płatności na rok 2024.

W związku z powyższym, ważne jest, aby rolnicy nie odstępowali od wysłania wniosku, jeżeli pojawi się taki błąd, ponieważ nie będzie on uwzględniany przy dalszej obsłudze wniosku o przyznanie płatności na kampanię 2024 i nie będzie skutkować żadnymi pomniejszeniami płatności.

Platforma Sygnalizacji Agrofagów

Przypominamy, że na portalu internetowym ,,Platforma Sygnalizacji Agrofagów” (www.agrofagi.com.pl) można znaleźć wiele cennych informacji wspomagających przestrzeganie wytycznych integrowanej produkcji i ochrony roślin uprawnych.

Najważniejszą funkcją Platformy Sygnalizacji Agrofagów” jest możliwość publicznego korzystania z wyników monitorowania organizmów szkodliwych w uprawach roślin rolniczych, który jest prowadzony w około 350 punktach na terenie kraju. Uprawy objęte monitorowaniem to pszenica ozima, rzepak ozimy. kukurydza, ziemniak, burak cukrowy i bobowate grubonasienne.

W zakładce Zwalczanie agrofagów dostępne są przydatne informacje, takie jak:

Programy dla integrowanej ochrony roślin

Wykaz środków ochrony roślin dla Integrowanej Produkcji

Ochrona upraw ogrodniczych

Łączne stosowanie agrochemikaliów

Programy zapobiegania odporności organizmów szkodliwych

Wyszukiwarka środków ochrony roślin

Etykiety środków ochrony roślin

Rejestr środków ochrony roślin

Rejestr substancji podstawowych

Ulotki z zakresu ochrony roślin

Informacje dodatkowe

Wybrane agrofagi najważniejszych roślin uprawnych – materiały dydaktyczne.

 

Z platformy można pobrać Metodyki i poradniki:

Metodyki integrowanej ochrony roślin

Integrowana Ochrona i Europejski Zielony Ład

Metodyki integrowanej produkcji roślin (IP)

Poradniki Sygnalizatora

Ochrona roślin bezpieczna dla zapylaczy

Ochrona upraw przed zwierzyną łowną

Uwaga na nielegalne środki ochrony roślin

Bezpieczne stosowanie środków ochrony roślin

Technika ochrony roślin

Krajowy plan działania

Kodeks dobrej praktyki ochrony roślin

Platformę prowadzi Instytut Ochrony Roślin – Państwowy Instytut Badawczy we współpracy z Instytutem Ogrodnictwa w Skierniewicach oraz Instytutem Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa PIB w Puławach w ramach Dotacji Celowej MRiRW.

Nie będzie połączenia inspekcji

W odpowiedzi na wystąpienie Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z 20 marca 2024 r. do Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska o połączenie inspekcji odpowiedzialnych za jakość żywności i utworzenie jednej sprawnie działającej instytucji podległej ministrowi rolnictwa i rozwoju wsi w dniu 16 kwietnia 2024 r. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Czesław Siekierski przedstawił następującą odpowiedź:

„Pomysł łączenia inspekcji nie jest nowy. Przypomnę, że w roku 2017 Rząd PiS skierował do Sejmu RP projekt ustawy o Państwowej Inspekcji Bezpieczeństwa Żywności (druk sejmowy w poprzedniej kadencji Sejmu 1685). Projekt przewidywał utworzenie Państwowej Inspekcji Bezpieczeństwa Żywności w oparciu o konsolidację inspekcji podległych Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi, tj. Inspekcji Weterynaryjnej, Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa oraz Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, oraz przeniesienie do skonsolidowanej inspekcji (PIBŻ) części zadań z Państwowej Inspekcji Sanitarnej, a także części zadań Inspekcji Handlowej.

Skomplikowane prawnie ww. łączenie wymagało oddzielnej ustawy w postaci projektu ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o Państwowej Inspekcji Bezpieczeństwa Żywności (druk sejmowy w poprzedniej kadencji Sejmu 1686). Oba projekty skierowano do I czytania i na tym prace sejmowe się zakończyły równie szybko jak się zaczęły.

Ewentualne łączenie inspekcji wymaga szerokiej analityki w ujęciu prawnym, finansowym i przede wszystkim celów do osiągnięcia.

Jest to duże wyzwanie organizacyjne, tym bardziej skomplikowane, że dotyczy kilku podmiotów administracji rządowej, którymi są oprócz Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, także Minister Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Podkreślenia wymaga również, że w toku podejmowanych dotąd prób takiej reorganizacji inspekcji występowały istotne rozbieżności dotyczące ich zadań i organizacji, a różnice w tym zakresie były bardzo trudne do przezwyciężenia.

Nie można też w bieżącej sytuacji geopolitycznej podejmować się tak złożonych zmian bowiem kluczowe znaczenie ma ciągłe, bieżące wzmacnianie kadrowe i usprawnianie pracy istniejących inspekcji, które działają coraz sprawniej i efektywniej. Położyłem duży nacisk odkąd jestem ministrem na ujednolicenie i zasadnicze zmiany działania podległych mi inspekcji.

Obecnie wszystkie służby kontrolujące żywność wpływającą do Polski z Ukrainy są postawione w stan najwyższej gotowości. Przepływ towarowy z Ukrainą podlega kontroli wielu służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i jakość żywności oraz pasz, a kontrole są prowadzone zgodnie z unijnymi i krajowymi przepisami. Gdy zaś dochodzi do fałszerstw – służby te prowadzą stosowne postępowanie, informują organy ścigania oraz nakładają kary. Zgodnie z nową praktyką podawane są do wiadomości publicznej, także w mediach społecznościowych, informacje o stwierdzeniu nieprawidłowości w obrocie żywnością importowaną.

Pracownicy Inspekcji stale podnoszą swoje kwalifikacje i modyfikują procedury, aby działać jak najsprawniej i jak najlepiej chronić konsumentów. Dla przykładu w IJHARS powołany został Zespół ds. Oszustw Żywnościowych. W jego skład wchodzi kilkudziesięciu pracowników IJHARS, Wojewódzkich Inspektoratów i Laboratoriów. Celem pracy Zespołu jest wnikliwa analiza kwestii związanych fałszerstwami, a w tym pomaga wymiana wiedzy i doświadczeń.

To nie jest dobry czas na wprowadzanie chaosu i wielomiesięcznych sporów merytorycznych. Dodam też, że Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa (PIORIN) nie współdzieli wykonywanych zadań z pozostałymi inspekcjami, co jest dodatkowym argumentem przeciwko konsolidacji.

Reasumując, realizacja szeroko zakrojonego działania w postaci konsolidacji inspekcji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i jakość żywności nie jest aktualnie planowana, jako działanie z inicjatywy Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Nie jest to remedium na zatrzymanie jak wskazał Pan Prezes w swoim piśmie niekontrolowanego napływu towarów z Ukrainy.”

pismo MRiRW>>>

Resort rolnictwa w s. wniosków o udzielenie pomocy finansowej producentowi rolnemu

W odpowiedzi na wniosek Zarządu KRIR dotyczący wniosków o udzielenie wniosków o udzielenie pomocy finansowej producentowi rolnemu, w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w 2023 roku niekorzystnych zjawisk atmosferycznych- Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedstawiło stanowisko.

Resort rolnictwa i rozwoju wsi poinformował, że zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. poz. 187, z późn. zm.) od 2020 r. szkody powstałe w wyniku suszy szacowane są za pośrednictwem aplikacji „Zgłoś szkodę rolniczą”. W 2023 r. producenci rolni mogli złożyć wniosek o oszacowanie szkód, za pomocą publicznej aplikacji, do dnia 17 listopada 2023 r.

Należy podkreślić, że zgodnie z obowiązującymi przepisami wniosek o oszacowanie szkód powstałych w wyniku suszy producent rolny jest zobowiązany opatrzyć podpisem zaufanym.

Protokół albo kalkulację oszacowania szkód powstałych w wyniku suszy można pobrać wyłącznie w przypadku, jeśli wniosek został podpisany Profilem Zaufanym, „klikając” w numer gospodarstwa.

Natomiast jeśli po zalogowaniu się do aplikacji widnieje status „wniosek w edycji”, wówczas nie ma możliwości wygenerowania i pobrania protokołu lub kalkulacji z uwagi na to, że zgodnie z wyjaśnieniami administratora aplikacji wniosek nie został skutecznie podpisany.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformowało, że wszyscy producenci rolni, którzy skutecznie podpisali Profilem Zaufanym wnioski o oszacowanie szkód powstałych w wyniku suszy w 2023 r. od końca listopada 2023 r. mogli pobierać protokoły lub kalkulacje oszacowania szkód.

Jednocześnie poinformowano, że zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa producent rolny do wniosku o pomoc w związku z wystąpieniem w 2023 r. szkód spowodowanych przez suszę był zobowiązany dołączyć uwierzytelniony wydruk protokołu oszacowania szkód albo kalkulacji oszacowania szkód, które zawierają informację o powierzchni upraw rolnych, na której powstały szkody spowodowane wystąpieniem w 2023 r. suszy w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich.

Raport oszacowania szkód sporządzany przez komisję powołaną przez wojewodę zawiera jedynie :
1) imię i nazwisko, adres oraz numer identyfikacyjny producenta rolnego nadawany w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności oraz miejsce położenia gospodarstwa rolnego;
2) informacje o powierzchni upraw rolnych, w których powstały szkody spowodowane wystąpieniem suszy, zgodnej z wnioskiem o przyznanie płatności w rozumieniu przepisów o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego w roku, w którym jest składany ten wniosek;
3) procentową wysokość oszacowanych szkód;
4) imiona i nazwiska członków komisji oraz ich adresy poczty elektronicznej;
5) datę oszacowania szkód.

A zatem ww. raport nie zawiera wszystkich danych niezbędnych do potwierdzenia spełniania przez wnioskującego o pomoc producenta rolnego wymogów do przyznania pomocy w związku z wystąpieniem w 2023 r. suszy.

Odnośnie sumowania szkód, poinformowano, że proces szacowania szkód powstałych w wyniku suszy za pośrednictwem aplikacji jest nieco odmienny od szacowania szkód powstałych w wyniku pozostałych niekorzystnych zjawisk atmosferycznych przez komisje powołane przez wojewodów, co wpływa na brak możliwości ich łączenia.

Resort rolnictwa w sprawie szacowania szkód „suszowych”

W odpowiedzi na wystąpienia Zarządu KRIR w sprawie szacowania szkód powstałych w wyniku suszy, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi pismem z dnia 8 kwietnia br. przedstawiło następujące stanowisko.

Resort rolnictwa poinformował, że że prawidłowość działania aplikacji „Zgłoś szkodę rolniczą” potwierdzają wyniki wstępnego szacunku produkcji głównych upraw rolnych i ogrodniczych w 2023 r. opracowanego przez Główny Urząd Statystyczny (np. średni plon pszenicy w 2022 r. 5,5 t/ha, w 2023 r. 5,4 t/ha, średni plon kukurydzy w 2022 r. 7 t/ha, w 2023 r. 7,3 t/ha).

Algorytm ustalania wysokości szkód za pośrednictwem aplikacji publicznej został opracowany zgodnie z przepisami § 13zzd ust.13 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Należy również zauważyć, że zgodnie z obowiązującymi przepisami pomoc przyznawana jest w przypadku wystąpienia szkód powstałych w wyniku suszy w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich.

Szkody spowodowane przez suszę zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2019 r. poz. 477) oznaczają szkody spowodowane wystąpieniem, w dowolnym sześciodekadowym okresie od dnia 21 marca do dnia 30 września, spadku klimatycznego bilansu wodnego poniżej wartości określonej dla poszczególnych gatunków roślin uprawnych i gleb.
A zatem w aplikacji wykazane są wyłącznie szkody powstałe w wyniku tak zdefiniowanej suszy, aplikacja nie uwzględnia szkód powstałych w wyniku innych niekorzystnych zjawisk atmosferycznych czy błędów w agrotechnice.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformowało również, że jeśli po zalogowaniu się do aplikacji widnieje status „wniosek w edycji”, wówczas nie ma możliwości wygenerowania i pobrania protokołu lub kalkulacji z uwagi na to, że zgodnie z wyjaśnieniami administratora aplikacji wniosek takiego producenta rolnego nie został skutecznie podpisany Profilem Zaufanym.

MRiRW w sprawie odszkodowań dla producentów drobiu w związku z wystąpieniem grypy ptaków

W odpowiedzi na pismo KRIR w sprawie odszkodowań dla producentów drobiu z tytułu nałożenia strefy zapowietrzonej i zagrożonej, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, pismem z dnia 10 kwietnia 2024 r., przedstawiło następujące stanowisko:

W odniesieniu do zwalczania wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI), w polskim porządku prawnym przewiduje się odszkodowania ze środków budżetu państwa w przypadkach określonych w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz.U. z 2023 r. poz. 1075). Zgodnie z art. 49 ww. ustawy za zwierzęta gospodarskie określonych gatunków (w tym drób), zabite lub poddane ubojowi z nakazu powiatowego lekarza weterynarii, posiadaczowi zwierząt przysługuje odszkodowanie ze środków budżetu państwa w wysokości wartości rynkowej zwierzęcia.
Wartość rynkową zwierzęcia określa się na podstawie średniej z trzech kwot oszacowania przyjętych przez powiatowego lekarza weterynarii oraz dwóch rzeczoznawców wyznaczonych przez tego lekarza z prowadzonej przez niego listy rzeczoznawców. Szczegóły dotyczące powoływania i odwoływania rzeczoznawców oraz sposobu szacowania określono w przepisach rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 lipca 2009 r. w sprawie rzeczoznawców wyznaczonych przez powiatowego lekarza weterynarii do przeprowadzania szacowania (Dz. U. poz. 1161).
Dodatkowo, odszkodowanie ze środków budżetu państwa przysługuje również między innymi za zniszczone z nakazu organu Inspekcji Weterynaryjnej przy zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt podlegających obowiązkowi zwalczania, produkty pochodzenia zwierzęcego, pasze, czy sprzęt, które nie mogą być poddane odkażaniu. W takim przypadku odszkodowanie przysługuje również w wysokości ich wartości rynkowej, określonej na podstawie średniej z trzech kwot oszacowania przyjętych przez powiatowego lekarza weterynarii oraz dwóch rzeczoznawców wyznaczonych przez tego lekarza z prowadzonej przez niego listy rzeczoznawców.
Decyzję w przedmiocie przyznania odszkodowania podejmuje powiatowy lekarz weterynarii, który przed jej wydaniem obowiązany jest do ustalenia, czy istnieją przesłanki do odmowy jego wypłaty, o których mowa w art. 49 ust. 7 ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt.
Prawodawstwo weterynaryjne przyjmuje jako zasadę przyznawanie odszkodowań w gospodarstwach stanowiących ognisko danej choroby oraz gospodarstwach kontaktowych, w przypadkach, gdy ubój lub zabicie przebywających tam zwierząt wynika z nakazu organu Inspekcji Weterynaryjnej. Nie przewiduje natomiast tego rodzaju rekompensaty dla gospodarstw nieobjętych takim nakazem, a zlokalizowanych w obszarach: zapowietrzonym i zagrożonym, ustanawianych w związku z wystąpieniem ogniska choroby, jako pomocy o charakterze ekonomicznym. Kwestie natury ekonomicznej, związanej z rentownością gospodarstw utrzymujących zwierzęta, pozostają poza zakresem regulacji bezpośrednio związanych z ochroną zdrowia zwierząt.
Natomiast prawodawstwo unijne przewiduje na podstawie art. 220 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 671, z późn. zm.), że Komisja Europejska może przyjmować akty wykonawcze przyjmujące nadzwyczajne środki wsparcia rynku dotkniętego ograniczeniami dla handlu wewnątrz Unii i z państwami trzecimi, które to ograniczenia mogą wynikać ze stosowania środków zwalczania rozprzestrzeniania się chorób zwierząt. W ramach nadzwyczajnych środków wsparcia możliwa jest również pomoc w przypadku poważnych zakłóceń na rynku bezpośrednio związanych z utratą zaufania konsumentów spowodowaną zagrożeniami dla zdrowia ludzi, zdrowia zwierząt lub zdrowia roślin oraz ryzykiem chorób – art. 220 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013.
Nadzwyczajne środki wsparcia rynku podejmowane są na wniosek zainteresowanego państwa członkowskiego. W następstwie złożenia wniosku przez zainteresowane państwo członkowskie, Komisja przedkłada projekt stosownego rozporządzenia wykonawczego.
W chwili obecnej trwają prace nad kolejnym wnioskiem do Komisji Europejskiej w związku z wystąpieniem grypy ptaków w latach 2021 – 2023 r. na terenie Polski. Prace obejmują zespół działań, które na podstawie doświadczeń zebranych podczas prac nad poprzednim wnioskiem, umożliwią sprawne opracowanie kolejnego wniosku i realizację nowego mechanizmu wsparcia.

Pismo KRIR >>>

Pismo MRiRW >>>

BIP
Fundacja

Fundacja Izydora

Związek Wzajemności Członkowskiej

Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych „TUW” jest ogólnopolskim, pierwszym reaktywowanym dzięki zmianom w polskim prawie ubezpieczeniowym, towarzystwem korzystającym z wzajemnościowej formuły realizacji ubezpieczeń.

Przydatne linki
Kalendarz

Money.pl

Money.pl - Kliknij po więcej
Forex
 CHF / PLN 4,0770 -0,16% [20:13]
 EUR / JPY 124,5710 -0,04% [20:13]
 EUR / PLN 4,3939 -0,31% [20:13]
 USD / JPY 105,7190 -0,25% [20:13]
 USD / PLN 3,7284 -0,49% [20:13]
Wspierane przez Money.pl

Imieniny:
Mark, Jarosław