Wspólność majątkowa małżeńska - kto i kiedy może nabyć nieruchomość rolną?

W związku ze zgłaszanymi przez młodych rolników informacjami o zmianie dotychczasowego stanowiska prezentowanego przez Agencję Nieruchomości Rolnych (której zadania w tym obszarze przejął w całości Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa), w zakresie wyrażania zgody na nabycie nieruchomości rolnych na podstawie art. 2a ust 4 pkt 2 w zw. z art. 2a ust 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 roku o kształtowaniu ustroju rolnego (t.j. Dz. U. z 2016r., poz. 2052 ze zm.), Zarząd Dolnośląskiej Izby Rolniczej zwracił się do Dyrektora KOWR Piotra Regieca o przedstawienie stanowiska w tej sprawie.

Rolnicy podnoszą, że zgodnie z art. 2a ust. 1 cytowanej powyżej ustawy, jeżeli nabywana nieruchomość rolna albo jej część ma wejść w skład wspólności majątkowej małżeńskiej wystarczające jest, gdy rolnikiem indywidualnym jest jeden z małżonków, natomiast obecnie KOWR stoi na stanowisku, że aby mogła zostać wyrażona zgoda na nabycie nieruchomości rolnej konieczne jest, aby oboje małżonków spełniało warunki wskazane w art. 2a ust 4 pkt 2 ukur.

Wobec powyższego, aby Dolnośląska Izba Rolnicza mogła informować osoby zainteresowane nabyciem gruntów rolnych w sposób rzetelny, konieczne jest poznanie stanowiska KOWR w tym zakresie.

Odpowiedź na pismo

Co z nierozdysponowanymi gruntami pozostającymi w dyspozycji KOWR?

W związku z dużym zainteresowaniem ze strony rolników dzierżawą gruntów z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, Zarząd Dolnośląskiej Izby Rolniczej pismem z dnia 20.09.2017 r. poprosił Dyrektora KOWR Piotra Regieca o udzielenie informacji w następującym zakresie:

1. Powierzchni gruntów nierozdysponowanych (w ujęciu ilościowym i jakościowym), pozostających w dyspozycji KOWR w poszczególnych gminach i powiatach województwa dolnośląskiego, w ujęciu ilościowym i podziałem na grupy obszarowe na działki o powierzchni do 2 ha i działki o powierzchni powyżej 2 ha.

2. Powierzchni gruntów (w ujęciu ilościowym i jakościowym) w poszczególnych gminach i powiatach, które zostały uzgodnione do przejęcia do Zasobu WRSP w roku 2016 w ramach realizacji ustawy z dnia 16.09.2011r. o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011r. Nr 233, poz. 1382), tj. wyłączenia 30% dzierżawionych użytków rolnych, wraz z informacją: ile z pośród tych gruntów zostało przejętych do Zasobu WRSP, jaka powierzchnia do chwili obecnej została rozdysponowana (w rozbiciu na przetargi ograniczone ofert pisemnych na dzierżawę/sprzedaż, przetargi ustne ograniczone na dzierżawę/sprzedaż, przetargi nieograniczone na dzierżawę/sprzedaż) oraz wskazanie co się dzieje z gruntami przejętymi do Zasobu, które nie zostały rozdysponowane w drodze przetargów.

Czytaj więcej...

Wieloletnio odłogowane grunty z Zasobu WRSP

Zarząd DIR w piśmie do Dyrektora KOWR z dnia 25.09.2017 r. poruszył sprawę wieloletnio odłogowanych gruntów z Zasobu WRSP. Rolnicy zainteresowani dzierżawą z Zasobu WRSP zgłaszają Dolnośląskiej Izbie Rolniczej, że część gruntów wystawiana do przetargów przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (który przejął wszystkie zadania związane z gospodarowaniem mieniem Skarbu Państwa po Agencji Nieruchomości Rolnych) wymaga dużych nakładów finansowych na przywrócenie ich do właściwej kultury rolnej w związku z wieloletnim odłogowaniem.

W glebach odłogowanych zachodzi wiele niekorzystnych procesów, m.in. sukcesja wtórna, zmiany właściwości fizycznych, przesuszenie gleby, degradacja próchnicy, wymywanie azotu, erozja, nagromadzanie się diaspor chwastów, patogenów chorób i szkodników. Upływ czasu wzmaga wszystkie te niekorzystne procesy. Przed rolniczym zagospodarowaniem takich gruntów niezbędne jest więc przeprowadzenie wielu zabiegów mechanicznych, agrotechnicznych oraz chemicznych. Proces ten jest nie tylko kosztowny, ale jest również rozłożony w czasie. Rolnicy, którzy wydzierżawiają z Zasobu WRSP uprzednio odłogowane nieruchomości, oprócz kosztów związanych z przywróceniem gruntu do użytkowania rolniczego, ponoszą od dnia zawarcia umowy dzierżawy również opłaty związane z czynszem dzierżawnym i zobowiązaniami publiczno - prawnymi (podatek rolny, leśny, opłaty melioracyjne). Jak słusznie zauważają rolnicy przez okres co najmniej 2-3 lat dzierżawa takich gruntów nie przynosi im pożytków, a jedynie generuje koszty.

Czytaj więcej...

Dzierżawa gruntów będących w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe

Mając na względzie postulaty zgłaszane przez rolników z terenu naszego województwa Zarząd Dolnośląskiej Izby Rolniczej zwrócił się do Dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych adama Płakseja z wnioskiem, aby użytki rolne będące w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, a które w chwili obecnej nie są przydatne poszczególnym nadleśnictwom do prowadzenia gospodarki leśnej, były w pierwszej kolejności wydzierżawiane rolnikom indywidualnym.

Rolnicy prowadzący swoje rodzinne gospodarstwa rolne z wielkim zadowoleniem przyjęli ustawę z dnia 14.04.2016r o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U z 2016, poz. 585), w której przyjęto m.in. jako podstawową formę zagospodarowania ziemi państwowej dzierżawę nieruchomości rolnych na powiększenie lub utworzenie gospodarstw rodzinnych. Wprowadzone regulacje prawne mają na celu wzmocnienie ochrony i rozwoju gospodarstw rodzinnych, które w myśl Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej stanowią podstawę ustroju rolnego Rzeczypospolitej Polskiej.

Czytaj więcej...

Prezes

Mam takie odczucie... Czytaj więcej->

luty 2018
N P W Ś C Pt S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
Kursy walut
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
NBP 2018-02-16
USD 3,3173 -0,26%
EUR 4,1559 +0,07%
CHF 3,6049 +0,30%
GBP 4,6769 +0,01%
Wspierane przez Money.pl
Imieniny obchodzą: Arnold, Konrad, Marceli