Biesiadne Spotkanie „ Być Kobietą” w Mściwojowie

W dniu 8 marca z okazji Dnia Kobiet w świetlicy wiejskiej w Mściwojowie odbyło się 13 Biesiadne Spotkanie „Być Kobietą”. Na uroczystość przybyło ok. 200 kobiet – mieszkanek dwunastu sołectw gminy Mściwojów. Organizatorem biesiady był Wójt Gminy Mściwojów a dzięki zaangażowaniu lokalnych KGW oraz panów z OSP Mściwojów został przygotowany poczęstunek na tegoroczną imprezę.

W czasie trwania uroczystości zaproszone Panie wzięły udział we wspólnym śpiewaniu szlagierów, konkursach, zabawach oraz wyborach Królowej Balu. Z okazji przypadającego w tym dniu Święta Kobiet każda z Pań otrzymała symboliczne kwiaty.  O oprawę muzyczną zadbał zespół „No Way”. Podczas uroczystości Dolnośląską Izbę Rolniczą reprezentował Seweryn Mazur członek RP DIR Powiatu Jaworskiego.

 

Wspólne posiedzenie Rad Powiatowych DIR

7 marca odbyło się wspólne posiedzenie Rad Powiatowych Dolnośląskiej Izby Rolniczej powiatów dzierżoniowskiego i ząbkowickiego. Prezes Dolnośląskiej Izby Rolniczej, Ryszard Borys, na początku podziękował wszystkim rolnikom za aktywny udział w protestach. Następnie przedstawił zebranym stanowisko samorządu rolniczego dotyczące aktualnej sytuacji w rolnictwie. Wśród postulatów znalazło się między innymi całkowite wycofanie się KE z Zielonego Ładu, powrót do płatności z roku 2021, przeznaczenie środków finansowych przez Komisję Europejską na wykup zapasów zbóż, rzepaku i kukurydzy od rolników oraz nałożenie ceł na produkty z Ukrainy. Jako reprezentanci rolników zwróciliśmy się również do Premiera o uszczelnienie granic i zatrzymanie niekontrolowanego napływu towarów konsumpcyjnych. W swojej wypowiedzi podkreślił, że rolnicy oczekują konkretnych decyzji oraz rozwiązań, które pozwolą godnie prowadzić gospodarstwa rolne.

Pan Roman Fester – Starosta Ząbkowicki, odniósł się do aktualnej sytuacji w rolnictwie. Propozycje Zielonego Ładu stanowią główne tło sporu. Cała sytuacja jest także przestrzenią do dyskusji, w której należy podjąć klarowne rozwiązania, na przykład przeznaczenie zboża technicznego na cele energetyczne.

W spotkaniu uczestniczyli Kierownicy Biur Powiatowych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa: Pan Adrian Tumiadański z Biura w Ząbkowicach Śląskich oraz Pan Sławomir Krawczyk z Biura w Dzierżoniowie. Podsumowali oni działalność kierowanych przez siebie jednostek w zakresie zrealizowanych działań w ramach płatności oraz ostatnich przeprowadzonych naborów. Przedstawiono zebranym wysokość stawek dopłat.

Krzysztof Dyda Kierownik PZDR Ząbkowice Śląskie, poinformował o przygotowaniach pracowników do kampanii wnioskowej.

W spotkaniu uczestniczył również Pan Piotr Samołyk, Przewodniczący Rady Powiatowej NSZZ RI Solidarność powiatu dzierżoniowskiego. Odniósł się do organizowanych w ostatnim czasie protestów, podkreślając, jak ważna jest współpraca pomiędzy rolnikami w tym trudnym okresie.

Adwokat Dolnośląskiej Izby Rolniczej Łukasz Opaliński, poinformował, że wszyscy rolnicy uczestniczący w protestach, potrzebujący wsparcia prawnego mogą korzystać z jego porad.

W dyskusji zainicjowanej przez Przewodniczących Rad Powiatowych Wiktora Skotnickiego i Piotra Rakoczego aktywnie uczestniczyli delegaci Rad Powiatowych, a w szczególności Panowie: Paweł Falkowski, Michał Stępień, Krzysztof Ostrowski, Rafał Fabian, Sylwester Ślusarczyk oraz Wojciech Bieruta.

Podczas posiedzenia wystosowano wnioski dotyczące między innymi uszczelnienia granic Polski poprzez wprowadzenie kontroli fitosanitarnej każdego transportu zbóż, oleistych, owoców i warzyw, wprowadzenia rekompensaty w postaci dodatkowych dopłat do jednego hektara oraz zwiększenia pomocy de minimis.

 

Odpowiedź na pismo KRIR ws. działalności KOWR

KRUS podał wysokość składek za II kwartał 2024 roku

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego informuje, że wysokość miesięcznej składki na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie przez cały miesiąc rolnika, małżonka, domownika i pomocnika rolnika w II kwartale 2024 r. będzie wynosić 60,00 zł miesięcznie.

W przypadku, gdy rolnik, małżonek lub domownik objęty jest tym ubezpieczeniem na wniosek wyłącznie w zakresie ograniczonym, należna składka stanowi 1/3 pełnej składki, tj. 20,00 zł miesięcznie.

Jednocześnie KRUS informuje, że w marcu br. wysokość emerytury podstawowej wynosi 1 602,86 zł, w związku z tym podstawowa miesięczna składka na ubezpieczenie emerytalno-rentowe za rolników, małżonków i domowników w II kwartale 2024 r. wynosi 160,00 zł.

Dodatkowa miesięczna składka na to ubezpieczenie za rolników prowadzących gospodarstwo rolne o powierzchni powyżej 50 ha przeliczeniowych użytków rolnych stanowić będzie:

12% emerytury podstawowej, tj. 192,00 zł dla gospodarstw rolnych obejmujących obszar użytków rolnych do 100 ha przeliczeniowych,

24% emerytury podstawowej, tj. 385,00 zł dla gospodarstw rolnych obejmujących obszar użytków rolnych powyżej 100 ha przeliczeniowych do 150 ha przeliczeniowych,

36% emerytury podstawowej, tj. 577,00 zł dla gospodarstw rolnych obejmujących użytki rolne powyżej 150 ha przeliczeniowych do 300 ha przeliczeniowych,

48% emerytury podstawowej, tj. 769,00 zł dla gospodarstw rolnych obejmujących użytki rolne powyżej 300 ha przeliczeniowych.

Przemieszczanie zwierząt i siedziba stada – wniosek o zmianę przepisów

Zarząd KRIR realizując wniosek zgłoszony podczas III posiedzenia KRIR VII kadencji w dniu 22 lutego 2024 r., zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Czesława Siekierskiego w dniu 6 marca 2024 r. w kwestii dotyczącej zmiany przepisów dotyczących przemieszczania zwierząt z siedliska na pastwisko, które nie przylega bezpośrednio do granic działki siedliska.

Jeżeli działki nie stanowią jednego spójnego obszaru lub nie posiadają punktów styku nie można zarejestrować na wskazanym obszarze jednej siedziby stada. Posiadacz zwierząt musi, ze względów epizootycznych, zarejestrować odrębne działalności (siedziby stad). Dlatego Krajowa Rada wnioskuje o wprowadzenie uproszczeń w tym zakresie dla działek ze sobą sąsiadujących, ale oddzielonych rowem melioracyjnym lub drogą niezależnie od tego czy znajdują się w tym samym sołectwie lub sąsiadującym, aby zwolnić je z obowiązku zgłaszania przemieszczeń i umożliwić rozszerzenie na nie siedzib stada.

Międzyplony ozime lub wsiewki śródplonowe – nie ma zgody na wcześniejsze przyorywanie

W odpowiedzi na wystąpienie Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z 2 lutego 2024 r. dotyczące wprowadzenia możliwości przyorywania poplonów ozimych po 1 grudnia , tak jak w innych krajach UE resort rolnictwa przedstawił negatywne stanowisko:

„Zgodnie z obowiązującymi przepisami rozporządzenia ws. ekoschematów (1), w przypadku praktyki Międzyplony ozime lub wsiewki śródplonowe dokonuje się siewu międzyplonów ozimych w terminie od dnia 1 lipca do dnia 1 października i utrzymuje te międzyplony co najmniej do dnia 15 lutego roku następującego po roku, w którym został złożony wniosek o przyznanie płatności, przy czym po dniu 15 listopada dopuszcza się ich mulczowanie.

Zgodnie z założeniami, termin utrzymania międzyplonów ozimych wynika z celu określonego w Planie Strategicznym WPR na lata 2023-2027, jakim jest poprawa stanu gleby i jej ochrona. Międzyplony mają za zadanie pokrycie gleby roślinnością, szczególnie w okresach newralgicznych, w których gleby są narażone na erozję, dzięki czemu ograniczają wymywanie składników do wód podziemnych. Posiadają one także znaczący wpływ na ochronę zasobów naturalnych gleb, w szczególności poprzez zwiększanie substancji organicznej w glebie. Uprawa międzyplonów oraz wsiewek śródplonowych może także zwiększać pochłanianie CO2 w rolnictwie, poprzez wiązanie go w materii organicznej.

Należy zaznaczyć, że praktyka Międzyplony ozime lub wsiewki śródplonowe jest integralną częścią ekoschematu Rolnictwo węglowe i zarządzanie składnikami odżywczymi, który został opracowany m.in. w odpowiedzi na potrzebę dotyczącą adaptacji rolnictwa i leśnictwa do zmian klimatu. Praktyka ta jest dobrowolna i jednocześnie najwyżej wyceniona pośród praktyk wchodzących w skład ekoschematu Rolnictwo węglowe i zarządzanie składnikami odżywczymi – przypisano jej 5 punktów na hektar powierzchni zatwierdzonej do wsparcia a stawka płatności do 1 ha wynosi 524,45 zł (2) (w ramach kampanii na 2023 r.).

Zgodnie z opinią Instytutu Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa – PIB zaproponowany okres utrzymania międzyplonu jedynie do dnia 1 grudnia byłby zbyt krótki, a jednocześnie taka praktyka nie spełniałaby oczekiwanych rezultatów stawianych wobec ekoschematu Rolnictwo węglowe i zarządzanie składnikami odżywczymi, gdyż w skrajnym przypadku czas trwania okrywy roślinnej mógłby wynieść jedynie około 50 dni (należy tu odliczyć czas na wschody i ukorzenienie się roślin). Dodatkowo wykonanie orki w proponowanym terminie, tj. po 1 grudnia nie zawsze będzie możliwe ze względu na możliwą okrywę śnieżną lub dużą wilgotność gleby, co spowoduje jej degradację, zniszczenie struktury i straty składników pokarmowych, a w szczególności azotu, co stanowi zagrożenie dla środowiska i oznacza straty finansowe dla rolnika. Jednocześnie gleba taka pozostałaby bez okrywy roślinnej przez ponad 3 do blisko 5 miesięcy w zależności od tego, jakie rośliny jare zostaną wysiane wiosną.

Czas wykonania zabiegu (orka) dopiero po dniu 15 lutego wydaje się być słusznym rozwiązaniem, gdyż w tym czasie obserwujemy zwykle dość duże wartości względnej wilgotności powietrza, małe usłonecznienie, na ogół dość niskie temperatury powietrza – szczególnie nocą, a w związku z tym małe parowanie wody z gleby. Jest to również jeszcze okres zimowy, bowiem w warunkach Polski zima meteorologiczna trwa od 1 grudnia do 28 lutego, natomiast suszę glebową zaczynamy określać w terminie 6- dekadowym od dnia 21 marca do dnia 30 września.

Mając na względzie powyższe wyjaśnienia informuję, że obowiązujący termin utrzymania międzyplonu w praktyce Międzyplony ozime lub wsiewki śródplonowe w ramach ekoschematu Rolnictwo węglowe i zarządzanie składnikami odżywczymi jest najkorzystniejszy w polskich warunkach agrometeorologicznych i nie jest zasadne jego skrócenie.”

Wniosek Zarządu KRIR o podniesienie kwoty limitu de minimis – odpowiedź MRiRW

W związku z wnioskiem Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z 25 stycznia 2024 r. dotyczącym zwiększenia limitu pomocy de minimis, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformowało, że limit pomocy de minimis regulują przepisy rozporządzenia Komisji UE nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9, z późn. zm.).

Rozporządzenie to określa zarówno limit krajowy, który w okresie trzech kolejnych lat podatkowych wynosi 295 932 125 euro, jak i limit indywidualny dla producenta rolnego , który wynosi 20 000 euro w okresie trzech lat podatkowych.

Maksymalne kwoty pomocy de minimis dla poszczególnych państw członkowskich są obliczone na podstawie uśrednienia trzech najwyższych wartości rocznej produkcji rolnej każdego państwa członkowskiego w latach 2012-2017. Metoda obliczenia zapewnia równe traktowanie wszystkich państw członkowskich i dzięki niej żadna ze średnich wartości krajowych nie jest niższa od maksymalnych kwot ustalonych wcześniej na lata 2014-2020.

W/w rozporządzenie obowiązuje do 31 grudnia 2027 r.

Termin sporządzania planu nawozowego – wyjaśnienia MRiRW

W odpowiedzi na wystąpienia Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych dotyczące wydłużenia terminu sporządzania planu nawozowego na potrzeby realizacji praktyki Opracowywanie i przestrzeganie planów nawozowych, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przekazało pismem z 1 marca 2024 r. następujące informacje.

Od 2023 r. w ramach ekoschematu Rolnictwo węglowe i zarządzanie składnikami odżywczymi rolnicy mogą realizować praktykę Opracowanie i przestrzeganie planu nawożenia wariant podstawowy oraz wariant z wapnowaniem (1). Celem praktyki jest właściwe zarządzanie nawożeniem dostosowanym do zasobności gleb w azot, fosfor, potas, magnez, wapń i potrzeb roślin z wykorzystaniem analizy gleby i systemów wspomagania decyzji w zakresie nawożenia. Plan nawożenia występuje również w wariancie z wapnowaniem.

Rolnik zobowiązany jest sporządzić plan nawozowy w terminie 25 dni od dnia, w którym upływa termin składania wniosków o przyznanie płatności lub do dnia 30 września danego roku (w przypadku upraw ozimych wysiewanych w roku złożenia wniosku, o ile tych powierzchni nie obejmował plan sporządzany w terminie 25 dni).

Ogólne zasady dotyczące ekoschematów są znane od dnia 31 sierpnia 2022 r., kiedy to Komisja Europejska zatwierdziła polski Plan Strategiczny dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027. Następnie zasady te zostały doprecyzowane w prawie krajowym (1).

Należy zaznaczyć, że w roku 2023, który był pierwszym rokiem wdrażania praktyk rolniczych korzystnych dla klimatu i środowiska (tzw. ekoschematów), wprowadzone zostało odstępstwo w zakresie terminu sporządzania planu nawozowego, aby rolnicy mogli się odpowiednio do tego przygotować i przeprowadzić chemiczną analizę gleby.

Odnosząc się do propozycji KRIR ws. wydłużenia terminu na sporządzanie planów nawozowych do dnia 15 października (lub do dnia 15 listopada) należy zaznaczyć, że nie jest możliwe wydłużenie tego terminu, ponieważ od dnia 16 października do końca listopada roku złożenia wniosku ARiMR wypłaca zaliczki. W celu rozpoczęcia naliczania płatności przez ARiMR, muszą być dostępne wnioski po przeprowadzonych kontrolach. Jednocześnie należy zaznaczyć, że analiza chemiczna gleby nie musi być przeprowadzana w laboratorium akredytowanym a wyniki chemicznej analizy gleby zachowują ważność przez cztery lata od dnia jej wykonania (1).

Przypominam także, że w nowelizacji rozporządzenia ws. ekoschematów z dnia 12 września 2023 r. (2) wprowadzone zostały m.in. zmiany w załączniku 6 do przedmiotowego rozporządzenia, które znacznie złagodziły przepisy dotyczące wyliczania poziomów zmniejszeń płatności w ramach ekoschematów odnoszących się do planów nawozowych. W zależności od rodzaju uchybienia w zakresie sporządzania planu nawozowego, czyli odsetka powierzchni gruntów ornych i trwałych użytków zielonych będących w posiadaniu rolnika, które nie zostały objęte planem nawozowym, zmniejszenia te mogą wynosić 20%, 30% lub 100%, a nie jak wcześniej 30% i 100%.

pismo MRiRW>>>

MKiŚ w sprawie wniosku KRIR odnośnie rosnącej populacji wilka

W odpowiedzi na wniosek KRIR >>> w sprawie podjęcia działań mających na celu ograniczenie populacji wilka, Ministerstwo Klimatu i Środowiska pismem z dnia 28 lutego 2024 r., informuje co następuje:

Wilk podlega ochronie ścisłej na terenie całego kraju od 1998 r. (aktualnie na mocy rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt). Populacja wilka od czasu objęcia ścisłą ochroną gatunkową systematycznie wzrasta, podobnie powiększył się zasięg jego występowania. W raporcie przekazanym w 2019 r. do Komisji Europejskiej, który został opracowany zgodnie z art. 17 dyrektywy siedliskowej, stan zachowania wilka w alpejskim regionie biogeograficznym uznano za właściwy (FV), zaś w regionie kontynentalnym określono jako niewłaściwy, ale ulegający poprawie (U1+). Należy pamiętać, że objęcie ochroną wilka zarówno na poziomie całego kraju, jak i konsekwencja ochrony na poziomie Unii Europejskiej – w Polsce od 2004 r., ukierunkowane było właśnie m.in. na ten cel, tj. na zwiększenie liczebności i zasięgu gatunku.

Należy zaznaczyć, że aktualnie istnieją mechanizmy łagodzenia konfliktów na linii człowiek-wilk. Należą do nich:

– możliwość wydania indywidualnych zezwoleń na odstępstwo od zakazu płoszenia lub też umyślnego zabijania osobników problematycznych. Zezwolenia takie były i są wydawane, np. w roku 2022 wydano 12 zezwoleń, a w roku 2021 – 20. Należy zaznaczyć, że zezwolenia są wydawane na wniosek zainteresowanego. Warto podkreślić, że wiele zgłoszeń rozpatrywanych w trakcie postępowania wyjaśniającego nie ma poparcia w faktach, co powoduje, że zebrany materiał dowodowy nie dostarcza przekonujących argumentów przemawiających za zasadnością odstrzału wilka. Niejednokrotnie też sami wnioskodawcy odstępują od pierwotnego żądania i nie uzupełniają braków formalnych w przesłanych przez siebie wnioskach, co zgodnie z przepisami powoduje konieczność pozostawienia takich spraw bez rozpoznania,
– wypłata odszkodowań za szkody wyrządzone przez te zwierzęta na zasadach określonych w ustawie o ochronie przyrody,
– możliwość współdziałania poszkodowanych z regionalnymi dyrektorami ochrony środowiska lub dyrektorami parków narodowych w zakresie zabezpieczenia mienia – np. polegającego na budowie urządzeń lub wykonanie zabiegów zapobiegających szkodom finansowanych z budżetu właściwego miejscowo dyrektora parku narodowego lub regionalnego dyrektora ochrony środowiska, w ramach zawartych umów cywilnoprawnych.

Kluczowe jest więc zwiększenie efektywności stosowania mechanizmów łagodzących ewentualne negatywne skutki bytowania wilków w praktyce – m.in. przez gminy i przez poszkodowanych. Niezwykle ważne jest dalsze informowanie o ww. instrumentach prawnych i finansowych, monitorowanie sytuacji i podejmowanie działań stosownie do kompetencji i właściwości określonych w przepisach prawa. Istotna jest również współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego (odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo powszechne w skali gminy czy powiatu). Należy w tym miejscu podkreślić, że taka współpraca ma miejsce obecnie chociażby przez przeprowadzanie przez regionalne dyrekcje ochrony środowiska szkoleń dla gmin. W marcu 2021 r. na stronie internetowej Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska pojawiła się również informacja kierowana specjalnie do samorządów, w której przekazano zestaw podstawowych informacji, które pomogą zapobiegać incydentom z udziałem wilków lub odpowiednio na nie reagować (dostępna na stronie: Jak odpowiednio reagować na incydenty z udziałem wilków? Informacja dla gmin – Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska – Portal Gov.pl:
https://www.gov.pl/web/gdos/jak-odpowiednioreagowac-na-incydenty-zudzialem-wilkow-informacja-dla-gmin).

Dodatkowo w tym samym czasie polecono wszystkim regionalnym dyrektorom ochrony
środowiska wystosowanie pism do wszystkich gmin, w których zamieszczono informacje o:
– potencjalnych sytuacjach niebezpiecznych z udziałem wilka, które mogą mieć miejsce,
– „Procedurze postępowania w sytuacjach konfliktowych człowiek-wilk” przygotowanej w GDOŚ, która może być pomocna przy ocenie sytuacji i podjęciu
właściwych działań przez gminy,
– kompetencjach organów ochrony przyrody w zakresie wydawania zezwoleń na czynności zakazane w stosunku do zwierząt objętych ochroną ścisłą, w tym wilka,
– „Procedurze postępowania w sytuacjach konfliktowych człowiek-wilk” przygotowanej w GDOŚ, która może być pomocna przy ocenie sytuacji i podjęciu właściwych działań przez gminy,
– kompetencjach organów ochrony przyrody w zakresie wydawania zezwoleń na czynności zakazane w stosunku do zwierząt objętych ochroną ścisłą, w tym wilka.

Odnosząc się do kwestii zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi ze strony wilków, informuję, że za bezpieczeństwo mieszkańców odpowiadają samorządy. Wynika to z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 122 z późn. zm.). To te organy są zobowiązane do monitorowania sytuacji i w razie zagrożenia podejmowania odpowiednich czynności, w tym – jeśli zajdzie taka potrzeba – występowania do rdoś i GDOŚ o zezwolenia na takie czynności jak płoszenie wilków czy nawet ich eliminację w sytuacjach najbardziej konfliktowych.
Jednocześnie należy mieć na uwadze, iż fundamentalnym celem ochrony gatunkowej jest zapewnienie przetrwania właściwego stanu ochrony dziko występujących na terenie kraju lub innych państw członkowskich Unii Europejskiej rzadkich, endemicznych, podatnych na zagrożenia i zagrożonych wyginięciem oraz objętych ochroną na podstawie przepisów umów międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną, gatunków roślin, zwierząt i grzybów oraz ich siedlisk i ostoi, a także zachowanie różnorodności gatunkowej i genetycznej. W celu realizacji tych idei powstał system instrumentów, w tym system odstępstw od zakazów obowiązujących w stosunku do gatunków objętych ochroną, które pozwalają na skuteczną ochronę poszczególnych gatunków, poprzez utrzymanie ich właściwego stanu ochrony, jak i realizacji uzasadnionych działań związanych z działalnością człowieka. Należy zauważyć, że odstrzał wilka powinien być rozwiązaniem ostatecznym, po uprzednim przeanalizowaniu możliwości zastosowania innych rozwiązań alternatywnych (tj. odstraszania czy też stosowania lepszych zabezpieczeń zwierząt gospodarczych). Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami prawnymi osobniki wilka mogą być zabijane jedynie na podstawie indywidualnych zezwoleń wydanych przez właściwy organ ochrony przyrody. Zezwolenia te mogą zostać wydane w przypadku zaistnienia łącznie przesłanek wskazanych w art. 56 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. poz. 1336, z późn. zm.), tj. w przypadku braku rozwiązań alternatywnych, jeżeli wnioskowane działania nie są szkodliwe dla zachowania we właściwym stanie ochrony gatunków chronionych oraz przy spełnieniu jednej z przesłanek indywidualnych jak na przykład ograniczenie poważnych szkód w mieniu, czy zapewnienie zdrowia i bezpieczeństwa powszechnego.
Należy zwrócić uwagę, że również na szczeblu UE dostrzeżono kwestię rosnącej liczebności wilka, powrotu tego gatunku do regionów, w których był nieobecny przez długi czas. Polska na arenie międzynarodowej jest podawana za wzór jak skutecznie chronić wilka, przy jedoczesnym dbaniu o interesy rolników.

Pismo MKiŚ >>>

Rekompensaty dla gospodarstw rybackich – wniosek KRIR

W dniu 5 marca 2024 r. Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych, realizując wniosek III Posiedzenia KRIR VII kadencji, zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie podjęcia działań prawnych mających na celu wprowadzenie rekompensat dla gospodarstw rybackich za straty powodowane przez gatunki zwierząt rybożernych, jak: czaple, kormorany, wydry, tracz nurogęś.

Straty powodowane przez gatunki chronione zwierząt rybożernych często sięgają 100% obsad ryb w stawach hodowlanych. Grozi to upadkiem wielu gospodarstw rybackich w Polsce.

BIP
Fundacja

Fundacja Izydora

Związek Wzajemności Członkowskiej

Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych „TUW” jest ogólnopolskim, pierwszym reaktywowanym dzięki zmianom w polskim prawie ubezpieczeniowym, towarzystwem korzystającym z wzajemnościowej formuły realizacji ubezpieczeń.

Przydatne linki
Kalendarz

Money.pl

Money.pl - Kliknij po więcej
Forex
 CHF / PLN 4,0770 -0,16% [20:13]
 EUR / JPY 124,5710 -0,04% [20:13]
 EUR / PLN 4,3939 -0,31% [20:13]
 USD / JPY 105,7190 -0,25% [20:13]
 USD / PLN 3,7284 -0,49% [20:13]
Wspierane przez Money.pl

Imieniny:
Viktoryn, Helmut