Uwagi DIR do projektu rozporządzenia
Uwagi Dolnośląskiej Izby Rolniczej do projektu rozporządzenia – Pomoc dla rolników szczególnie dotkniętych kryzysem COVID-19
Dokonując analizy przedstawionego projektu przede wszystkim jesteśmy zdania, iż udzielanie pomocy w formie zaproponowanego ryczałtu jest krzywdzące dla producentów rolnych, gdyż wprowadza naszym zdaniem niesprawiedliwe zasady wsparcia. Jesteśmy zdania, iż pomoc powinno się naliczać do 1 sztuki zwierzęcia lub metra kw. (w przypadku roślin ozdobnych) po podziale koperty finansowej przez ilość zwierząt (i metrów kw. tuneli i szklarni) wynikającej ze złożonych wniosków. Przykładowo producent bydła mięsnego posiadający 31 szt. będzie uprawniony do otrzymania 16.200 zł. Producent, który posiadał ok 65% liczebności poprzedniego stada tj. 20 szt. otrzyma nieproporcjonalnie mniej – 5.100 zł. Jeszcze drastyczniej to przedstawia przykład dla drobiu hodowlanego w związku z prowadzeniem produkcji jaj wylęgowych kur rzeźnych – 8.600 zł do 4 000 szt. zwierząt i 30 000 zł pow. 4000 szt. itp. Zasoby danych ARiMR oraz Głównego Lekarza Weterynarii pozwalają na weryfikację liczby zwierząt posiadanych przez producentów rolnych więc wsparcie można wyliczyć sprawnie i bardzo precyzyjnie.
Odnosząc się do wykazanych w projekcie rozporządzenia zwierząt gospodarskich nasze uwagi dotyczą:
– wyłączenia ze wsparcia jałówek ,które są hodowane z przeznaczeniem na rzeź . Przecież w projekcie proponowany jest zapis o udokumentowaniu sprzedaży na ubój danej grupy zwierząt w terminie od 15 marca do 15 czerwca . Udokumentowanie sprzedaży w tym okresie wyeliminuje starania się o pomoc na zwierzęta przeznaczone na remont czy też powiększenie stada . Oczywiście jałówki powinny stanowić osobną grupę zwierząt (nie należy ich łączyć z bykami )
– całkowitego pominięcia hodowców trzody chlewnej w cyklu półotwartym lub otwartym, którzy prowadzą produkcję na bazie zakupu polskich prosiąt i odchowu ich do tucznika. W przypadku tej produkcji, problemy powstałe w związku z pandemią oraz obecna cena żywca powodują wręcz katastrofalną sytuację producentów.
Mając na uwadze konieczność sprawnego udzielenia wsparcia producentom rolnym uważamy, że termin wydania decyzji 150 dni od zakończenia składania wniosków jest w zbyt długi. Pomoc rolnikom musi być udzielona jak najszybciej, dlatego niezrozumiałe jest takie wydłużanie czasu na wydawanie decyzji przez kierowników biur powiatowych Agencji.