Zgłoszenia dodatkowej siedziby stada przy prowadzeniu wypasu pastwiskowego

W odpowiedzi na wniosek KRIR z dnia 26 października 2023 r. w sprawie obowiązku zgłaszania dodatkowej siedziby stada przy prowadzeniu wypasu pastwiskowego, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa pismem z dnia 08 listopada 2023 r., informuje co następuje:

W odpowiedzi na pismo znak KRIR/JM/1136/2023 z dnia 26.10.2023 r w sprawie zapytania dotyczącego konieczności zgłoszenia dodatkowej siedziby stada przy prowadzeniu wypasu pastwiskowego informuję, że w art. 15 ust 2 Ustawy z dnia 4 listopada 2022 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. 2023 r. poz. 1815) określono rodzaje siedzib stad, które podlegają obowiązkowi rejestracji. W punkcie 1 ust. 2 art. 15 ww. ustawy wskazany jest między innymi wypas zwierząt. Ponadto w ust. 2 wskazano, że każdej z działalności nadaje się odrębny numer.

Zgodnie z definicją siedziby stada wskazaną w art. 2 pkt. 19 ww. ustawy oraz mając na uwadze względy bezpieczeństwa żywności, każde miejsce, w którym tymczasowo lub stale prowadzony jest chów lub hodowla zwierząt i, w którym przebywają zwierzęta gospodarskie oznakowane powinno być zarejestrowane jako odrębna siedziba stada, a każde zdarzenie przemieszczenia do i z siedziby stada powinno zostać do Agencji zgłoszone.

Jednocześnie, w celu ograniczenia obciążeń administracyjnych Agencja przyjęła rozwiązanie, że W przypadku, gdy działki, na których prowadzony jest chów, hodowla lub wypas zwierząt stanowią jedną spójną całość lub posiadają punkty styku, wówczas na wskazanym obszarze może zostać zarejestrowana jedna siedziba stada (w jej skład będą wówczas wchodzić wszystkie zadeklarowane działki ewidencyjne i zlokalizowane na nich budynki, w których prowadzony jest chów, hodowla lub wypas zwierząt). Posiadacz zwierząt może również na każdej posiadanej działce zarejestrować odrębną siedzibę stada, co jednak, zgodnie z w/w ustawą, wiąże się z koniecznością dokonywania zgłoszeń przemieszczeń między tymi siedzibami.

W przypadku, gdy posiadane miejsca, w których prowadzony jest chów lub hodowla nie stanowią jednego spójnego obszaru lub nie posiadają punktów styku nie można zarejestrować na wskazanym obszarze jednej siedziby stada.

Zatem, jeśli nie są spełnione warunki, o których mowa powyżej, to posiadacz zwierząt musi, ze względów epizootycznych, zarejestrować odrębne działalności (siedziby stad).

Jeżeli pastwisko jest oddzielone od siedziby stada np. rowem melioracyjnym lub drogą dojazdową do posesji, to możliwość zarejestrowania pastwiska w ramach posiadanej działalności uzależniona jest, od pozytywnej opinii PLW dopuszczającej dopisanie takiego obszaru (pastwiska) do zarejestrowanej działalności. Warunkiem koniecznym jest dołączenie kopii w/w opinii PLW do zgłoszenia.

Uzupełnienia informacji dotyczącej dodania pastwiska do zarejestrowanej siedziby stada w komputerowej bazie danych prowadzonej przez ARiMR można dokonać na dwa sposoby: przez aplikację IRZplus, składając dokument Zgłoszenie działalności z zaznaczonym celem: „zgłoszenia zmiana danych” (w Podręczniku użytkownika aplikacji IRZ plus dostępnym w witrynie ARiMR pod adresem: https://www.gov.pl/attachment/70fa499d-653b-448b-b0a2-62b9c98f1f98, w rozdziale 5.1. l . Zgłoszenie działalności, w którym opisano sposób uzupełnienia informacji w danych działalności) lub przez złożenie w biurze powiatowym Agencji papierowego dokumentu Wniosek o nadanie numeru działalności formularz udostępniony jest na stronie internetowej Agencji https://www.gov.pl/web/arimr/dokumenty-dotyczace-identyfikacji-i-rejestracji-zwierzat.

Pismo KRIR >>>

Pismo ARiMR >>>

MRiRW w sprawie zwolnień środowiskowych dla rzeźni o małych zdolnościach produkcyjnych

W związku z realizacją wniosku Zespołu ds. Stabilizacji i wsparcia rynku mięsa wołowego dotyczącym wyłączenia rzeźni rolniczych z obowiązków wynikających z procedury wydawania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi pismem z dnia 10 listopada 2023 r., przekazuje co następuje:

Obecnie w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska nie są prowadzone prace legislacyjne ani koncepcyjne w przedmiocie zmiany katalogu przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. W zakresie postulatu dotyczącego zwolnienia rzeźni o małych zdolnościach produkcyjnych położonych na terenie gospodarstwa z przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko oraz przygotowywania raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wskazano, że:
– katalog inwestycji będących przedsięwzięciami mogącymi znacząco oddziaływać na środowisko, które w procesie inwestycyjnym wymagają uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, określony został w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Przepisy te stanowią transpozycję załącznika I i II dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko. Urządzenia do uboju zwierząt zostały wymienione w załączniku II pkt 7 lit. f przedmiotowej dyrektywy. Na poziomie prawodawstwa UE nie dookreślono dla tych urządzeń dodatkowych progów i kryteriów warunkujących ich kwalifikację. Oznacza to, że niezależnie od skali, czy lokalizacji, tego typu inwestycje powinny być objęte analizą w zakresie ich potencjalnego wpływu na środowisko;
– zarówno na gruncie regulacji krajowych (§ 3 ust. 1 pkt 96 ww. rozporządzenia), jak i przepisów UE (załącznik II pkt 7 lit. f ww. dyrektywy), instalacje do uboju zwierząt ujęte zostały w grupie przedsięwzięć, które nie podlegają obligatoryjnej ocenie oddziaływania na środowisko. Tak więc, o tym, czy w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przeprowadzana będzie ocena oddziaływania na środowisko, z którą związane jest m.in. sporządzenie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, decyzje podejmie – przy udziale organów współuczestniczących – organ prowadzący postępowanie, którym w odniesieniu do tego typu inwestycji jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta.

Tym samym obowiązujące instrumenty prawne nie narzucają obligatoryjnego przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w toku postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla rzeźni. Inwestycje tego rodzaju są każdorazowo indywidualnie, z uwzględnieniem wielu czynników, w tym m.in. ich skali i lokalizacji, analizowane w zakresie potrzeby przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko.
Jednocześnie w piśmie z 6 listopada 2023 r. poinformowano, że propozycja MRiRW w przedmiocie wyłączenia rzeźni rolniczych w rozumieniu rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 grudnia 2019 r. w sprawie niektórych wymagań weterynaryjnych, jakie powinny być spełnione przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego w rzeźniach o małej zdolności produkcyjnej, położonych na terenie gospodarstw, może zostać przeanalizowana w ramach przyszłych prac nad zmianą katalogu przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
W piśmie poinformowano, że GDOŚ nie dysponuje materiałami/badaniami potwierdzającymi brak wpływu tego rodzaju inwestycji na środowisko.
Jednocześnie GDOŚ zwrócił się do MRiRW z prośbą o przekazanie publikacji w tym obszarze, w przypadku ich posiadania, celem umożliwienia – w przyszłości – szczegółowego przeanalizowania przedmiotowego postulatu.

Pismo MRiRW >>>

 

Źródło: KRIR

„Polska Wieprzowina: smaczna i zdrowa” Piława Górna

Wydarzenie „Polska Wieprzowina: smaczna i zdrowa”, finansowane z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego odbyło się 11 listopada na terenie byłego Gimnazjum w Piławie Górnej.
Wydarzenie towarzyszyło Piknikowi Patriotycznemu „Bądźmy razem”.
Od godziny 12 na uczestników czekała moc atrakcji.
Oficjalnego otwarcia wydarzeń dokonali: burmistrz Piławy Górnej Krzysztof Chudyk oraz przewodniczący Rady Miejskiej Dariusz Madejski pełniący również funkcję zastępcy Przewodniczącego Rady ds. Młodych Rolników przy Krajowej Radzie Izb Rolniczych, Delegat Rady Powiatowej DIR Powiatu Dzierżoniowskiego.
Dolnośląska Izba Rolnicza zorganizowała stoisko wystawiennicze, na którym wśród konsumentów promowano produkty z mięsa wieprzowego i wiedzę na temat walorów spożycia tego mięsa. Podczas imprezy zachęcano do zwiększenia jego udziału w codziennej diecie.
Odwiedzający stoiska mieli możliwość degustacji m. in. udźca wieprzowego, zupy gulaszowej z mięsem wieprzowym, pasztecików wieprzowych, pierogów z mięsem wieprzowym.
Hostessy częstowały m.in. mini burgerami z mięsem wieprzowym, kaszanką wieprzową czy tradycyjnym chlebem ze smalcem wieprzowym. Zachęcały również zebranych do odwiedzenia stoisk, a także rozdawały ulotki informacyjne i materiały promocyjne.
Tradycyjnie już dużym zainteresowaniem wśród odwiedzających imprezę gości cieszyły się materiały reklamowo – promocyjne znajdujące się na stoisku izby. W trakcie trwania wydarzenia wśród odwiedzających rozdysponowano: długopisy, opaski odblaskowe, taśmy miernicze, noże do kartonu, breloki smiley- światełko odblaskowe oraz torby bawełniane.
Oprawę muzyczno- artystyczną imprezy zapewniła Kapela Bielanie.
Podczas wydarzenia nie mogło zabraknąć zabaw i konkursów dla najmłodszych.
Firma animacyjna zorganizowała różnego rodzaju gry i zabawy m. in. przeciąganie liny, brokatowe tatuaże w kształcie świnek czy rozbijanie świnkowej piniaty – konkurencja przeznaczona zarówno dla dzieci i dorosłych.
Ponadto dla najmłodszych został zorganizowany został konkurs plastyczny pt. „Witaminki smacznej wieprzowinki’’. Dla dorosłych przygotowano konkurs wiedzy ze znajomości partii tuszy wieprzowej pn. „Wieprzowina w roli głównej”. Zwycięzcy konkursów otrzymywali nagrody sfinansowane ze środków „Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego”.
Najmłodsi mogli wygrać głośnik Bluetooth, słuchawki bezprzewodowe oraz głośnik bezprzewodowy. Nagrodami dla dorosłych były: termos aluminiowy, prostownica oraz blender kielichowy.
Z ankiet, jakie podczas imprezy w Piławie Górnej przeprowadził koordynator projektu wynika, że wszystkim naszym gościom Wydarzenie „Polska Wieprzowina: smaczna i zdrowa” bardzo się podobało. Wiele osób podkreślało, że była to wyjątkowa impreza z niepowtarzalną atmosferą.
Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział w wydarzeniu.
Szczególne podziękowania kierujemy do Gminy Piława Górna oraz Miejskiego Ośrodka Kultury i Biblioteki za współpracę w ramach realizacji Zadania „Polska Wieprzowina: smaczna i zdrowa”

Święto Niepodległości w Jaworze

Na pamiątkę odzyskania przez Polskę niepodległości już od 105 lat w podniosłej atmosferze 11listopada obchodzimy Święto Odzyskania Niepodległości.W Jaworze pod Pomnikiem Tysiąclecia Państwa Polskiego i Zwycięstwa nad Faszyzmem oddając hołd
osobom, które przelały krew w walce o Niepodległość Narodu symboliczne wiązanki złożyli:
przedstawiciele władz państwowych, samorządowych, instytucji, stowarzyszeń, środowisk
kombatanckich, harcerzy i młodzieży.
W imieniu Dolnośląskiej Izby Rolniczej, Rady Powiatowej DIR Powiatu Jaworskiego oraz całej
społeczności rolniczej wiązankę pod pomnikiem złożył Wiceprezes Waldemar Jankowski. W poczcie sztandarowym podczas uroczystości na jaworskim rynku uczestniczyli delegaci Rady Powiatowej DIR Powiatu Jaworskiego dumnie prezentując Sztandar Rady.
W dniu Narodowego Święta Niepodległości, Dnia Patrona Miasta – św. Marcina uroczystą mszę świętą w intencji mieszkańców i władz Jawora odprawił bp legnicki Andrzej Siemieniewski. Po zakończeniu mszy świętej ulicami miasta przeszedł tradycyjny korowód z flagą narodową, który zakończył się uroczystym odśpiewaniem hymnu.
W części artystyczno-kulturalnej mieszkańcy Jawora oraz przybyli goście mogli podziwiać m.in. występ artystyczny Zespołu Tanecznego KRĄG, oraz pokaz grupy Rekonstrukcji Historycznej Muzeum Techniki i Motoryzacji ,,Tajemnica sukcesu Bitwy Warszawskiej”.

 

 

Przetargi Gmina Bierutów

Burmistrz Bierutowa ogłosił przetargi na sprzedaż nieruchomości rolnych stanowiących własność Miasta i Gminy Bierutów. W ofercie znajduje się 9 nieruchomości rolnych o łącznej pow. 41,5 ha po obniżonej cenie wywoławczej wynoszącej ok. 30.000 zł/ 1 ha. Sprzedaż odbędzie się 28.11.2023 r. w Urzędzie Miejskim w Bierutowie. Każda z działek sprzedawana jest osobno w trybie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego. Poniżej znajduje się mapa z lokalizacją oraz lista działek w kolejności zgodnej z terminem przetargu:

  1. Działka Nr 3 AM 33 obręb Bierutów, o pow. 10,3465 ha, cena wywoławcza: 310.395 zł – przetarg ograniczony Ogloszenie_trzeci_ustny_przetarg_ograniczony_Bierutow_3_am33_2023
  2. Działka Nr 4 AM 29 obręb Bierutów, o pow. 8,2337 ha, cena wywoławcza: 247.011 zł – przetarg ograniczony  Ogloszenie_trzeci_ustny_przetarg_ograniczony_Bierutow_4_am29_2023
  3. Działka Nr 8 AM 32 obręb Bierutów, o pow. 8,2738 ha, cena wywoławcza: 248.214 zł – przetarg ograniczony  Ogloszenie_trzeci_ustny_przetarg_ograniczony_Bierutow_8_am32_2023
  4. Działka Nr 162/11 AM1, obręb Kijowice, pow. 1,2400 ha, cena wywoławcza: 37.200 zł – przetarg ograniczony  Ogloszenie_trzeci_ustny_przetarg_ograniczony_Kijowice_162.11__2023
  5. Działka Nr 162/13 AM1, obręb Kijowice, pow. 1,5300 ha, cena wywoławcza: 48.000 zł – przetarg ograniczony  Ogloszenie_trzeci_ustny_przetarg_ograniczony_Kijowice_162.13__2023
  6. Działka Nr 162/10 AM1, obręb Kijowice, pow. 0,6900 ha, cena wywoławcza: 20.700 zł – przetarg nieograniczonyOgloszenie_trzeci__przetarg_ustny_nieograniczony_Kijowice_162.10__2023
  7. Działka Nr 162/12 AM1, obręb Kijowice, pow. 0,8000 ha, cena wywoławcza: 24.000 zł – przetarg nieograniczony  Ogloszenie_trzeci_przetarg_ustny_nieograniczony_Kijowice_162.12__2023
  8. Działka Nr 6/3 AM29, obręb Bierutów, pow. 3,2435 ha, cena wywoławcza: 126.500 zł – przetarg ograniczonyOgloszenie_czwarty_ustny_przetarg_ograniczony_Bierutow_6.3_am29__2023
  9. Działka Nr 9 AM33, obręb Bierutów, o pow. 6,1210 ha, cena wywoławcza: 190.000 zł – przetarg ograniczony  Ogloszenie_czwarty_ustny_przetarg_ograniczony_Bierutow_9_am33__2023

Większość działek leży na zwartym obszarze w dolinie rzeki Widawa, który ze względu na wysokie walory przyrodnicze został objęty strefą Specjalnego obszaru ochrony siedlisk NATURA 2000. Na terenie obowiązuje mpzp o przeznaczeniu: użytki rolne. Przeważający rodzaj użytków to łąki o średniej i niskiej klasie. W sąsiedztwie znajdują się użytki rolne oraz komunalna oczyszczalnia ścieków. Dojazd do gruntów zapewniają drogi o nawierzchni asfaltowej i gruntowej prowadzące od Bierutowa lub Kijowic. Tereny zlokalizowane są blisko drogi wojewódzkiej DW 451 w odległości 15 km od Wschodniej Obwodnicy Oleśnicy prowadzącej do drogi ekspresowej S8 (węzeł Oleśnica Północ).

Niewątpliwym atutem działek blisko Widawy jest zwartość terenu, łatwy dojazd i położenie na terenach NATURA 2000, co umożliwia uzyskanie wyższego wsparcia dla rolników. Jak wynika z informacji Dolnośląskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego gospodarując na terenach NATURA 2000, oprócz dopłat bezpośrednich rolnicy mogą liczyć na wyższe stawki dopłat z programów rolno-środowiskowo – klimatycznych.

 

Ważne terminy dla zainteresowanych udziałem w przetargach:

📆 do 22.11.2023 r. (tylko dla przetargów ograniczonych) zgłoszenie uczestnictwa w przetargu w sekretariacie Urzędu Miejskiego w Bierutowie, ul. Moniuszki 12

📆 do 24.11.2023 r. wpłata wadium na konto Urzędu Miejskiego w Bierutowie.

📆 28.11.2023 r. odbędą się przetargi ustne na sprzedaż wszystkich 9 nieruchomości.

 

ℹ️ Więcej informacji o przetargach udziela Kierownik Referatu GŚ Waldemar Roniek pod nr tel. (71) 314-62-51 wew. 31.

ℹ️ Więcej informacji o ofercie sprzedaży nieruchomości Miasta i Gminy Bierutów w Punkcie Obsługi Inwestora pod nr tel. 693-883-445 oraz investin.bierutow.pl

 

Informacja z działalności Zarządu KRIR za październik 2023 r.

Informacja z działalności Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych za okres od 1 do 31 października 2023 r.

W dniu 9 października 2023 r. Pani Monika Lasoń, zgłoszona przez Krajową Radę Izb Rolniczych, została wyróżniona w Konkursie Innowacyjności dla Kobiet Rolniczek 2023 z Europy. Laureatka III edycji konkursu „Rolniczki motorem innowacji w gospodarstwach rolnych w Polsce” organizowanym co 2 lata przez Krajową Radę Izb Rolniczych zdobyła wyróżnienie w 7 edycji konkursu Innovation Award for Women Farmers organizowanego przez Copa i Cogeca we współpracy z Corteva Agriscience. Pani Monika jest młodą rolniczką  prowadzącą wraz z mężem 70 hektarowe gospodarstwo, specjalizujące się w hodowli kóz rasowych: alpejskiej i saaneńskiej. Jest ona również wiceprezesem Stowarzyszenia Serowarów Farmerskich i Zagrodowych. Zajmuje się nie tylko hodowlą kóz i produkcją serów, lecz szkoleniami i warsztatami serowarskimi,  ukończyła też wiele kursów serowarskich w Polsce i za granicą — w Niemczech, Holandii, Austrii, Francji.

 

Pozostałe wydarzenia z udziałem przedstawicieli KRIR:

  • 23 października – posiedzenie Krajowego Komitetu do Spraw Systemu Zbierania i Wykorzystywania Danych Rachunkowych z Gospodarstw Rolnych, udział: Wiceprezes KRIR M. Borowski,
  • 24 października – posiedzenie Rady Programowej X Forum Sektora Wołowiny, udział: Prezes KRIR W. Szmulewicz,
  • 25 października – posiedzenie Rady Rynku Pracy m.st. Warszawy, udział: przedstawiciel Zarządu KRIR,
  • 26 października – spotkanie w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie Programu odbudowy pogłowia świń w Polsce, udział: przedstawiciel Zarządu KRIR.

 

W omawianym okresie Zarząd KRIR występował w tematach dotyczących zarówno analizy aktualnych problemów w sektorze rolnym, jak i otrzymywanych do zaopiniowania projektów aktów prawnych.

2 października Zarząd KRIR zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi R. Telusa w sprawie warunków przyznawania pomocy w zakresie interwencji I.11 Premie dla młodych rolników w ramach Planu Strategicznego Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027. Doradcy rolniczy  uczestniczący w szkoleniach odnośnie zasad udzielania premii uzyskali informacje, ze beneficjent będzie musiał obowiązkowo korzystać z doradztwa indywidualnego w ramach interwencji PS WPR „Kompleksowe doradztwo rolnicze” tylko i wyłącznie w Ośrodkach Doradztwa Rolniczego, a takie usługi nie powinny być ograniczanie do jednego podmiotu.

2 października Zarząd KRIR zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi R. Telusa w sprawie uruchomienia skupu interwencyjnego brokułów i kalafiorów.

2 października Zarząd KRIR na wniosek Warmińsko-Mazurskiej Izby Rolniczej zwrócił się do Prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa H. Szymańskiej w sprawie przywrócenia terminu na uzupełnienie poprawek we wnioskach w ramach działania 3 KPO z obszaru „Wsparcie infrastruktury magazynowania służącej zwiększaniu odporności gospodarstw rolnych na kryzysy” dla rolników, którzy składali wnioski na dofinansowanie zakupu silosów zbożowych.

2 października Zarząd KRIR przekazał uwagi do projektu rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmieniającego rozporządzenie w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych. Zdaniem samorządu rolniczego należy umieścić na etykiecie miodu informację o procentowej zawartości z poszczególnych państw pochodzenia surowca, np. 90% miodu z Chin oraz 10% miodu z Polski.

3 października Zarząd KRIR zwrócił się do Ministra Aktywów Państwowych J. Sasina w sprawie braku dostępności paliw i cen oleju napędowego dla rolników.

3 października Zarząd KRIR zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi R. Telusa w sprawie wydłużenia terminu składnia załączników w ekoschemacie „Dobrostan zwierząt” do 15 października 2023 r.

4 października Zarząd KRIR przekazał uwagi do projektu rozporządzeń Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie stawek płatności bezpośrednich. Stawka podstawowego wsparcia dochodów do celów zrównoważoności miała wynosić 118 euro/ha, jednakże po odjęciu środków na płatność dla małych gospodarstw, wynosi ona 108,54 euro/ha. Dodatkowo, większość zaproponowanych stawek płatności jest niższa w porównaniu do roku poprzedniego, co w połączeniu z rosnącymi kosztami produkcji będzie miało coraz mniejszy wpływ na stabilizację dochodów rolników.

4 października Zarząd KRIR przekazał uwagi do projektu rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie wypłaty zaliczek za 2023 r. z tytułu niektórych rodzajów pomocy w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027. W uwagach zaznaczono konieczność otrzymania zaliczek przez wszystkie gospodarstwa, zarówno te wytypowane do kontroli jak i te które realizują ekochemat Dobrostan zwierząt.

5 października Zarząd KRIR zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi R. Telusa w sprawie wydłużenia naboru wniosków do końca listopada 2023 r. o szacowanie strat w uprawach rolnych spowodowanych klęską suszy.

9 października Zarząd KRIR na wniosek Podlaskiej Izby Rolniczej zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi R. Telusa w sprawie umów umożliwiających zastrzeganie prawa pierwokupu w umowach dzierżawy gruntów, zawieranych pod budowę urządzeń fotowoltaicznych.

9 października Zarząd KRIR przekazał uwagi do projektu Wytycznych w zakresie współczynników standardowej produkcji stosowanych do określenia wielkości ekonomicznej gospodarstwa w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027. W ramach PS WPR stosuje się współczynniki SO 2017 określone dla działalności produkcji roślinnej i zwierzęcej. Wartości te obliczone zostały na podstawie średnich danych z pięciu lat, w tym przypadku 2015-2019. Mogą one być nieaktualne ze względu na okoliczności jakie zaszły po tym okresie, tj. epidemia COVID-19 oraz wojna na Ukrainie.

10 października Zarząd KRIR zwrócił się do Prezes Zarządu AGRO Ubezpieczenia – Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych D. Piwońskiej w związku z trudnościami z ubezpieczeniem sadów od wiosennych przymrozków.

11 października Zarząd KRIR zwrócił się do Przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen w sprawie podjęcia działań mających na celu umożliwienie rolnikom derogacji norm GAEC 6, 7 i 8.

12 października Zarząd KRIR zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi R. Telusa w sprawie utworzenia Funduszu Odbudowy i Rozwoju Wschodniej Granicy Zewnętrznej  ze środków Unii Europejskiej. U podstaw zamysłu stworzenia takiego funduszu legł fakt, że w wyniku wojny na Ukrainie, w krajach graniczących z Federacją Rosyjską, sytuacja na obszarach przygranicznych uległa istotnej negatywnej zmianie.

16 października Zarząd KRIR przekazał uwagi do projektu rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych kryteriów wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu ofert pisemnych, liczbie punktów przyznawanych za ich spełnienie oraz rodzajów dowodów potwierdzających ich spełnienie. W zgłoszonych uwagach podkreślono, że to rolnik indywidualny musi być pierwszym beneficjentem gruntów z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa. Wydzierżawienie nieruchomości na powiększenie lub utworzenie gospodarstw rodzinnych to podstawowy przewidziany przepisami sposób zagospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa.

16 października Zarząd KRIR zwrócił się do Komisarza UE ds. Rolnictwa J. Wojciechowskiego oraz Sekretarza Generalnego Copa-Cogeca P. Pesonena oraz Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi R. Telusa w sprawie konieczności przedłużenia pozwolenia na stosowanie środków ochrony roślin zawierających glifosat.

16 października Zarząd KRIR zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi R. Telusa w sprawie przesunięcia środków w ramach PROW 2014-2020, tak aby wykorzystać je jak najefektywniej.

16 października Zarząd KRIR zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi R. Telusa w sprawie wydłużenia do połowy listopada naborów wniosków na Premie dla młodych rolników oraz Rozwój małych gospodarstw.

20 października Zarząd KRIR przekazał Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi R. Telusowi pismo Warmińsko-Mazurskiej Izby Rolniczej w sprawie doprecyzowania szczegółowych wytycznych dotyczących rejestru wypasów w zakresie pomocy w ramach płatności bezpośrednich.

24 października Zarząd KRIR na wniosek Mazowieckiej Izby Rolniczej zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi R. Telusa w sprawie objęcia wsparciem utylizacji odpadów pozostałych po uboju gospodarczym zwierząt w ramach dofinansowania do kosztów utylizacji padłych zwierząt gospodarskich.

24 października Zarząd KRIR na wniosek Mazowieckiej Izby Rolniczej zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi R. Telusa w sprawie zwiększenia maksymalnej ilości zbywanej w ramach RHD do zakładów prowadzących sprzedaż do konsumenta finalnego dotyczących świeżego mięsa wołowego, wieprzowego, baraniego, koziego i końskiego oraz produkowanego z tego mięsa surowych wyrobów mięsnych lub mięsa mielonego.

24 października Zarząd KRIR zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi R. Telusa w sprawie podjęcia kroków na forum UE w sprawie możliwości skorzystania z derogacji norm GAEC 6, 7 i 8.

24 października Zarząd KRIR przekazał Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi R. Telusowi stanowisko Zarządu Lubelskiej Izby Rolniczej w sprawie wyłączenia w nowej perspektywie finansowej Wspólnej Polityki Rolnej obowiązku ugorowania 4% gruntów rolnych.

26 października Zarząd KRIR na wniosek Izby Rolniczej Województwa Łódzkiego zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmiany kryteriów przyznawania pomocy w ramach programu wsparcia dla sadowników i plantatorów owoców, którzy ponieśli szkody w owocujących uprawach drzew owocowych, uprawach krzewów owocowych oraz uprawach truskawek z powodu działania niekorzystnych zjawisk atmosferycznych, takich jak przymrozki wiosenne, huragany lub grad.

26 października Zarząd KRIR przekazał Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi R. Telusowi wnioski wojewódzkich izb rolniczych w sprawie problemów z działaniem aplikacji suszowej oraz konieczności wydłużenia terminu składania wniosków za pośrednictwem aplikacji.

26 października Zarząd KRIR zwrócił się do Prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa H. Szymańskiej w sprawie obowiązku zgłoszenia dodatkowej siedziby stada przy prowadzeniu wypasu pastwiskowego zwierząt w przypadku, gdy pastwisko nie przylega bezpośrednio do siedliska.

26 października Zarząd KRIR na wniosek Dolnośląskiej Izby Rolniczej zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi R. Telusa w sprawie przyznania prawa do dodatku do emerytury dla osób, które pełniły funkcje sołtysa przez wiele lat przed 1990 r.

26 października Zarząd KRIR przekazał uwagi do projektu zmian wytycznych szczegółowych w zakresie przyznawania, wypłaty i zwrotu  pomocy w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 dla interwencji w sektorze pszczelarskim. Samorząd rolniczy wskazał na brak dofinasowania do leków na warrozę dla pszczelarzy niezrzeszonych, co może uniemożliwiać jej skuteczne zwalczanie.

26 października Zarząd KRIR zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi R. Telusa w sprawie problemów rolników w uzyskaniu pomocy finansowej do powierzchni gruntów ornych obsianych lub obsadzonych w plonie głównym materiałem siewnym kategorii elitarny lub kwalifikowany dla producenta rolnego, któremu zagraża utrata płynności finansowej w związku z ograniczeniami na rynku rolnym spowodowanymi agresją Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy.

30 października Zarząd KRIR przekazał Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi R. Telusowi stanowisko Zarządu Lubelskiej Izby Rolniczej w sprawie pomocy producentom kukurydzy oraz podjęcia działań na rynku owoców i warzyw.

31 października Zarząd KRIR zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi R. Telusa w sprawie rolników, którzy prowadzą skup zbóż oraz produkcję zwierzęcą, co powoduje, że są pozbawieni możliwości skorzystania z dopłat dla producentów kukurydzy i innych zbóż oraz pomocy dla podmiotów skupowych.

 

Tak jak miało to miejsce w poprzednich okresach sprawozdawczych, tak również
i w omawianym okresie kontynuowana była współpraca zagraniczna Krajowej Rady Izb Rolniczych.

5 i 6 października 2023 roku w Sekretariacie Copa-Cogeca odbyły się posiedzenie Prezydium Copa-Cogeca. Podczas posiedzenia omówiono projekt Manifestu Copa-Cogeca, adresowanego do przyszłych europosłów rozpoczynających kadencję w 2024 roku. Dokument zawiera siedem głównych obszarów działania dla przyszłościowego rolnictwa w UE. Debata na temat sytuacji rynkowej skupiła się na problemach związanych z wojną na Ukrainie, szczególnie nadmiernym napływem do krajów UE, a szczególnie przygranicznych drobiu, jajek, ziaren i cukru. Copa-Cogeca zasugerowała inwestycje w krajach sąsiadujących z Ukrainą oraz ustanowienie poziomu progowego dla importu towarów z Ukrainy do UE. Wskazano na braki w infrastrukturze portowej do transportu towarów z Ukrainy. Odbyła się wymiana poglądów z dyrektorką wykonawczą EurogroupForAnimals, Reineke Hameleers, dotycząca ustawodawstwa dotyczącego zdrowia i dobrostanu zwierząt, w poszukiwaniu dialogu między różnymi interesariuszami. Celem tej wymiany opinii było opracowanie wspólnych, wykonalnych rozwiązań w kontekście reformy przepisów unijnych dotyczących dobrostanu zwierząt.

9 października 2023 roku w Sekretariacie Copa-Cogeca w Brukseli odbyło się połączone posiedzenie grup roboczych „ziemniaki” i „skrobia”. Eksperci zwrócili uwagę na trudną sytuację rynkową w sektorze ziemniaków. Powodem tego są niekorzystne warunki pogodowe, które opóźniły sadzenie i zbiory sadzeniaków, a także zmniejszyły areał upraw. W związku z tym eksperci przewidują niedobór sadzeniaków w nadchodzącym sezonie. Sekretariat Copa-Cogeca przedstawił informacje na temat dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją w sektorze ziemniaków i skrobi w ramach WPR. Copa-Cogeca przedstawiła stanowisko w sprawie wniosku Komisji Europejskiej odnośnie rozporządzenia w sprawie roślinnego i leśnego materiału rozmnożeniowego, który ma na celu zwiększenie różnorodności materiału rozmnożeniowego roślin dostępnego na rynku oraz upraw polowych.

9-10 października 2023 r. w Brukseli odbyły się spotkania Komisji Kobiet Copa-Cogeca i rozdanie nagród Konkursie Innowacyjności dla Kobiet Rolniczek 2023 z Europy. W polskiej delegacji na to wydarzenie udział wzięły: Hanna Chodkowska – I Wiceprzewodnicząca Komisji Kobiet w Copa, Jolanta Wielgat i Monika Lasoń – zwyciężczyni Konkursu dla Innowacyjnych rolniczek organizowanego przez KRIR. Monika Lasoń została wyróżniona za specjalny wkład w zrównoważone rolnictwo. Prowadzi gospodarstwo rolne specjalizujące się w hodowli kóz i produkcji serów. Podczas spotkania odbyły się wybory Prezydencji Komisji Kobiet Copa-Cogeca. Przewodniczącą została wybrana Francesca Gironi z Włoch, a wiceprzewodniczącymi Hanna Chodkowska z Polski i Helma Vermue z Holandii. W czasie obrad  przedstawicielki z Niemiec i Austrii przedstawiły rezolucję rolniczek i stowarzyszeń kobiet z Południowego Tyrolu, Niemiec, Szwajcarii i Austrii. W rezolucji tej zwrócono uwagę na wyzwania stojące przed gospodarstwami rolnymi jako miejscami pracy, w tym na biurokratyczne przeszkody i wymogi, a także na brak zabezpieczenia społecznego dla kobiet w gospodarstwach rolnych.

8 października 2023 roku odbyło się tygodniowe posiedzenie POCC-CCC w Sekretariacie Copa-Cogeca, które skupiło się na dyskusjach dotyczących glifosatu. Komisja AGRI Parlamentu Europejskiego głosowała nad opinią posła Aguilery, zatwierdzając ją z przewagą 26 głosów za, 9 przeciw i 3 wstrzymujących się, przy zaakceptowaniu większości poprawek kompromisowych. W wyniku głosowania ustalono cele redukcji emisji gazów cieplarnianych na poziomie do 50% na poziomie unijnym i min. 35% na poziomie krajowym do 2035 roku. Poprawki kompromisowe umożliwiają państwom członkowskim definiowanie obszarów wrażliwych, poddawanych ocenie przez KE, a ograniczenia dotyczą stosowania środków ochrony roślin oraz stref buforowych. Art. 43 dotyczący finansowania WPR został usunięty, a Komisja ds. Środowiska Parlamentu Europejskiego nadal pracuje nad poprawkami kompromisowymi dotyczącymi celów i obszarów wrażliwych. Wspomniano także o wynikach głosowania ScoPAFF w sprawie odnowienia glifosatu z 13 października, gdzie nie uzyskano wystarczającej ilości głosów na odnowienie na 10 lat. W związku z tym Komisja Europejska ma zamiar wydać pozwolenie na krótszy okres, co może wywołać krytykę organizacji ekologicznych i grozić przyszłym zakazem glifosatu.

12 października 2023 w Brukseli, w Sekretariacie Copa-Cogeca, odbyło się spotkanie grupy roboczej „mleko”. W trakcie dyskusji omawiano następujące kwestie: sytuację rynkową w państwach członkowskich, międzynarodowe negocjacje handlowe, przegląd przepisów dotyczących dobrostanu zwierząt oraz reformę dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych. Produkcja mleka w UE w okresie styczeń-sierpień 2023 wzrosła o 0,8%, z różnicami w poszczególnych krajach. Ceny skupu mleka spadały, choć tendencja spadkowa wyhamowała. Zauważono, że cena mleka ekologicznego jest zbyt niska. Zapasy produktów mlecznych są na dobrym poziomie, a ceny unijnych produktów mlecznych pozostają konkurencyjne.

 

W omawianym okresie sprawozdawczym Biuro Zarządu KRIR otrzymało do zaopiniowania 12 projektów aktów prawnych (wykaz w załączeniu).

Prezes
Krajowej Rady Izb Rolniczych

Wiktor Szmulewicz

Załącznik:

– wykaz projektów aktów prawnych do zaopiniowania w okresie sprawozdawczym

Wykaz projektów prawnych, jakie wpłynęły do Biura KRIR do zaopiniowania w okresie
1-31 października 2023 r.

  1. Projekt rozporządzenia w sprawie stawki podstawowego wsparcia dochodów do celów zrównoważności za 2023
  2. Projekt rozporządzenia MRiRW w sprawie stawki uzupełniającego redystrybucyjnego wsparcia dochodów do celów zrównoważności za 2023 r.
  3. Projekt rozporządzenia MRiRW w sprawie stawki uzupełniającego wsparcia dochodów dla młodych rolników za 2023 r.
  4. Projekt rozporządzenia MRiRW w sprawie stawek płatności w ramach wsparcia dochodów związanego z produkcją za 2023 r.
  5. Projekt rozporządzenia MRiRW w sprawie stawek przejściowego wsparcia krajowego za 2023 r.
  6. Projekt rozporządzenia MRiRW w sprawie wypłaty zaliczek za 2023 r. z tytułu niektórych rodzajów pomocy w ramach PS dla WPR na lata 2023-2027
  7. Projekt rozporządzenia MRiRW zmieniającego rozporządzenie w sprawie kwalifikacji osób prowadzących czynności kontrolne przestrzegania wymagań integrowanej produkcji roślin oraz wzoru certyfikatu poświadczającego stosowanie integrowanej produkcji roślin
  8. Projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty i zwrotu pomocy finansowej na realizację operacji w ramach Priorytetu 5. Wspieranie obrotu i przetwarzania, zawartego w Programie Operacyjnym Rybactwo i Morze
  9. Projekt rozporządzenia MRiRW w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i wypłaty pomocy finansowej na realizację operacji w ramach Priorytetu 4. Wzmocnienie międzynarodowego zarządzania oceanami, ochrony na nich, a także zrównoważonego zarządzania nimi, objętego programem Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021-2027 oraz wysokości tej pomocy
  10. Projekt rozporządzenia MKiŚ w sprawie wymagań dotyczących sposobu obliczania, pomiarów i rejestracji ilości energii elektrycznej, ciepła i chłodu wytwarzanych w instalacjach odnawialnego źródła energii
  11. Projekt zmiany wytycznych szczegółowych w zakresie przyznawania, wypłaty i zwrotu pomocy w ramach PS dla WPR na lata 2023-2027 dla interwencji w sektorze pszczelarskim
  12. Konsultacji publicznych KE w sprawie redukcji obowiązków sprawozdawczych o 25 %

MRiRW i odstępstwa od stosowania norm GAEC 6, GAEC 7 i GAEC 8

Zarząd KRIR wystąpił w dniu 24 października 2023 r. do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Roberta Telusa w sprawie podjęcia kroków na forum UE odnośnie derogacji norm GAEC 6, 7 i 8. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi pismem z dnia 07 listopada 2023 r. przekazało następujące informacje:

„Normy warunkowości GAEC 6 Minimalna pokrywa glebowa w najwrażliwszych okresach, GAEC 7 Zmianowanie i dywersyfikacja upraw na gruntach ornych oraz norma GAEC 8 w zakresie Minimalnego udziału powierzchni gruntów ornych wykorzystywanych na obszary lub obiekty nieprodukcyjne mają na celu, zgodnie z przepisami unijnymi (1), odpowiednio ochronę gleby, zachowanie jej potencjału i poprawę bioróżnorodności na terenie gospodarstw rolnych. Jednocześnie, przestrzeganie tych norm może mieć wpływ na decyzje rolników dotyczące prowadzonych zabiegów agrotechnicznych, wyboru upraw i wykorzystania gruntów ornych do celów produkcyjnych.
Resort rolnictwa widzi zasadność odstępstw od norm GAEC 6, GAEC 7 i GAEC 8 w 2024 r. ze względu na niekorzystne warunki pogodowe, trudną sytuację rynkową i wpływ wojny w Ukrainie na sytuację rolników. Stosowne wnioski, zgłaszane m. in. przez Polskę, zostały już złożone do Komisji Europejskiej i były przedmiotem posiedzeń Rady UE ds. Rolnictwa i Rybołówstwa w czerwcu, lipcu i październiku br. Jednakże nie wszystkie państwa członkowskie poparły propozycję utrzymania odstępstw od stosowania wybranych norma GAEC. Do chwili obecnej nie ma również pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej na wdrożenie derogacji również w 2024 r.
Niezależnie od powyższego uprzejmie informuję, że resort rolnictwa prowadzi działania mające na celu zmianę Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (PS WPR 2023-2027) w zakresie wybranych norm GAEC w celu doprecyzowania ich wymogów. Zmiany te wymagają zarówno zgody Komitetu Monitorującego PS WPR 2023-2027, jak i uzyskania akceptacji Komisji Europejskiej. W przypadku uzyskania zgody Komisji Europejskiej, w dalszej kolejności należy zmienić przepisy krajowe dotyczące norm GAEC. Są to procesy złożone i długotrwałe.”

Zarząd KRIR wystąpił również w tej sprawie do Przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen w dniu 11 października 2023 r. >>>

Pismo KRIR do MRiRW z dnia 24.10.2023 >>>

Odp. MRiRW z dnia 07.11.2023 r. >>>  

 

Źródło: KRIR

Interwencje pszczelarskie – siedem naborów

Od 20 listopada 2023 r. do 18 stycznia 2024 r. hodowcy pszczół, zrzeszające pszczelarzy organizacje, ośrodki doradztwa rolniczego i jednostki naukowo-badawcze będą mogli składać wnioski o dofinansowanie z Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027. W tym czasie przeprowadzonych zostanie siedem naborów. Trzy z nich są znane beneficjentom (I.6.2; I.6.3; I.6.5) – były realizowane w kwietniu tego roku – cztery interwencje będą przeprowadzone po raz pierwszy. Również tym razem dokumenty będą przyjmowane wyłącznie za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ARiMR.

Interwencja I.6.1 – Wspieranie podnoszenia poziomu wiedzy pszczelarskiej

Wnioski o przyznanie pomocy będą mogły składać organizacje pszczelarskie oraz jednostki doradztwa rolniczego. Dofinansowanie obejmuje organizację szkoleń dotyczących m.in. prowadzenia gospodarki pasiecznej, chorób pszczół, pożytków i produktów pszczelich.

Interwencja I.6.2 – Inwestycje, wspieranie modernizacji gospodarstw pasiecznych

Wnioski o przyznanie pomocy będą mogli składać indywidualni pszczelarze oraz organizacje pszczelarskie (w imieniu pszczelarzy). Wsparciem finansowym objęty jest zakup nowego sprzętu pszczelarskiego, maszyn i urządzeń wykorzystywanych na potrzeby gospodarki pasiecznej, np. miodarek, odstojników oraz uli lub ich elementów.

Interwencja I.6.3 – Wspieranie walki z warrozą produktami leczniczymi

Wnioski o przyznanie pomocy będą mogły składać, w imieniu hodowców pszczół, wyłącznie organizacje pszczelarskie. Wsparcie powinno być przeznaczone na realizację operacji polegających na zakupie produktów leczniczych do walki z warrozą, w tym weterynaryjnych.

Interwencja I.6.4 – Ułatwienie prowadzenia gospodarki wędrownej

Wnioski o przyznanie pomocy będą mogli składać wyłącznie indywidualni pszczelarze. Realizowane z dofinansowaniem operacje muszą dotyczyć zakupu nowego sprzętu, maszyn i urządzeń wykorzystywanych na potrzeby gospodarki wędrownej, m.in. wag pasiecznych czy przyczep do przewozu uli.

Interwencja I.6.5 – Pomoc na odbudowę i poprawę wartości użytkowej pszczół

Wnioski o przyznanie pomocy będą mogły składać, w imieniu pszczelarzy, zrzeszające ich organizacje. Wsparciem objęty jest zakup: matek pszczelich z linii hodowlanych, dla których prowadzone są księgi lub rejestry; odkładów lub pakietów pszczelich z matkami pochodzącymi z linii hodowlanych; a także odkładów lub pakietów pszczelich od producentów, którzy uzyskali rekomendację związków lub zrzeszeń pszczelarzy.

Interwencja I.6.6 – Wsparcie naukowo-badawcze

Wnioski o przyznanie pomocy będą mogły składać jednostki naukowo-badawcze zajmujące się tematyką pszczelarską.  Dofinansowanie obejmuje prace poświęcone zdrowiu pszczół, jakości produktów pszczelich i innowacjom w gospodarce pasiecznej.

Interwencja I.6.7 – Wspieranie badania jakości handlowej miodu oraz identyfikacja miodów odmianowych

Wnioski o przyznanie pomocy będą mogli składać wyłącznie indywidualni pszczelarze. Wsparcie można przeznaczyć na zakup analiz fizyko-chemicznych miodu lub analizy pyłkowej miodu.

Źródło: ARiMR >>>

NIE RYZYKUJESZ GDY ZNASZ i SZANUJESZ

Świadomość zagrożeń i znajomość zachowań zwierząt, zaspokajanie ich potrzeb bytowych, przyjazne nastawienie obsługującego, powtarzalność czynności podczas codziennej obsługi ograniczają ryzyko niebezpiecznych zdarzeń, które kończą się dotkliwymi urazami, stresem i stratą czasu.

Odpowiednie traktowanie zwierząt inwentarskich jest uregulowane prawnie. Powinno również być podyktowane względami etycznymi i praktycznymi. Zwierzęta poddane w mniejszym stopniu czynnikom stresogennym są zdrowsze i bardziej wydajne, a ich obsługa łatwiejsza i bezpieczniejsza.

Krowy to z natury zwierzęta spokojne, jednak z uwagi na ich dużą masę mogą stanowić poważne zagrożenie dla osób zajmujących się ich obsługą. Podczas pracy przy krowach – zadawania paszy, usuwania obornika, udoju, przeprowadzania na pastwisko oraz segregacji sztuk chorych, dochodzi do wielu wypadków. Najczęściej są to kopnięcia, przygniecenia i uderzenia będące efektem niebezpiecznych dla człowieka reakcji zwierząt na stres, ból, zaskoczenie okres rui, wzmożony instynkt macierzyński po porodzie, czy występowanie owadów w oborze.

Unoszenie lub tulenie uszu, grzebanie kończynami w podłożu, stroszenie sierści na grzbiecie, szczerzenie zębów, parskanie sygnalizują zagrożenie ze strony zwierzęcia.

Większość wypadków odnotowana jest w oborach , w których występuje konieczność wchodzenia między zwierzęta. Podczas obsługi krowa może się przemieścić i przydusić człowieka do ściany lub do drugiego zwierzęcia, może również bronić się kopiąc tylnymi kończynami do przodu i na boki. Mniej narażeni są rolnicy stosujący nowoczesne systemy chowu krów, które w znacznym stopniu ograniczają bezpośredni kontakt ze zwierzętami. Rozwiązania techniczne, m.in. szerokie korytarze paszowe i wygrodzone stanowiska, umożliwiają mechaniczne wykonywanie wielu czynności i ograniczają ciężkie prace ręczne.

Aby ograniczyć ryzyko wypadku podczas udoju, przed przystąpieniem do pracy, należy uważnie obserwować krowy, a z ich zachowania odczytać możliwe zagrożenie. Udój należy wykonywać w zacisznym miejscu, pozbawionym owadów.

Podczas obsługi młodych osobników, jak również w czasie wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych i weterynaryjnych zalecana jest pomoc innych osób, a także stosowanie poskromów.

Szczególną ostrożność należy zachować przy obsłudze buhajów. Aby bezpiecznie je obsługiwać, należy wpiąć im kółko nosowe służące do przeprowadzenia za pomocą specjalnego drążka o długości m.in. 1,4 m zastosować mocny kantar oraz wydzielić stanowisko w osobnym pomieszczeniu.

Zachęcamy do oceny bezpieczeństwa swojego gospodarstwa wypełniając listę kontrolną, dostępną pod adresem https://www.gov.pl/web/krus/listy-kontrolne. Więcej informacji dostępnych jest na stronie www.gov.pl/krus – zapraszamy.

Powyższe informacje znaleźć można w broszurach prewencyjnych KRUS ” Bezpieczna obsługa zwierząt gospodarskich” oraz „ Dobre praktyki BHP w chowie bydła”.

 

Sybilla Gancarek

starszy specjalista ZPRO OR KRUS we Wrocławiu

BIP
Fundacja

Fundacja Izydora

Związek Wzajemności Członkowskiej

Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych „TUW” jest ogólnopolskim, pierwszym reaktywowanym dzięki zmianom w polskim prawie ubezpieczeniowym, towarzystwem korzystającym z wzajemnościowej formuły realizacji ubezpieczeń.

Przydatne linki
Kalendarz

Money.pl

Money.pl - Kliknij po więcej
Forex
 CHF / PLN 4,0770 -0,16% [20:13]
 EUR / JPY 124,5710 -0,04% [20:13]
 EUR / PLN 4,3939 -0,31% [20:13]
 USD / JPY 105,7190 -0,25% [20:13]
 USD / PLN 3,7284 -0,49% [20:13]
Wspierane przez Money.pl

Imieniny:
Mark, Jarosław