Pierwsza kadencja Rady Społecznej przy Dyrektorze KOWR we Wrocławiu
Przy Dyrektorze KOWR we Wrocławiu pierwsza kadencja Rady Społecznej trwała od 26.03.2018r. roku do 15.03.2020r. W skład Rady Społecznej działającej w tym okresie w OT we Wrocławiu wchodziło 14 przedstawicieli organizacji rolniczych i związków zawodowych, w tym dwóch przedstawicieli Dolnośląskiej Izby Rolniczej.
Skład Rady Społecznej w okresie od 26.03.2018r. do 15.03.2020r. przedstawiał się następująco:
- Pan Marcin Bustowski – przedstawiciel Związku Zawodowego Rolników Rzeczpospolitej „Solidarni”
- Pani Jadwiga Cimerowska – przedstawicielka Sekretariatu Rolnictwa NSZZ „Solidarność”
- Pan Ryszard Borys – przedstawiciel Dolnośląskiej Izby Rolniczej
- Pan Grzegorz Kołacz – przedstawiciel Związku Zawodowego Rolnictwa „SAMOOBRONA”
- Pan Józef Teneta – przedstawiciel Rady Wojewódzkiej Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych we Wrocławiu
- Pan Janusz Tupieka – Polskie Towarzystwo Rolnicze
- Pan Tadeusz Włodkowski – Związek Zawodowy Rolników „Ojczyzna”
- Pan Łukasz Byczko – Związek Zawodowy Centrum Narodowe Młodych Rolników,
Zastępca Przewodniczącego Rady Społecznej
- Pan Romuald Jankowski – Federacja Związków Pracodawców-Dzierżawców i Właścicieli Rolnych
- Pani Magdalena Tylak – Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych Rolników i Organizacji Rolniczych
- Pan Ludwik Kucharek – NSZZ Rolników Indywidualnych „Solidarność”
- Pan Henryk Kowalik – Dolnośląska Izba Rolnicza, którego z dniem 02.10.2019r.
zastąpił Pan Dionizy Prusiewicz - Pan Michał Grzegorczyn – Krajowy Związek Plantatorów Buraków Cukrowych, Przewodniczący Rady Społecznej
- Pan Marian Wojciów – Krajowy Związek Plantatorów Buraków Cukrowych (na czas braku możliwości uczestniczenia w posiedzeniach Rady Społecznej p. M. Grzegorczyna)
Pierwsze posiedzenie Rady odbyło się 28 marca 2018r. Wybrano Przewodniczącego Rady Społecznej. Został nim Pan Michał Grzegorczyn z Krajowego Związku Plantatorów Buraków Cukrowych.
Jednym z pierwszych punktów posiedzenia Rady była dyskusja dotycząca wyboru kryterium nr 6 stosowanego przy ocenie ofert składanych przez rolników indywidualnych w przetargach ograniczonych ofert pisemnych na dzierżawę gruntów ZWRSP. Rada Społeczna podjęła decyzję, aby pozostawić kryterium 6 w dotychczasowym brzmieniu:
„Zameldowanie na pobyt stały na terenie gminy, w której położona jest nieruchomość przeznaczona do przetargu – liczba punktów 10;
W zakresie tego kryterium punkty są przyznawane na zasadzie „spełnia wymóg” – otrzymuje max. liczbę punktów, „nie spełnia wymogu” – otrzymuje zero (0) pkt”.
Następnie członkom Rady Społecznej zostały przedstawione do zaopiniowania nieruchomości rolne niezabudowane o powierzchni większej niż 24,69 ha z przeznaczeniem do dzierżawy oraz nieruchomości niezabudowane o powierzchni równej i większej od 2,0000 ha z przeznaczeniem do sprzedaży przygotowane przez OT we Wrocławiu.
Na pierwszym posiedzeniu przedstawiciele DIR (Ryszard Borys i Henryk Kowalik) zgłosili 16 wniosków dotyczących zasad pracy Rady Społecznej oraz zasad gospodarowania mieniem przez Dyrektora OT KOWR we Wrocławiu. Zgłoszone wnioski dotyczyły m.in. :
- Zawiadamiania członków Rady o terminie posiedzenia wraz z proponowanym porządkiem w terminie co najmniej 14 dni przed planowanym posiedzeniem;
- Przesyłania członkom Rady obszernych i kompletnych materiałów do opiniowania wraz z zawiadomieniem o planowanym posiedzeniu nie później niż w terminie 14 dni przed posiedzeniem. Dolnośląska Izba Rolnicza, jako jedyny ustawowy reprezentant rolników posiada swoje struktury terenowe, w skład których wchodzi 1-2 delegatów z każdej gminy. Jest to nieocenione narzędzie w procesie opiniowania spraw dotyczących rolnictwa, a w tym przypadku spraw związanych z rozdysponowaniem gruntów Zasobu. Procedura wydawania przez samorząd rolniczy jakichkolwiek opinii polega na każdorazowym kierowaniu zapytania do właściwych terenowo rad powiatowych. Po otrzymaniu stanowiska Delegatów i Rad Powiatowych, Zarząd DIR podejmuje decyzję dotyczącą danej sprawy. Takie postępowanie dotyczy również spraw związanych z nieruchomościami Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa. Zdaniem dolnośląskiego samorządu rolniczego przyjęcie wniosku o konieczności przesyłania zawiadomienia o terminie posiedzenia, wraz dokumentacją niezbędną do opiniowania nie później niż w terminie 14 dni przed posiedzeniem pozwoli na zachowanie transparentności w podejmowaniu decyzji przez KOWR i pozwoli uniknąć w przyszłości zarówno KOWR, jak i organizacjom zasiadającym w RS zarzutu ze strony rolników o nieczytelne działania i możliwość manipulacji.
- Dopuszczenia możliwości rejestracji dźwięku, również przez członków rady w celu sporządzenia przez nich notatek służbowych. Przyjęcie wyżej wymienionych zapisów będzie kolejnym działaniem, które przyczyni się do jasnych i przejrzystych działań RS. Zapis przebiegu spotkania powinien być dokonywany przez KOWR i członków RS, którzy będąc reprezentantami swoich organizacji, mają obowiązek sprawozdawczości wobec nich. Takie postępowanie zapewni transparentność przedstawiciela DIR wobec Zarządu, a Zarządu wobec członków Izby – 100% rolników województwa dolnośląskiego.
- Przedstawiania członkom Rady przez Dyrektora OT KOWR pisemnej informacji wraz z uzasadnieniem w przypadku podjęcia przez niego odmiennej decyzji niż rekomendacja Rady Społecznej w sprawach dotyczących zagospodarowania nieruchomości rolnych Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa
- Preferencji dla przetargów ograniczonych ofert pisemnych na dzierżawę, które stanowią realną szansę dla rolników na powiększenie swoich gospodarstw.
- Stosowania przez Dyrektora OT KOWR zgodnego z obowiązującymi przepisami prawa zwolnienia z czynszu dzierżawnego w przypadku stwierdzenia przez pracowników KOWR, że grunt przeznaczony do dzierżawy jest odłogowany. Zgodnie z 40 ust 2 ustawy z dnia 19.10.1991r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu państwa KOWR może zwolnić dzierżawcę z opłat czynszowych na warunkach określonych w umowie:
1) w okresie pierwszych 3 lat dzierżawy użytków rolnych odłogowanych co najmniej przez okres 1 roku przed dniem zawarcia umowy dzierżawy;
2) na okres nie dłuższy niż 5 lat, w przypadkach uzasadnionych stanem przedmiotu dzierżawy lub realizacją inwestycji tworzących nowe miejsca pracy.
Przepis ten jest jednym z narzędzi prawnych służących wsparciu gospodarstw rolnych w sytuacji, gdy zachodzą ku temu uzasadnione okoliczności w związku ze stwierdzonym odłogowaniem gruntów
- Stosowania przez Dyrektora OT KOWR nienaliczania czynszu dzierżawnego za obiekty w złym stanie technicznym, których remont jest nieuzasadniony ekonomicznie, a dzierżawca nie będzie mógł czerpać z nich żadnych pożytków.
- Przyspieszenia rozdysponowania przez OT KOWR sprzedaży działek rolnych o powierzchni do 1 ha, poprzez ich wycenę wg stawek szacunkowych gruntów (bez udziału rzeczoznawcy), co istotnie przyczyni się do zmniejszenia Zasobu OT z tzw. „śmieciówek” – małych, niezbywalnych, zachwaszczonych od lat działek, często nie posiadających dojazdu. Zgodnie z art. 30 ust 2, ust 5 pkt 1 ustawy z dnia 19.10.1991 roku cenę nieruchomości rolnej niezabudowanej, o powierzchni nie przekraczającej 1 ha można ustalić w wysokości nie niższej niż suma wartości gruntu określonej z uwzględnieniem stawek szacunkowych jednego hektara oraz ceny 100 kg żyta, ustalonej stosownie do przepisów o podatku rolnym, i wartości części składowych tego gruntu, określonej przy zastosowaniu sposobów jej ustalania przewidzianych w przepisach o gospodarce nieruchomościami.
- Realizacji sprzedaży i dzierżawy nieruchomości w trybie bezprzetargowym na polepszenie zagospodarowania warunków nieruchomości przyległej. Zgodnie z art. 29 ust 1h oraz art. 38 ust 2 ustawy z dnia 19.10.1991r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa nieruchomość Zasobu lub jej część może być sprzedana/wydzierżawiona bez przetargu, jeżeli może poprawić warunki zagospodarowania nieruchomości przyległej stanowiącej własność osoby chcącej nabyć/wydzierżawić tę nieruchomość lub jej część, o ile nieruchomość ta nie może być zagospodarowana samodzielnie;
- Zwrotu przez OT KOWR we Wrocławiu kosztów przejazdu osobom reprezentującym organizacje rolnicze tzw. czynnik społeczny w pracach komisji przetargowych. Dotychczasowa praktyka pokazała, że do jednego przetargu komisje przetargowe są zwoływane przez organizatora przetargu nawet kilkukrotnie. W związku z tym udział w pracach komisji przetargowych dla przedstawicieli reprezentujących środowisko rolnicze, jest nie tylko czasochłonny, ale również bardzo kosztowny i osoby te od dłuższego czasu postulują, aby były im zwracane koszty podróży, w związku z ich uczestnictwem w komisjach przetargowych. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krzysztof Jurgiel w pismach 9.05.2017r. i 29.06.2017r zawarł jednoznaczne stanowisko, że gdy ANR uzna za zasadne, aby w skład komisji przetargowych weszli również przedstawiciele czynnika społecznego, powinna im zwrócić również koszty podróży. W dniu 06.12.2017r. Minister Rolnictwa Krzysztof Jurgiel poinformowała DIR, że jego stanowisko w tej sprawie wyrażone w piśmie z dnia 9.05.2017r i 29.06.2017r. nie uległo zmianie. Jednocześnie przekazał wniosek Dolnośląskiej Izby Rolniczej do Pana Witolda Strobla Dyrektora Generalnego KOWR do rozpatrzenia. Dyrektor Generalny KOWR w swoich odpowiedziach do DIR z dnia 12.01.2018r. KOWR nr: CEN.DGZ.WTZNZ.4201.28.2018.KB.2 i nr: CEN.DGZ.WTZNZ.4201.28.2018.KB.3 stwierdził, że podobnie jak Minister Rolnictwa popiera ten wniosek i uznaje go za zasadny.
W związku z powyższym przedstawiciele DIR zawnioskowali o zwrot kosztów przejazdu osobom reprezentującym organizacje rolnicze tzw. czynnik społeczny na posiedzenie komisji przetargowej na zasadach określonych w § 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej
Posiedzenia Rady przygotowuje i zwołuje Dyrektor Oddziału z własnej inicjatywy lub na wniosek więcej niż połowy liczby członków wchodzących w skład Rady. Posiedzenia Rady zwołuje się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Posiedzenia Rady Społecznej pierwszej kadencji odbyły się w następujących terminach:
- 28 marca 2018r.
- 24 maja 2018r. – 08 czerwca 2018r.
- 18 października 2018r.
- 4 grudnia 2018r.
- 5 marca 2019r.
- 2 października 2019r.
- 18 grudnia 2019r.
- 12 lutego 2020r.
Na każdym posiedzeniu Rady Społecznej DIR składał wnioski o udzielenie pisemnej odpowiedzi dotyczącej spraw i zagadnień zgłaszanych przez rolników i delegatów DIR. Przedstawiciele DIR powołani do Rady Społecznej zgłosili także szereg postulatów dotyczących zasad gospodarowania gruntami przez wrocławski oddział KOWR oraz transparentności działania Rady, m.in.:
- Aby protokoły z posiedzeń Rady Społecznej miały charakter jawny oraz aby były one udostępniane do publicznego wglądu wszystkim zainteresowanym. Zagwarantuje to przejrzystość prac Rady Społecznej i pozwoli w przyszłości uniknąć – zarówno KOWR, jak i organizacjom zasiadającym w Radzie Społecznej – zarzutów ze strony rolników o nieczytelne działania i możliwość manipulacji czy nacisków na członków Rady przy podejmowaniu decyzji.
- O zawieranie przez Oddział umów dzierżawy na okres dłuższy niż 10 lat, co umożliwi dzierżawcom ubieganie się w gminach o zwolnienie z podatku rolnego.
- O jak najszybsze udzielanie informacji o rozstrzygnięciu przetargów oraz niezwłoczne zwracanie wadium osobom, które danego przetargu nie wygrały. W OT we Wrocławiu procedury te są długotrwałe, rolnicy nawet kilka miesięcy, czekają na rozpatrzenie ofert i zakończenie przetargu. W związku z tym przedstawiciele DIR zawnioskowali o przyspieszenie procedur rozpatrywania ofert przez Komisje przetargowe. Złożyli również wniosek do Dyrektora OT KOWR we Wrocławiu, jako organizatora przetargów, o wdrożenie nadzoru nad terminowością prac Komisji przetargowych, które działają w jego imieniu. Postulowali także, aby zgodnie z przepisami uczestnikom, których oferta została odrzucona OT KOWR niezwłocznie zwracał wadium wpłacone do danego przetargu. Jak wynika z informacji przekazywanych przez rolników, często dochodzi do sytuacji, że pomimo odrzucenia oferty zwrot wadium następuje do kilku miesiącach, po uprzednim monicie rolnika.
- Zawnioskowali o to, aby protokoły z posiedzeń zawierały szczegółowe informacje o przebiegu posiedzenia. Treść protokołów sporządzana przez KOWR była bardzo ogólna i nie były w nich zawarte szczegółowe informacje o debacie jaka miała miejsce podczas posiedzenia Rady Społecznej. Zawnioskowali również, by w protokole były zawarte imienne wyniki głosowania członków Rady w danym temacie. Ma to ogromne znaczenie, w przypadku gdy członkowie Rady nie są w danym temacie jednomyślni, lub gdy członkowie wstrzymują się od głosu. Przedstawiciele DIR wnieśli o zmianę formuły protokołowania i dokumentowania posiedzeń Rady Społecznej, tak aby zawierały one pełniejszy przebieg obrad i głosowań. KOWR dysponuje nagraniami z posiedzeń, dzięki czemu jest możliwe szczegółowe protokołowanie posiedzeń.
- Przedstawiciele DIR zawnioskowali o wprowadzenie zasady, że w przypadku przejmowania do Zasobu WRSP całych nieruchomości od dzierżawców przed przystąpieniem do publikacji wykazów i ogłoszeń przez KOWR koncepcja rozdysponowania takich gospodarstw będzie przedstawiana do konsultacji i akceptacji przez rolników. Potwierdzeniem zasadności wniosku był fakt, że ówcześnie OT KOWR We Wrocławiu przejmował bardzo dużą ilość gruntów od byłych dzierżawców, jak np. na powiecie górowskim ok. 1 930 ha, na powiatach lubańskim, lwóweckim, zgorzeleckim i jeleniogórskim 935 ha, czy na powiecie dzierżoniowskim ok. 450 ha. Powtórna restrukturyzacja tych gospodarstw powinna być przeprowadzona w ścisłym porozumieniu z miejscowymi rolnikami, do których grunty te w pierwszej kolejności powinny trafić. Powtórna restrukturyzacja powinna obejmować również analizę wolnego Zasobu KOWR, które należy dołączać do dzierżawy wraz z przejmowanymi od dzierżawców nieruchomościami. Dlatego też zawnioskowali, by przed przystąpieniem do publikacji wykazów i ogłoszeń programy restrukturyzacji powracających z umów dzierżaw nieruchomości były omawiane i konsultowane z rolnikami, którzy będą mogli przedstawić swoje oczekiwania i propozycje. Akceptacja środowiska rolniczego będzie gwarantem najwłaściwszego zagospodarowania nieruchomości Skarbu Państwa przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Jednocześnie Dolnośląska Izba Rolnicza zadeklarowała swoją pomoc i udział w organizacji takich spotkań z rolnikami w poszczególnych gminach i powiatach.
- By już w wykazie do dzierżawy/sprzedaży była zamieszczana informacja o tym, że dana nieruchomość (działka wchodząca w skład nieruchomości) jest objęta wykazem na potrzeby realizacji inwestycji mieszkaniowych w ramach Krajowego Zasobu Nieruchomości na podstawie przepisów ustawy z dnia 20.07.2017r. o KZN. Objęcie nieruchomości wykazem KZN wiąże się z konkretnymi obwarowaniami dotyczącymi jej sposobu rozdysponowania, m.in. tym, że każda nieruchomość wskazana w wykazie KZN może zostać przekazana do KZN na podstawie wniosku Prezesa KZN (art. 20). Przekazanie nieruchomości do zasobu, KZN następuje protokołem zdawczo-odbiorczym, na podstawie którego KZN wstępuje w ogół praw i obowiązków trwałego zarządcy. Prezes KZN może wypowiedzieć każdą umowę dotyczącą nieruchomości, w tym umowy najmu, dzierżawy, użytkowania, z zachowaniem ustawowych terminów wypowiedzenia lub w przypadku ich braku, w odniesieniu do nieruchomości użytkowanych rolniczo, z zachowaniem rocznego okresu wypowiedzenia (art. 24). Objęcie danej działki w granicach administracyjnych miast wykazem KZN wiąże się również tym, że zgodnie z ustaleniami pomiędzy KOWR i KZN, nowe umowy dzierżawy na grunty Zasobu objęte wykazem KZN mogą być zawierane na okres nie dłuższy niż 1 rok. W przypadku nieruchomości poza granicami miast, ale ujętymi na wykazie KZN, wiąże się to z faktem, że mogą one zostać wydzierżawione jedynie w drodze przetargów nieograniczonych licytacyjnych na okres nie dłuższy niż 3 lata z możliwością ewentualnego przedłużenia. W konsekwencji, ujęcie działek na wykazie KZN powoduje, że nieruchomości te nie mogą być rozdysponowywane w przetargach ofert pisemnych. Wszystkie te informacje są bardzo istotne dla rolników – potencjalnych dzierżawców/nabywców zainteresowanych takimi nieruchomościami i powinny być zamieszczane już w wykazach, a nie dopiero ogłoszeniach przetargowych. W świetle powyższego reprezentanci DIR zawnioskowali, by informacja o ujęciu nieruchomości na wykazie KZN (wraz z podaniem numeru działki i jej powierzchni, jeżeli nieruchomość przeznaczona do rozdysponowania składa się z kilku działek) była zamieszczana już w wykazach do dzierżawy/sprzedaży.