𝐖𝐲𝐬𝐭𝐚̨𝐩𝐢𝐞𝐧𝐢𝐞 𝐙𝐚𝐫𝐳𝐚̨𝐝𝐮 𝐊𝐫𝐚𝐣𝐨𝐰𝐞𝐣 𝐑𝐚𝐝𝐲 𝐈𝐳𝐛 𝐑𝐨𝐥𝐧𝐢𝐜𝐳𝐲𝐜𝐡 𝐝𝐨𝐭𝐲𝐜𝐳𝐚̨𝐜𝐞 𝐰𝐧𝐢𝐨𝐬𝐤𝐮 𝐩𝐫𝐳𝐲𝐣𝐞̨𝐭𝐞𝐠𝐨 𝐧𝐚 𝐈𝐈 𝐩𝐨𝐬𝐢𝐞𝐝𝐳𝐞𝐧𝐢𝐮 𝐊𝐫𝐚𝐣𝐨𝐰𝐞𝐣 𝐑𝐚𝐝𝐲 𝐈𝐳𝐛 𝐑𝐨𝐥𝐧𝐢𝐜𝐳𝐲𝐜𝐡 𝐨 𝐳𝐚𝐛𝐥𝐨𝐤𝐨𝐰𝐚𝐧𝐢𝐞 𝐢𝐦𝐩𝐨𝐫𝐭𝐮 𝐜𝐮𝐤𝐫𝐮 𝐳 𝐔𝐤𝐫𝐚𝐢𝐧𝐲:

KRIR w sprawie kontroli stad drobiu w okresie zagrożenia ptasią grypą

W dniu 10 stycznia 2024 r. Zarząd KRIR realizując wniosek zgłoszony podczas II posiedzenia KRIR VII kadencji, które odbyło się 19 grudnia 2023 r., zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Czesława Siekierskiego o wypracowanie odpowiednich wytycznych mających na celu ograniczenie wszelkich kontroli, zarówno Inspekcji Pracy, Inspekcji Weterynaryjnej, jednostek certyfikujących i in., ferm drobiu w okresie zagrożenia ptasią grypą.

W obliczu poważnego zagrożenia ptasią grypą, które szczególnie nasila się w okresie od jesieni do wczesnej wiosny, ograniczenie dostępu osób z zewnątrz na fermy drobiu wydaje się być kluczowym środkiem mającym na celu minimalizację ryzyka przenoszenia tej choroby. Ograniczenie kontroli inspekcyjnych w tym okresie może przyczynić się do skuteczniejszej ochrony populacji drobiu oraz zminimalizowania ryzyka rozprzestrzeniania się wirusa.

Pismo KRIR >>>

KRIR w sprawie uznania RSP za gospodarstwa wielorodzinne

W dniu 10 stycznia 2024 r. Zarząd KRIR realizując wniosek zgłoszony podczas II posiedzenia KRIR VII kadencji, które odbyło się 19 grudnia 2023 r., zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Czesława Siekierskiego o podjęcie prac mających na celu uznania rolniczych spółdzielni produkcyjnych za gospodarstwa wielorodzinne.

Rolnicze spółdzielnie produkcyjne tworzą rolnicy indywidualni, którzy połączyli swoje nieruchomości rolne, posiadają wspólny sprzęt oraz wspólne magazyny, przez co powinny posiadać takie same prawa jak gospodarstwa rodzinne. Uznanie rolniczych spółdzielni produkcyjnych za gospodarstwa wielorodzinne pozwoli im na lepsze dostosowanie się do dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych i przyczyni się do wzmocnienia rolniczej struktury społeczno-gospodarczej.

Pismo KRIR >>>

Wniosek KRIR w sprawie stałej wysokości odsetek płaconych do KOWR

W dniu 10 stycznia 2024 r. Zarząd KRIR realizując wniosek zgłoszony podczas II posiedzenia KRIR VII kadencji, które odbyło się 19 grudnia 2023 r., zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Czesława Siekierskiego o uregulowanie kwestii dotyczącej wysokości odsetek od czynszów dzierżawnych i odsetek z tytułu zakupu gruntów zarówno dla nowych umów, jak i już wcześniej zawartych.

Obecna sytuacja gospodarcza, związana z inflacją i podwyżkami stóp procentowych, skutkuje istotnym wzrostem rat płaconych przez rolników z tytułu dzierżaw i zakupu gruntów. To zjawisko sprawia, że wiele gospodarstw rolnych boryka się z trudnościami finansowymi, co z kolei utrudnia dalszy rozwój oraz utrzymanie płynności finansowej.

W związku z powyższym, Krajowa Rada Izb Rolniczych wnioskuje o zastosowanie stałego oprocentowania przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa w wysokości 2%. Takie rozwiązanie pozwoliłoby na stworzenie stabilnych warunków finansowych dla rolników, niezależnie od zmiennych warunków rynkowych oraz gospodarczych.

Pismo KRIR >>>

Odpowiedź MKiŚ na pismo DIR ws. populacji wilka

Posiedzenie RP DIR w Górze

  W dniu 4 stycznia w Starostwie w Górze odbyło się Posiedzenie Rady Powiatowej Dolnośląskiej Izby Rolniczej Powiatu Górowskiego. W posiedzeniu udział wzięli: Urszula Szmydyńska Starosta Górowski oraz Ryszard Borys Prezes Dolnośląskiej Izby Rolniczej. Uczestników powitał i spotkanie prowadził Przewodniczący Rady Powiatowej DIR Jan Rewers. Starosta Urszula Szmydyńska zwróciła uwagę na znaczenie Izby Rolniczej w rozwiązywaniu problemów wsi, a także podkreśliła dobrą współpracę z Radą Powiatową. Prezes DIR Ryszard Borys przedstawił działania jakie są podejmowane przez Zarząd. Wszystkie pisma kierowane do Instytucji i Ministerstw oraz odpowiedzi na nie publikowane są na stronie internetowej Dolnośląskiej Izby Rolniczej. Rolnicy mogą się z nimi zapoznać.
Podczas spotkania wskazano tematy wymagające interwencji i rozwiązania:
– ograniczenie poruszania się pojazdów o nośności powyżej 12 ton na drogach powiatu, które sprawia problemy przy sprzedaży zboża lub dostawy nawozów, gdzie zestawy mają tonaż 25 ton;
– zmiany w Ustawie o Izbach Rolniczych, aby zwiększyć ich kompetencje;
– ograniczenie przekazywania gruntów rolnych kościołowi;
– część pieniędzy z rozdysponowania gruntów przez KOWR powinna trafiać do samorządu, na którego terenie położone były te grunty;
– skrócenie terminu rozdysponowania gruntów po przejęciu ich przez KOWR oraz wprowadzenie maksymalnego czasu rozpatrzenia ofert rolników składanych w przetargu ofert pisemnych.
W związku z tym, że do Zasobu Gruntów Rolnych KOWR ma wrócić duża ilość gruntów z kończących się dzierżaw długoletnich należy podjąć działania, aby trafiły one w miarę szybko dla rolników na powiększenie gospodarstw.
Zdaniem Rady Powiatowej DIR powinno dążyć się do likwidacji KOWR. Grunty z Zasobu KOWR powinny być w zarządzie starostw lub gmin.
Pisma zawierające te problemy zostaną skierowane do odpowiednich Instytucji i Ministerstw zgodnie z kompetencjami.

Propozycja internetowego zgłaszania szkód łowieckich

Samorząd rolniczy oceniając dotychczas istniejący system rozwiązań prawnych, dotyczących szkód łowieckich stwierdza, że jest on niedostatecznie skuteczny. Częste zmiany rozporządzeń w tym zakresie powodują destabilizację relacji rolnik-myśliwy. Proponujemy rozważenie wprowadzenia funduszu gwarancyjnego, który byłby finansowany ze środków budżetu państwa i kół łowieckich.

Wnioskujemy również o utworzenie ogólnopolskiego portalu internetowego służącego zgłaszaniu przez rolników szkód łowieckich. Rolnik, zgłaszając szkodę na takim portalu, powinien wybrać województwo, powiat, gminę, miejscowość oraz numer działki na której wystąpiła szkoda oraz określić rodzaj szkody. Podawałby również swoje dane kontaktowe. Po zatwierdzeniu takiego zgłoszenia informacja o szkodzie powinna automatycznie trafić na skrzynkę odbiorczą koła łowieckiego, będącego dzierżawcą danego obwodu łowieckiego lub, w przypadku terenów nie przydzielonych do obwodów łowieckich, na skrzynkę odbiorczą właściwego terytorialnie Zarządu Województwa. Uprości to całą procedurę zgłoszeń oraz pozwoli na uniknięcie sytuacji w których koła łowieckie unikają przyjmowania zgłoszeń. W przypadku wdrożenia takiego systemu rolnik nie będzie musiał znać adresów łowczych kół posiadających obwody łowieckie na jego działkach, nie będzie musiał drukować odpowiednich formularzy służących zgłaszaniu szkód i nie będzie ponosił kosztów związanych z usługą pocztową odnośnie doręczenia zgłoszenia szkody. A przede wszystkim wyeliminuje to sytuację nie odbierania poczty i nie przyjmowania zgłoszeń przez koła.

Pismo Zarządu Dolnośląskiej Izby Rolniczej o zajęcie się opisanymi w załączonym wniosku problemami rolników i podjęcie stosownych zmian ułatwiających w sposób znaczący prowadzenie działalności rolniczej oraz zmniejszających stary ponoszone przez rolników

 

Ministerstwo Infrastruktury w sprawie zabezpieczenia przyszłości krajowej gospodarki wodnej

W odpowiedzi na wniosek z I posiedzenia KRIR >>> w sprawie podjęcia działań mających na celu zabezpieczenie przyszłości krajowej gospodarki wodnej i opracowanie Planu Krajowej Gospodarki Wodnej w Polsce oraz powołanie komisji do opracowania tego planu, Ministerstwo Infrastruktury pismem z dnia 28 grudnia 2023 r., informuje co następuje:

Racjonalnie prowadzona gospodarka wodna musi opierać się na właściwym zarządzaniu zasobami wodnymi oraz uwzględniać zasadę godzenia wspólnych interesów wszystkich użytkowników wód.
Minister właściwy ds. gospodarki wodnej, we współpracy z jednostkami i służbami mu podległymi, podejmuje szereg działań ukierunkowanych na walkę ze zjawiskami ekstremalnymi będącymi efektem zmian klimatu, w tym z suszą jak i powodzią, m.in. poprzez inicjatywy o charakterze strategicznym, planistycznym i legislacyjnym. Przepisy ustawy z 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1478 z późn. zm.), w szczególności art. 315 wskazują, że planowanie w gospodarowaniu wodami prowadzone jest w oparciu o poniższe dokumenty planistyczne:

1) plany gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy;
2) plany zarządzania ryzykiem powodziowym;
3) plan przeciwdziałania skutkom suszy;
4) plany utrzymania wód;
5) wstępną ocenę ryzyka powodziowego;
6) mapy zagrożenia powodziowego;
7) mapy ryzyka powodziowego;
8) wstępną ocenę stanu środowiska wód morskich;
9) zestaw właściwości typowych dla dobrego stanu środowiska wód morskich;
10) zestaw celów środowiskowych dla wód morskich;
11) program monitoringu wód morskich;
12) program ochrony wód morskich

Dodatkowo pragnę zauważyć, że od 2020 roku Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie (PGW WP) w celu poprawy stosunków wodnych w dolinach cieków i nawodnienia terenów rolnych, w tym umożliwienia zatrzymania wód opadowych i odpowiedniego rozprowadzenia ich za pomocą systemów melioracyjnych, opracowały założenia do Programu kształtowania zasobów wodnych w rolnictwie (zPKZW). Przedmiotowy Program realizowany jest zgodnie z zasadą, że wodę należy w maksymalnym stopniu gromadzić w miejscach, w których wystąpił opad atmosferyczny, a jego wdrażanie jest możliwe dzięki ścisłej współpracy PGW WP z lokalnymi samorządami oraz spółkami wodnymi zrzeszającymi rolników, będących właścicielami urządzeń melioracyjnych. W ramach działań inwestycyjnych przywrócona zostaje dwufunkcyjna rola urządzeń melioracyjnych, która zapewnia odprowadzanie wód z pól i użytków rolnych w czasie opadów, ale również retencję wód w okresach suszy.

Odnosząc się do Pańskiej propozycji powołania komisji, której zadaniem będzie szczegółowe opracowanie Planu Krajowej Gospodarki Wodnej pragnę wskazać na inicjatywą Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, które powierzyło Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie (CDR) oraz Wojewódzkim Ośrodkom Doradztwa Rolniczego (ODR) zadanie dotyczące zainicjowania prac nad utworzeniem Lokalnych Partnerstw ds. Wody (LPW). Partnerstwa te, poprzez współdziałanie jednostek doradztwa rolniczego, mają na celu stworzenie platformy współpracy pomiędzy podmiotami mającymi wpływ na gospodarkę wodną w danym powiecie, tj.: PGW WP, samorząd terytorialny szczebla powiatowego i gminnego, funkcjonujące spółki wodne, izby rolnicze, Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (PGL LP), parki narodowe i krajobrazowe, instytuty naukowe i uczelnie, organizacje pozarządowe, przedsiębiorstwa gospodarcze oraz aktywni rolnicy i mieszkańcy obszarów wiejskich.

Głównym celem funkcjonowania LPW jest poprawa gospodarki wodnej na terenie powiatu poprzez:
– aktywizowanie społeczności lokalnych i umacnianie współpracy pomiędzy wszystkimi podmiotami,
– diagnozę sytuacji w zakresie zarządzania zasobami wody pod kątem potrzeb rolnictwa i mieszkańców obszarów wiejskich,
– wypracowanie wspólnych rozwiązań na rzecz poprawy szeroko pojętej gospodarki wodnej w rolnictwie i na obszarach wiejskich oraz współdecydowanie o tym co dzieje się na danym terenie,
– opiniowanie i wypracowanie planów inwestycyjnych związanych z wodą pod kątem bezpieczeństwa i potrzeb mieszkańców jak i zabezpieczenia celów produkcyjnych i ochrony środowiska,
– działania promocyjne i edukacyjne wśród mieszkańców na rzecz racjonalnej gospodarki wodą.

Za szczegółowe cele projektu wskazuje się przede wszystkim:
– aktywizację i integrację środowisk lokalnych poprzez wzajemne poznanie zakresów działania i potrzeb,
– zaktywizowanie społeczności lokalnych do podejmowania wspólnych działań na rzecz zrównoważonej gospodarki wodą i ograniczenia zanieczyszczeń wody,
– diagnozę sytuacji w zakresie zarządzania zasobami wody pod kątem potrzeb rolnictwa i mieszkańców obszarów wiejskich,
– wypracowanie wspólnych rozwiązań na rzecz poprawy szeroko pojętej gospodarki wodnej w rolnictwie i na obszarach wiejskich,
– wypracowanie propozycji co do przyszłych ram prawno-organizacyjnych działania struktur LPW, o tych samych zadaniach na terenie całego kraju,
– utworzenie sieci tematycznej ds. wody z udziałem LPW dla wzmocnienia przepływu wiedzy i innowacji w rolnictwie z udziałem doradztwa rolniczego,
nauki, samorządów, rolników i podmiotów publicznych,
– upowszechnienie problemu zrównoważonej gospodarki wodą wśród rolników i mieszkańców obszarów wiejskich,
– upowszechnienie dobrych praktyk związanych z korzystaniem z wody, jej gromadzeniem i oszczędzaniem.

Konkludując, w opinii DGWiŻŚ nie ma potrzeby wprowadzenia zmian w ustawie Prawo wodne w zakresie art. 315, tj. wprowadzenie Planu Krajowej Gospodarki Wodnej do listy dokumentów planistycznych w gospodarowaniu wodami, gdyż w obowiązującym stanie prawnym funkcjonują już plany i programy, w oparciu o które realizowane są cele wskazane w art. 316 pkt. 1-6 ustawy Prawo wodne.

Pismo z Ministerstwa Infrastruktury >>>

BIP
Fundacja

Fundacja Izydora

Związek Wzajemności Członkowskiej

Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych „TUW” jest ogólnopolskim, pierwszym reaktywowanym dzięki zmianom w polskim prawie ubezpieczeniowym, towarzystwem korzystającym z wzajemnościowej formuły realizacji ubezpieczeń.

Przydatne linki
Kalendarz

Money.pl

Money.pl - Kliknij po więcej
Forex
 CHF / PLN 4,0770 -0,16% [20:13]
 EUR / JPY 124,5710 -0,04% [20:13]
 EUR / PLN 4,3939 -0,31% [20:13]
 USD / JPY 105,7190 -0,25% [20:13]
 USD / PLN 3,7284 -0,49% [20:13]
Wspierane przez Money.pl

Imieniny:
Aniela, Jan