Spotkanie ws. stacji meteorologicznej do monitoringu suszy rolniczej

W dniu 30 listopada br., z inicjatywy Dolnośląskiej Izby Rolniczej, w siedzibie Urzędu Gminy Głogów odbyło się spotkanie przedstawicieli samorządów powiatu głogowskiego w celu omówienia zasadności zakupu i montażu automatycznej stacji meteorologicznej do monitoringu suszy rolniczej.
W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele gmin: Gmina Głogów , Gmina miejska Głogów, Gmina Kotla, Gmina Jerzmanowa, Gmina Pęcław i Gmina Żukowice, przedstawiciele Starostwa Powiatowego w Głogowie oraz Dolnośląskiej Izby Rolniczej wraz przedstawicielami Rady Powiatowej DIR Powiatu Głogowskiego. Z ramienia DIR udział w spotkaniu wziął Wiceprezes DIR Waldemar Jankowski.
Podczas spotkania zwrócono uwagę na potrzebę postawienia stacji meteorologicznej, na terenie powiatu głogowskiego, co pozwoli na dokładniejsze wyznaczanie obszarów dotkniętych suszą rolniczą. Planowana do utworzenia stacja będzie służyła rolnikom z tego regionu.
Stacja zostanie włączona do Systemu Monitoringu Suszy Rolniczej prowadzonego przez Instytut Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa – Państwowy Instytut Badawczy w Puławach. Wyniki pomiarów automatycznej stacji meteorologicznej pozwolą na bieżące monitorowanie m.in. temperatury powietrza, wilgotności, sumy opadów i prędkości wiatru.

 

Jubileusz KGW Żelazno

W sobotę 25 listopada Przewodnicząca Rady Powiatowej Dolnośląskiej Izby Rolniczej powiatu kłodzkiego uczestniczyła w Jubileuszu 70 -lecia istnienia KGW Żelazno oraz 25- lecia Róży Kłodzkiej. Na ręce Przewodniczącej Koła Pani Marioli Kozak wręczyła gratulacje oraz wyrazy uznania za podtrzymywanie tradycji i kultury ludowej. Jubileusz był wspaniałą okazją do wspomnień, podziękowań dla byłych i obecnych członkiń KGW a także osób wspierających.

Gratulujemy wspaniałych obchodów i życzymy dalszych sukcesów a także wytrwałości w realizowanych przedsięwzięciach.

Wizytacja w Gospodarstwie Pasternak

28 listopada Rada Powiatowa Dolnośląskiej Izby Rolniczej powiatu kłodzkiego wspólnie z Kołem Gospodyń Wiejskich w Wolanach zorganizowała seminarium wyjazdowe na warsztaty serowarskie do Gospodarstwa Pasternak. Wizytację uczestnicy rozpoczęli od warsztatów serowarskich po których nastąpiła degustacja. Następnie Pani Agata Sikora – Grabowska z Placówki Terenowej KRUS w Wałbrzychu omówiła zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w gospodarstwie rolnym a także przeprowadziła konkurs z nagrodami.

 

KONKURS pn. ,,Rolniczki motorem innowacji w gospodarstwach rolnych w Polsce”

KONKURS KRAJOWEJ RADY IZB ROLNICZYCH I RADY DS. KOBIET I RODZIN Z OBSZARÓW WIEJSKICH PRZY KRIR WE WSPÓŁPRACY Z WOJEWÓDZKIMI IZBAMI ROLNICZYMI „ROLNICZKI MOTOREM INNOWACJI GOSPODARSTW RONYCH W POLSCE”

Zapraszamy do udziału w IV edycji KONKURSU pn. ,,Rolniczki motorem innowacji w gospodarstwach rolnych w Polsce”. Inicjatorem Konkursu jest Rada ds. Kobiet i Rodzin z obszarów Wiejskich przy KRIR. Konkurs skierowany jest do kobiet rolniczek i odbywa się raz na dwa lata, począwszy od 2017 roku.

Celem Konkursu jest promocja ważnej roli, jaką kobiety odgrywają na obszarach wiejskich i identyfikacja innowacyjnych działań przez nie podejmowanych w gospodarstwach rolnych.

Do Konkursu mogą zgłaszać się pełnoletnie kandydatki prowadzące lub współprowadzące gospodarstwo rolne na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.

Zgłoszenia do konkursu należy przesyłać według położenia gospodarstwa, poprzez przesłanie od 30 listopada 2023 roku do dnia 15 lutego 2024 roku formularza zgłoszeniowego wraz z załącznikami pocztą elektroniczną na adres e-mailowy wojewódzkiej izby rolniczej:

  • z woj. dolnośląskiego na adres: sekretariat@izbarolnicza.pl,
  • z woj. kujawsko-pomorskiego na adres: izbarolnicza@kpir.pl,
  • z woj. lubelskiego na adres: lublin@lir.lublin.pl,
  • z woj. lubuskiego na adres: sekretariat@lir.agro.pl,
  • z woj. łódzkiego na adres: info@izbarolnicza.lodz.pl,
  • z woj. małopolskiego na adres: mir@mir.krakow.pl,
  • z woj. mazowieckiego na adres: sekretariat@mir.pl,
  • z woj. opolskiego na adres: dyrektor@izbarolnicza.opole.pl,
  • z woj. podkarpackiego na adres: kontakt@piragro.pl,
  • z woj. podlaskiego na adres: bialystok@pirol.pl,
  • z woj. pomorskiego na adres: gdansk@pir.home.pl,
  • z woj. śląskiego na adres: biuro@sir-katowice.pl,
  • z woj. świętokrzyskiego na adres: biuro@sir-kielce.pl,
  • z woj. warmińsko – mazurskiego na adres: wmirol@wmirol.org.pl,
  • z woj. wielkopolskiego na adres: wir@wir.org.pl,
  • z woj. zachodniopomorskiego na adres: izba@zir.pl,

 

Formularz zgłoszeniowy stanowią załączniki do regulaminu Konkursu.

  • Regulamin Konkursu >>>

 

DO POBRANIA: 

FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY Formularz zgłoszeniowy

REGULAMIN regulamin IV edycji konkursu Kobiet 2024

Kontakt:

radakobiet@krir.pl

tel. 668 348 948.

Posiedzenie Rady Powiatowej DIR powiatu zgorzeleckiego

23 listopada w Starostwie Powiatowym  w Zgorzelcu odbyło się posiedzenie Rady Powiatowej DIR powiatu zgorzeleckiego.

Spotkanie prowadził Przewodniczący Rady Powiatowej Pan Tadeusz Mochalski.

W spotkaniu udział wzięli delegaci Rady Powiatowej DIR powiatu zgorzeleckiego, Wiceprezes Zarządu DIR Pan Waldemar Jankowski, Starosta Powiatu Zgorzeleckiego Pan Artur Bieliński, kierownik BP Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Pani Aneta Mazur, kierownik Powiatowego Zespołu Doradców Rolniczych Pan Andrzej Winnicki, przedstawiciele Powiatowej Inspekcji Weterynarii Pani Krystyna Zabrocka oraz Pani Ewa Czarnota, kierownik PIORIN Pan Sławomir Siwicki, były Przewodniczący Rady Powiatowej DIR Zgorzelec Pan Tadeusz Baranek, Przewodniczący Rady Powiatowej DIR powiatu bolesławieckiego Pan Franciszek Osip oraz Przewodniczący Rady Powiatowej DIR powiatu lubańskiego Bartosz Łasica wraz z delegatem do WZ Panem Pawłem Mudło.

Wiceprezes Jankowski w imieniu Zarządu DIR oraz Rada Powiatowa DIR Zgorzelec wyraziła podziękowanie poprzedniemu Przewodniczącemu Panu Tadeuszowi Barankowi za ciężką, wieloletnią pracę na rzecz całego środowiska rolniczego powiatu zgorzeleckiego.

Pan Waldemar Jankowski – Wiceprezes DIR przekazał aktualną informację z prowadzonych działań Zarządu Dolnośląskiej Izby Rolniczej.

Następnie Kierownicy i przedstawiciele jednostek okołorolniczych przeszli do omawiania spraw bieżących.

Na końcu Pan Mochalski podziękował uczestnikom za przybycie i zamknął posiedzenie.

 

 

 

MRiRW w sprawie praktyki utrzymywanie na ściółce bydła w ramach ekoschematu Dobrostan zwierząt

W odpowiedzi na pismo KRIR z dnia 21 listopada 2023 r., Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedstawiło w piśmie z dnia 23.11.2023 r. następujące wyjaśnienia w sprawie realizacji praktyki utrzymywanie na ściółce bydła w ramach ekoschematu Dobrostan zwierząt.

Ekoschemat Dobrostan zwierząt został skonstruowany w oparciu o zgłaszane postulaty przez rolników. Zaraz po zatwierdzeniu Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej i jeszcze przed pierwszym naborem wniosków w ramach kampanii 2023, w ekoschemacie Dobrostan zwierząt wprowadzono zmiany, o które wnioskowały środowiska rolnicze. W efekcie w zakresie bydła są przewidziane płatności dobrostanowe do:

– krów mlecznych,
– krów mamek,
– bydła opasowego.

W odniesieniu do każdej z ww. grupy zwierząt jest możliwe otrzymanie płatności za stosowanie (niezależnie od siebie, wg dowolnego wyboru rolnika) szeregu różnych praktyk, w tym praktyki polegającej na utrzymaniu zwierząt na ściółce.
Płatności dobrostanowe są przyznawane rolnikom na podstawie tego, ile zwierząt jest utrzymywanych w gospodarstwie. Rolnik nie musi deklarować do płatności poszczególnych sztuk, obsadę zwierząt określa ARiMR na podstawie danych zawartych w komputerowej bazie danych prowadzonej na podstawie ustawy o systemie Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt (1) (zwanej dalej „IRZ”). Ze względu na to, że rolnik może utrzymywać w swoim gospodarstwie bydło o różnym kierunku użytkowania (np. równolegle krowy mamki i krowy mleczne) konieczne jest, na poziomie IRZ, rozróżnienie tych grup tj. określenie typu/kierunku użytkowania każdego zwierzęcia.
W chwili obecnej nie ma możliwości na dokonanie w prosty sposób zmiany polegającej na wprowadzeniu jednolitej płatności za stosowanie ściółki w chowie bydła. Zaproponowana przez Państwa propozycja wymagałaby fundamentalnej zmiany Planu Strategicznego, przepisów krajowych, procedur wdrożeniowych oraz przebudowy systemów informatycznych ARiMR. Dodatkowo po wstępnej analizie Państwa propozycji stwierdzamy, że w końcowym rezultacie wdrożenie jej oznaczałoby znaczące utrudnienia dla gospodarstw utrzymujących bydło o różnych kierunkach użytkowania oraz stosujących równolegle chów ściółkowy i bezściółkowy w odniesieniu do różnych grup bydła.

Pismo KRIR >>> i załącznik >>>

Odp. MRiRW >>>

 

Źródło: KRIR

Posiedzenie Rady powiatowej DIR powiatu milickiego

24 listopada w Urzędzie Miejskim w Miliczu odbyło się posiedzenie Rady Powiatowej DIR Powiatu Milickiego. Na zaproszenie przewodniczącego, Zdzisława Kanasa, przybyli Natalia Misiek-Powiatowy Lekarz Weterynarii, Joanna Maciejewska-kierownik PIORiN w Miliczu, Rafal Ozga -kierownik PZDR, Krzysztof Tokar-kierownik ARiMR w Sławoszowicach, Eugeniusz Lis – przewodniczący Komisji Rolnictwa w Gminie Krośnice oraz delegaci.

Natalia Misiek przedstawiła sytuację ASF i ptasiej grypy na terenie powiatu milickiego. Przypomniała o obowiązku bioasekuracji na terenie gospodarstw utrzymujących drób bez względu na ilość sztuk. Pani Misiek odpowiedziała na pytania odnośnie dostępności lekarzy PIW w przypadkach uboju z konieczności, pisała numery telefonów, które zawsze jest dostępny, nawet w dni wolne od pracy.

Pani Joanna Maciejewska przypomniała o obowiązku atestacji opryskiwaczy. Zwróciła także uwagę odnośnie etykiet, na których jest informacja dotycząca dawek i kwalifikacji stosowania środków ochrony roślin. Wspomniała także o substancjach wycofywanych z obrotu. Kierownik PIORiN odpowiedziała na pytania np. kontroli min. zbóż pochodzących z Ukrainy. Pani Maciejewska zapewniła, że zboża na granicy są badane pod względem pozostałości środków chemicznych.

Rafał Ozga przestawił zadania jakie pełni DODR, min. doradztwo w zakresie dopłat bezpośrednich, programów pomocowych itp. Zaprosił na szkolenia z wykonywania zabiegów agrotechnicznych, które przeprowadza się co 5 lat.

Kierownik ARiMR przestawił sytuację wypłat zaliczek na poczet dopłat bezpośrednich, obecnie jest to 93% zaliczek podstawowych i 85%. z tytułu PROW, ONW oraz do gospodarstw ekologicznych. Dyskusja skupiła się na dyżurach lekarzy weterynarii w dni wolne od pracy i święta. Złożono wnioski z Rady z tej sprawie.

Posiedzenie RP DIR w Legnicy

Dnia 24 listopada 2023 r. w siedzibie Starostwa Powiatowego w Legnicy odbyło się posiedzenie Rady Powiatowej Dolnośląskiej Izby Rolniczej Powiatu Legnickiego.
Spotkanie otworzył i czuwał nad porządkiem obrad Przewodniczący Rady Ryszard Frączek.
W obradach udział wzięli:
– Tomasz Krzeszowiec Dyrektor OT KOWR we Wrocławiu,
– Andrzej Wańkowicz Kierownik S/Z KOWR w Legnicy,
– Liliana Kowalczyk Kierownik ARiMR w Legnicy,
Waldemar Jankowski Wiceprezes DIR oraz członkowie rady.
Podczas posiedzenia poruszono tematy:
Kierownik ARiMR przedstawiła zestawienie, które pokazuje na jakim poziomie rolnicy w powiecie legnickim skorzystali z dopłat bezpośrednich oraz pozostałych wniosków w ramach pomocy finansowej.
Dyrektor wraz z Kierownikiem KOWR przedstawili zebranym m.in. zestawienie gruntów z Zasobu KOWR jakie będą w najbliższym czasie udostępnione do wydzierżawienia oraz wykupu w powiecie legnickim. Informacje takie mają duże znaczenie dla rolników, ponieważ dają im więcej czasu na przygotowanie się do tych przetargów.
Waldemar Jankowski przedstawił zebranym sprawozdanie z wyborów do WZ które odbyły się w październiku oraz działania jakie podejmuje Zarząd DIR poprzez udział w konferencjach, spotkaniach oraz pismach kierowanych do KRIR oraz MRiRW.

Wyborcze Posiedzenie KRIR – nowe władze VII kadencji

22 listopada 2023 r. w Parzniewie odbyło się I Posiedzenie Krajowej Rady Izb Rolniczych VII kadencji, na którym wybrano Zarząd, Komisję Rewizyjną oraz Budżetową. Prezesem Zarządu KRIR ponownie został Wiktor Szmulewicz – Prezes Mazowieckiej Izby Rolniczej, natomiast Wiceprezesem został Robert Nowak – Delegat Śląskiej Izby Rolniczej. Członkami Zarządu KRIR zostali: Jolanta Nawrocka – Delegat Wielkopolskiej Izby Rolniczej, Gustaw Jędrejek – Prezes Lubelskiej Izby Rolniczej oraz Grzegorz Leszczyński – Prezes Podlaskiej Izby Rolniczej.

W skład Komisji Rewizyjnej KRIR weszli:

  • Gacek Zygmunt – Delegat Izby Rolniczej w Opolu (przewodniczący Komisji)
  • Michaś Adam – Delegat Izby Rolniczej Województwa Łódzkiego
  • Stocki Piotr – Delegat Podlaskiej Izby Rolniczej
  • Strzelczyk Marek – Delegat Lubuskiej Izby Rolniczej
  • Tański Romuald – Prezes Warmińsko-Mazurskiej Izby Rolniczej

Natomiast do Komisji Budzetowej KRIR wybrano następujące osoby:

  • Czaplicka Jadwiga – Delegat Mazowieckiej Izby Rolniczej
  • Dąbrowski Dariusz – Delegat Pomorskiej Izby Rolniczej
  • Froelich Marek – Prezes Izby Rolniczej w Opolu
  • Kałek Andrzej – Prezes Lubuskiej Izby Rolniczej
  • Lenczowski Jan Marek – Delegat Małopolskiej Izby Rolniczej (przewodniczący Komisji)
  • Łuczak Mieczysław – Prezes Wielkopolskiej Izby Rolniczej
  • Pszczoła Grzegorz – Delegat Lubelskiej Izby Rolniczej
  • Pergoł Łukasz – Delegat Warmińsko-Mazurskiej Izby Rolniczej
  • Zagaja Paweł – Delegat Świętokrzyskiej Izby Rolniczej

Po wyborczej części posiedzenia, przyjęto wnioski zgłoszone przez członków KRIR, m.in w sprawie zamrożenia na 2024 r. stawki podatku VAT na żywność (0%), o zwiększenie limitu dofinansowania do kredytów rolniczych, w sprawie złagodzenia przepisów o ruchu drogowym dla poruszania się drogami publicznymi kombajnami zbożowymi o szerokości powyżej 3,5m bez hedera oraz przyspieszenia prac nad pomocą suszową.

Krajowa Rada przyjęła także wniosek o wystąpienie do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie ujawnienia przez służby celno-skarbowe listy podmiotów, które sprowadzały zboża z Ukrainy latach 2021-2022. Członkowie KRIR opowiedzieli się także za powołaniem komisji do opracowania planu racjonalnego gospodarowania wodą w Polsce oraz wyliczeń kosztów tego przedsięwzięcia przy jednoczesnym retencjonowaniu wody w okresach opadów do wykorzystania na cele rolnicze w czasie suszy.

 

Źródło: KRIR

Uwagi do projektowanej stawki zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie paliwa rolniczego na 2024 r.

W związku z konsultacjami projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie stawki zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej na 1 litr oleju w 2024 r., pismem z dnia 22 listopada 2023 r. Zarząd KRIR przekazał następujące uwagi izb rolniczych.

W projekcie rozporządzenia proponuje się stawkę zwrotu części podatku akcyzowego na 1 litr oleju napędowego w wysokości 1,46 zł. Co prawda jest to wyższa stawka niż w roku ubiegłym, samorząd rolniczy jednak uważa, że kwota ta jest za niska. Przy niezmiennie rosnących kosztach produkcji, w tym cen paliwa, energii oraz malejącej opłacalności, chociażby z uwagi na drastyczny spadek cen za zboże i mleko (w ciągu ostatniego roku cena za litr mleka spadła o ok 35%, w niektórych mleczarniach nawet o 50%),  zwrot za paliwo w proponowanej wysokości jest niewystarczający. Dlatego wnosimy o zwiększenie stawki zwrotu do 2 zł.

Samorząd rolniczy zwraca się także z postulatem uwzględnienia w przepisach dot. zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego następujących zwierząt – gęsi, kaczki, indyki, kury, w ramach rocznego limitu ustalonego dla posiadaczy zwierząt w gospodarstwie. Hodowcy tych zwierząt są niestety pomijani przy ustalaniu limitu zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego

Ponadto o ile już muszą być limity dla hodowców, w zależności od rodzaju posiadanych zwierząt to należałoby w przypadku bydła zwiększyć ten limit do 60/DJP (liczby niezbędnej/minimalnej do rzeczywistego ustalenia zużycia paliwa przy chowie bydła). Należy także wziąć pod uwagę, że w produkcji zwierzęcej ciągniki pracujące z paszowozami i w oborach zużywają znaczne ilości oleju napędowego i rolnicy muszą opłacać podatek drogowy wliczony w cenę tego oleju, pomimo że nie poruszają się po drogach publicznych.

 

Źródło: KRIR

Wymiana dachów z azbestu – II nabór od 15 grudnia 2023 r.

Już od 15 grudnia 2023 r. można będzie składać wnioski o dofinansowanie wymiany w gospodarstwach rolnych pokryć dachowych wykonanych z materiałów zawierających azbest. Wnioski można będzie składać do 12 stycznia 2024 r. wyłącznie drogą internetową, za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ARiMR. Projekt rozporządzenia w tej sprawie jest w trakcie konsultacji społecznych.

Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych zgłosił szereg uwag do projektu:

  • usprawnienie systemu informatycznego ARIMR,
  • dostosowanie przepisów rozporządzenia w taki sposób, aby pozytywnie były rozpatrywane wnioski w przypadku, kiedy właścicielem działki oraz budynku, który jest przedmiotem realizacji przedsięwzięcia jest jeden z małżonków, natomiast numer producenta posiada drugi małżonek,
  • wprowadzenie możliwości poprawiania wniosku i złożonych załączników do tego wniosku,
  • zabezpieczenie środków na odbiór eternitu z gospodarstw.

W  odpowiedzi sekretarz stanu Rafał Romanowski przekazał następujące informacje:

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW) już od początku pierwszego naboru wniosków dokładało wszelkich starań, aby uniknąć problemów i rozwiązać te, które już wystąpiły. Podkreślenia wymaga fakt, że wsłuchując się w potrzeby rolników, przekazywane nie tylko bezpośrednio, ale również poprzez inne instytucje, organizacje społeczne i izby rolnicze, wprowadzaliśmy uproszczenia na każdym etapie ubiegania się o wsparcie.

W regulaminie wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem dla II naboru wniosków, który zaplanowany jest od 15 grudnia 2023 r. do 12 stycznia 2024 r., wprowadziliśmy kolejne, korzystne zmiany dla rolników, w tym m.in.:

  • umożliwiliśmy wymianę pokrycia dachowego z azbestu na budynkach służących produkcji rolnej również w gminach miejskich,
  • zmniejszyliśmy liczbę załączników do wniosku,
  • wydłużyliśmy termin dla wnioskodawców na uzupełnienie wniosku lub złożenie wyjaśnień z 7 do 14 dni,
  • wprowadziliśmy ponowne (bardziej precyzyjne) powiadomienia sms wysyłane do wnioskodawców, m.in. o potrzebie uzupełnienia wniosku lub złożenia wyjaśnień.

Zdajemy sobie również sprawę z przytoczonego w piśmie problemu związanego z powolnym działaniem lub problemami technicznymi Platformy Usług Elektronicznych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR), który wystąpił w ostatnich dniach pierwszego naboru wniosków. Problem ten związany był bezpośrednio z ogromną ilością wniosków złożonych w ostatnich dniach naboru.

System w tym zakresie został usprawniony. Niemniej, ze względu na ewentualne uniknięcie spowolnienia systemu w ramach kolejnego naboru warto zachęcać rolników do składania wniosków już od pierwszego dnia naboru.

Odnosząc się do propozycji, aby o wsparcie mógł ubiegać się małżonek rolnika, który ma nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (zwany dalej: numerem EP), ale nie jest współwłaścicielem budynku, na którym będzie wymieniane będzie pokrycie dachu, uprzejmie informuję, że kwestia ta była poddana szczegółowym analizom. W ich wyniku ustalono, że o dofinansowanie powinien starać się właściciel nieruchomości, biorąc pod uwagę specyficzny charakter inwestycji, który wpływa istotnie na zmianę wyglądu zewnętrznego budynków w gospodarstwie i oddziałuje na zdrowie mieszkańców.

Informuję jednocześnie, że szczegółowe zasady nadawania numeru EP w przypadku małżonków znajdują się na stronie internetowej ARiMR1. Wskazano tam m.in., że ubiegać się o nadanie odrębnego numeru identyfikacyjnego może osoba, której małżonek lub współposiadacz gospodarstwa rolnego ma już uprzednio nadany numer.

Odnosząc się do propozycji wprowadzenia możliwości poprawiania wniosku i dołączania załączników uprzejmie informuję, że możliwość ta funkcjonowała już w pierwszym naborze wniosków. Wnioskodawca może dowolnie, w trybie roboczym, korygować wniosek i dołączać załączniki do momentu wysłania ich w systemie do ARiMR. Ponadto, w przypadku pojawienia się wątpliwości ARiMR w trakcie rozpatrywania złożonego wniosku, wnioskodawca może zostać wezwany do uzupełnienia wniosku lub załączników, lub złożenia wyjaśnień. Umożliwia to wnioskodawcy poprawienie swojego wniosku już po jego złożeniu.

Ostatnią poruszoną w piśmie kwestią jest zabezpieczenie środków na odbiór eternitu z gospodarstw rolnych. Pragnę zapewnić, że MRiRW współpracuje z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) w tym zakresie.

W wyniku ustaleń podjętych przez MRiRW i NFOŚiGW rozszerzono zakres „Ogólnopolskiego programu finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest” o dofinansowanie odbioru i utylizacji pokryć dachowych z azbestu2, które zostały zdemontowane w trakcie realizacji przedsięwzięcia objętego wsparciem z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Budżet na odbiór i utylizację tych pokryć dachowych wynosi do 200 mln zł na lata 2023-2027 i ma zapewnić zagospodarowanie ok. 330 tys. ton eternitu. Program NFOŚiGW jest komplementarny do wsparcia realizowanego przez MRiRW. Szczegółowe informacje na jego temat znajdują się na stronie internetowej NFOŚiGW: https://www.gov.pl/web/nfosigw/nabor-20214

 

Źródło: KRIR

Posiedzenie RP DIR w Kłodzku

23 listopada w Świetlicy wiejskiej w Trzebieszowicach odbyło się posiedzenie Rady Powiatowej DIR powiatu kłodzkiego. Spotkanie otworzyła i prowadziła Przewodnicząca Rady Elżbieta Ulatowska. Na początku głos zabrała Pani Alicja Piwowar – Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Lądek Zdrój. Przedstawiła charakterystykę gminy Lądek również w kontekście rolnictwa i turystyki wiejskiej. Następnie kierownicy jednostek okołorolniczych przekazali poniższe informacje:
✓Pani Julita Lisowska kierownik biura WIORiN oddział Kłodzko wraz z Panem Tadeuszem Stefanowiczem przedstawili informacje z zakresu zdrowia roślin, obowiązkowych badań opryskiwaczy oraz szkoleń dla podmiotów profesjonalnych stosujących środki ochrony roślin
✓Pani Agnieszka Nowak- Włodyka – Kierownik PT KRUS w Bystrzycy Kłodzkiej omówiła zakres działania placówki w tym prowadzonych działań prewencyjnych na rzecz zmniejszenia liczby wypadków w gospodarstwie.
✓ Pani Dorota Mateusiak przekazała informację dotyczącą stanu wypłat dopłat bezpośrednich, kampanii wnioskowej a także bieżących naborów, natomiast pani Agnieszka Kusiak poinformowała m.in o obowiązkach posiadaczy zwierząt.
✓ Powiatowy Lekarz Weterynarii Pan Grzegorz chmielowiec odniósł się do kwestii ASF, ptasiej grypy a także obowiązku zgłaszania padnięć i badań bydła.
✓w imieniu Powiatowego Zespołu Doradztwa Rolniczego w Kłodzku głos zabrał pan Zbigniew Dąbrowski omawiając bieżące oraz planowane działania doradców.
Pan Mariusz Hydzik Członek Zarządu Dolnośląskiej Izby Rolniczej przedstawił informacje z obszaru bieżącej oraz planowanej działalności Zarządu Izby a także realizacji wniosków z I WZ DIR VII kadencji.
Przewodnicząca Rady DIR Elżbieta Ulatowska przekazała zebranym informacje o prowadzonych działaniach Rady – planowanych spotkaniach, seminarium wyjazdowym oraz kwestiach organizacyjnych prac Rady.
W dyskusji poruszano tematy dotyczące przetargów ofert pisemnych, szacowania szkód łowieckich oraz zmian w dopłatach bezpośrednich.

II posiedzenia Komitetu Monitorującego Plan Strategiczny dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027

W dniu 22.11.2023 w siedzibie MRiRW w Warszawie odbyło się II posiedzenia Komitetu Monitorującego Plan Strategiczny dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027.

W spotkaniu uczestniczyli członkowie Prezydium Rady ds. Młodych Rolników przy KRIR Pan Dariusz Madejski z DIR i Pan Bartosz Banaszak z WIR.

 

Na posiedzeniu omówiono i podjęto 26 uchwał dotyczących najważniejszych spraw PS WPR na lata 2023-2027, m.in.:

  • w sprawie zmian w rozdziale 3.10 Warunkowość w zakresie normy GAEC 6,
  • w sprawie zmian w rozdziale 5.1. Interwencje w formie płatności bezpośrednich w części dotyczącej interwencji I 4.6. Ekoschemat – Dobrostan zwierząt,
  • w sprawie zmian w Interwencji I 5.11 Wsparcie dochodów związane z produkcją do ziemniaków skrobiowych,
  • w sprawie zmian w Interwencji I 9. Płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami (ONW),
  • w sprawie zmian w części Warunkowość – w zakresie normy GAEC 7,
  • w sprawie zmian w części I 10.1.1 – Inwestycje w gospodarstwach rolnych zwiększające konkurencyjność.

 

Podjęcie istotnych zmian było możliwe m.in. dzięki silnej presji i wielu wcześniejszym wnioskom m.in. ze strony izb rolniczych.

Dopasowanie norm prawnych do realiów polskiego rolnictwa było priorytetem w pracy naszych przedstawicieli oraz przedmiotem wielu rozmów, propozycji i komentarzy podczas pracy komitetu.

Na posiedzeniu komitetu był obecny również przedstawiciel komisji europejskiej co miejmy nadzieję wpłynie pozytywnie na dalszy proces legislacji tak aby wszystkie zmiany w 26 uchwałach mogły zostać jak najszybciej wdrożone w przepisach krajowych.

Szczegółowe informacje, protokoły z posiedzeń oraz treści uchwał dostępne pod poniższym linkiem.

https://www.gov.pl/web/rolnictwo/komitet-monitorujacy-ps-wpr-2023-2029

 

BIP
Fundacja

Fundacja Izydora

Związek Wzajemności Członkowskiej

Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych „TUW” jest ogólnopolskim, pierwszym reaktywowanym dzięki zmianom w polskim prawie ubezpieczeniowym, towarzystwem korzystającym z wzajemnościowej formuły realizacji ubezpieczeń.

Przydatne linki
Kalendarz

Money.pl

Money.pl - Kliknij po więcej
Forex
 CHF / PLN 4,0770 -0,16% [20:13]
 EUR / JPY 124,5710 -0,04% [20:13]
 EUR / PLN 4,3939 -0,31% [20:13]
 USD / JPY 105,7190 -0,25% [20:13]
 USD / PLN 3,7284 -0,49% [20:13]
Wspierane przez Money.pl

Imieniny:
Aniela, Jan