13 lutego w siedzibie Starostwa Powiatowego w Złotoryi odbyło się posiedzenie RP DIR Powiatu Złotoryjskiego.
Spotkanie otworzył i czuwał nad porządkiem obrad Przewodniczący Rady Tadeusz Kinach.
W obradach udział wzięli;
Bożena Czernatowicz Kierownik ARiMR w Pielgrzymce, która przedstawiła zestawienie wypłaconych rolnikom dopłat bezpośrednich i ONW oraz przekazała informację, iż od 23 lutego rozpocznie się wydawanie decyzji o przyznanych płatnościach za zrealizowane ekoschematy.
Katarzyna Dorn z PIORiN w Złotoryi poruszyła zagadnienia dotyczące m. in. zasad rejestracji uprawy ziemniaka, zmian na rynku pestycydów oraz obowiązku atestacji opryskiwaczy.
Waldemar Jankowski Wiceprezes DIR przybliżył zebranym działania oraz tematy spotkań podejmowane w imieniu rolników przez Zarząd DIR.
Podczas posiedzenia podjęto dyskusje o aktualnej sytuacji w rolnictwie oraz problemach zgłaszanych do członków rady przez okolicznych rolników. Delegaci złożyli wniosek o wystąpienie do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o niewprowadzanie nowych zasad dla myśliwych związanych z ograniczeniem polowań zbiorowych w niektórych okresach i zakazem stosowania noktowizji podczas łowów.
W dalszej części posiedzenia delegaci podsumowali akcję protestacyjną rolników w powiecie złotoryjskim oraz omówili przygotowania do kolejnych protestów.
Odpowiadając na wystąpienie Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z 10 stycznia 2024 r. w sprawie zmiany terminów rozliczania realizacji ekoschematów, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stefan Krajewski przekazał pismem z 7 lutego 2024 r. następujące informacje.
Odnosząc się do kwestii rozliczania ekoschematów w kontekście roku kalendarzowego lub agrotechnicznego, zaznaczył, że ekoschematy są rodzajem płatności bezpośrednich i są interwencjami rocznymi. Oznacza to, że Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji weryfikuje i rozlicza rolników w odniesieniu do informacji zawartych we wniosku o przyznanie płatności w danym roku.
Jedynie w przypadku realizacji praktyki Opracowanie i przestrzeganie planu nawozowego może być zastosowane odmienne podejście. Wynika ono z tego, że wymogiem jest zarówno opracowanie, jak i przestrzeganie planu nawozowego. W efekcie opracowania planu nawozowego rolnik posiada dokument, który jest możliwy do weryfikacji, a z kolei przestrzeganie planu nawozowego może być weryfikowane w oparciu o zapisy z rejestru zabiegów agrotechnicznych. Uwzględniając, że plan nawozowy ma obejmować wszystkie grunty orne (GO) i trwałe użytki zielone (TUZ) w gospodarstwie, dopuszczono możliwość jego sporządzenia w dwóch etapach:
(i) w terminie 25 dni od dnia, w którym upływa termin składania wniosków o przyznanie płatności (dla upraw zarówno jarych, jak i ozimych zasianych w roku N-1, ale deklarowanych w danym roku we wniosku o przyznanie płatności jako plon główny) lub
(ii) do dnia 30 września roku, w którym został złożony wniosek o przyznanie płatności – w przypadku upraw ozimych wysiewanych w roku złożenia tego wniosku, które będą plonem główny w roku kolejnym, o ile uprawy ozime nie zostały uwzględnione w pierwszym planie.
Ważne jest jedynie aby pomoc za dany plan nawożenia w odniesieniu do tej samej powierzchni wypłacana była tylko raz (rolnik, który opracował plan nawożenia do 30 września roku N na lata N/N+1 oraz w roku N ubiega się o płatności w ramach praktyki Opracowanie i przestrzeganie planu nawożenia, nie może otrzymać płatności w ramach ww. praktyki na podstawie tego samego planu do tej samej powierzchni w roku N+1).
Niezależnie od powyższego w kontekście możliwości łączenia niektórych praktyk, nie ma znaczenia czy stosowany do rozliczenia ekoschematów jest rok agrotechniczny, czy kalendarzowy. Istotne jest, aby nie dochodziło do podwójnego finansowania, tzn. aby nie było podwójnej płatności za realizację tych samych celów środowiskowych albo tych samych praktyk. Dlatego też oraz mając na uwadze, że w przypadku realizacji praktyki Uproszczone systemy upraw wymogiem jest pozostawienie na polu po zbiorze uprawy w plonie głównym całości resztek pożniwnych w formie mulczu, a w przypadku praktyki Wymieszanie słomy z glebą wymogiem jest rozdrobnienie słomy po zbiorze plonu głównego i wymieszania jej z glebą bądź jej przyorania nie ma możliwości łączenia tych praktyk. Ponadto, należy zwrócić uwagę, że ww. praktyki są wykonywane w tym samym okresie, tzn. wymieszanie słomy z glebą (bądź jej przyoranie) w ramach praktyki wykonuje się zaraz po żniwach. Umożliwienie ączenia w celu uzyskania płatności w ramach tych praktyk oznaczałoby zatem dwukrotne płacenie za de facto te same czynności.
Odnosząc się z kolei do przedstawionego w piśmie przykładu kukurydzy z zastosowaniem wiosennej orki i pozostawionym po zbiorze mulczem, należałoby zaznaczyć, że niezależnie od podejścia czy byłby to rok agrotechniczny czy kalendarzowy, w obydwu przypadkach rolnik ze względu na zastosowanie wiosennej orki nie spełniłby warunku prowadzenia uproszczonej uprawy.
Reasumując pragnę jeszcze zwrócić uwagę, że zmiana podejścia do roku wdrażania ekoschematów mogłaby prowadzić do nierównego traktowania rolników, którzy realizowali swoje zobowiązania w danym roku kalendarzowym.
wystąpienie KRIR>>>
odpowiedź MRiRW>>>
Źródło: KRIR
Komisja Europejska opublikowała dziś rozporządzenie umożliwiające w 2024 r. odstępstwo od stosowania normy GAEC 8, w zakresie wymogu przeznaczenia 4% powierzchni gruntów ornych na obszary lub obiekty nieprodukcyjne (ugorowanie).
W ramach odstępstwa możliwe jest przeznaczenie 4% gruntów ornych na:
– obszary lub elementy nieprodukcyjne, w tym grunty ugorowane
– lub rośliny bobowate
– lub międzyplony.
Międzyplony i rośliny bobowate mają być uprawiane bez stosowania środków ochrony roślin.
Odstępstwo jest czasowe i dotyczy roku 2024. Jest ono spowodowane trudną sytuacją rolników związaną z wojną w Ukrainie oraz występowaniem niekorzystnych warunków pogodowych. Odstępstwo zwiększa możliwości użytkowania gruntów ornych przy jednoczesnym zapewnieniu pewnych korzyści dla środowiska.
Źródło:https://www.gov.pl/web/rolnictwo/zmiana-decyzji-komisji-europejskiej-ws-ugorowania-4-gruntow-w-roku-2024
2 lutego w Pałacu Łagów koło Zgorzelca odbyła się konferencja „Rolnictwo 2024”
Prowadząca konferencję Pani Iza Maćkowska – Dyrektor ds. marketingu w firmie Osadkowski-Cebulski po przywitaniu uczestników zaprezentowała program konferencji oraz prelegentów.
Następnie przekazała głos Panu Tadeuszowi Mochalskiemu – Przewodniczącemu Rady Powiatowej DIR powiatu zgorzeleckiego, który podziękował uczestnikom za przybycie, wstępnie omówił program konferencji a także przedstawił organizatorów konferencji, którymi byli „Osadkowski-Cebulski Sp. z o.o., PPUH Worpol Sulików Sp. z o.o. oraz Rada Powiatowa DIR powiatu zgorzeleckiego.
Wśród uczestników wydarzenia obecni byli przedstawiciele samorządu rolniczego – Członek Zarządu Dolnośląskiej Izby Rolniczej Pan Mieczysław Środa, Przewodniczący Rady Powiatowej DIR Powiatu Lubańskiego Pan Bartosz Łasica a także licznie zebrani delegaci Rad Powiatowych DIR powiatów bolesławieckiego, lubańskiego, lwóweckiego oraz zgorzeleckiego.
W ramach konferencji poszczególni prelegenci omówili:
– Prezes Zarząd „Osadkowski-Cebulski Sp. z o.o.” Pan Leszek Cebulski prognozował wyzwania przed którymi stoi rolnictwo w roku bieżącym.
– Pani Ilona Walasek-Furman, Pan Mariusz Salawa z „Osadkowski-Cebulski Sp. z o.o.” oraz Pan Adam Szepiela z Syngeta Polska Sp. z o.o. omawiali skuteczną strategię ochrony zbóż jako klucz do zwiększenia rentowności pszenicy.
– Wykład na temat rosnącej odporności na chwasty przeprowadził Prof. Dr. Hab. Łukasz Sobiech z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.
Pan Tadeusz Mochalski omówił przebieg ubiegłorocznego wydarzenia pn. „Dni Pola” oraz przedstawił zagadnienia którymi obecnie zajmuje się Dolnośląska Izba Rolnicza.
Po zakończeniu konferencji część uczestników pozostała na Sali, gdzie omówiono przygotowania do planowanego na piątek 9 lutego protestu. Organizatorzy zgromadzeń omówili z funkcjonariuszami Policji planowany przebieg protestu oraz zasady bezpieczeństwa do których należy się stosować podczas zgromadzenia publicznego.