Przewodniczący Ryszard Borys powitał zgromadzonych i otworzył obrady WZ. Następnie zarządził wprowadzenie sztandaru. Sztandar DIR został wprowadzony przez Poczet Sztandarowy w składzie: Pan Teodorczyk Sławomir z RP Milicz, Pan Zieliński Jerzy z RP Oława oraz Pan Ossowski Tomasz z RP Strzelin.
Przystąpiono do wyboru Komisji Skrutacyjno-Mandatowej, w której skład zgodnie z Regulaminem obrad wchodzi 5 osób. Do składu Komisji Przewodniczący DIR zaproponował następujące osoby:
Pana Bartosza Łasicę – nie wyraził zgody
Pana Tomasza Piotrowskiego – nie wyraził zgody
Pana Szymona Semczuk – wyraził zgodę
Pana Jana Smorawskiego – wyraził zgodę
Pana Wiktora Zimmer- nieobecny
Zaproponowano dodatkowe osoby:
Pan Tadeusz Kinach- wyraził zgodę
Pan Wiktor Skotnicki – wyraził zgodę.
Pan Jan Laszczowski- wyraził zgodę
Uchwała została poddana pod głosowanie.
Uchwała została przyjęta.
Członkowie Komisji dokonali wyboru Przewodniczącego, którym został Pan Szymon Semczuk
Na podstawie listy obecności Komisja Skrutacyjno- Mandatowa stwierdziła quorum. Stwierdzono, że obrady są prawomocne i Walne Zgromadzenie jest uprawnione do podejmowania uchwał.
Przewodniczący Ryszard Borys zaproponował na Sekretarza Pana Tadeusza Smolińskiego, który wyraził zgodę. Podczas głosowania kandydatura Pana Tadeusza Smolińskiego została przyjęta większością głosów.
Do pełnienia funkcji protokolantów zostały wyznaczone dwie osoby – pracownicy Izby : Pan Pani Irena Danieluk i Pani Urszula Solińska-Marek
Pan Tadeusz Kinach zgłosił wniosek o zmianę porządku obrad, tak by zmienić porządek obrad aby zmienić punkt dotyczący nieruchomości przed budżetem.
Mecenas udzielił odpowiedzi, że podejmowana uchwała nie będzie generowała znaczących kosztów i są one ujęte w budżecie. Pan Kinach wycofał wniosek.
Pan Mąka złożył wniosek o zmianę porządku obrad zgodnie ze złożonym na piśmie nowym porządek obrad.
Mecenas wskazał, że proponowana zmiana porządku obrad nie ma uzasadnienia ze względów formalno-prawnych.
Przewodniczący poddał wniosek pod głosowanie:
Wniosek został odrzucony większością głosów.
Przewodniczący poddał pod głosowanie obrad porządek obrad
Walne przyjęło porządek obrad większością głosów.
Sekretarz odczytał treść projektu uchwały nr II/1/2024 w sprawie uchwalenia Regulaminu Obrad II Walnego Zgromadzenia.
Uchwała została poddana pod głosowanie.
Uchwała została przyjęta.
Przystąpiono do wyboru Komisji Uchwał i Wniosków. Do składu Komisji Przewodniczący obrad zaproponował następujące osoby:
Pana Waldemara Mazurka – nie wyraził zgody
Pana Wiesława Mąka -– nie wyraził zgody
Pana Tadeusza Mochalskiego -– nie wyraził zgody
Pana Michała Mochol – nieobecny
Pana Pawła Mudło – nie wyraził zgody
Zaproponowano dodatkowo z sali
Pana Ryszarda Frączek- wyraził zgodę
Pan Jan Rewers – wyraził zgodę
Pan Dorosz Czesław- wyraził zgodę
Pan Seweryn Mazur- wyraził zgodę
Pan Sylwester Wańczyk – nie wyraził zgody.
Pan Zdzisław Kanas- wyraził zgodę
Uchwała została poddana pod głosowanie.
Uchwała została przyjęta.
Przewodniczącym Komisji Uchwał i wniosków został Pan Zdzisław Kanas.
Przewodniczący obrad Ryszard Borys przekazał, że wnioski należy składać do Komisji na formularzach, które są w przekazanych Delegatom teczkach z materiałami.
Przewodniczący Ryszard Borys poinformował, że protokół z I Walnego Zgromadzenia DIR znajduje się do wglądu w sekretariacie WZ oraz w sekretariacie Biura Izby. Zapytał, czy ktoś ma uwagi do protokołu. Nikt nie wniósł uwag.
Ogłosił głosowanie za przyjęciem protokołu z I Walnego Zgromadzenia.
Protokół został przyjęty.
Prezes Ryszard Borys poinformował, że opracowując przedstawione założenia budżetu, Zarząd brał pod uwagę sytuacją w kraju oraz zgłoszone wnioski podczas poprzedniego Walnego Zgromadzenia. W projekcie budżetu przyjęto finasowanie 6 płatnych posiedzeń Rad Powiatowych oraz 4 posiedzeń Walnego Zgromadzenia Delegatów DIR.
Mając na uwadze, iż dysponujemy środkami publicznymi, Zarząd podejmuje wszelkie działania, by środki były wydawane zgodnie z obowiązującymi zasadami, dba również o to by nie doszło do przekroczeń przyjętego budżetu. Jeżeli nastąpią odchylenia od założeń będą one spowodowane czynnikami niezależnymi od decyzji organów Izby.
Prezes poprosił Pana Macieja Brambora z Biura Rachunkowego o przedstawienie założeń budżetu na 2024rok. Pan Brambor omówił założenia budżetu
Prezes poprosił Pana Tomasza Piotrowskiego, Przewodniczącego Komisji Budżetowej o przedstawienie opinii Komisji.
Pan Piotrowski przestawił uchwałę Komisji Budżetowej, która opiniuje projekt budżetu pozytywnie.
Delegaci podjęli dyskusję w temacie.
Pan Mochol Michał złożył wniosek o zwiększenie kosztów RP do 10 000 zł
Pan Mąka zaproponował przyjęcie budżetu w obecnym kształcie a na kolejnym WZ głosowana będzie zmiana.
Prezes przekazał, że przedstawione sprawozdanie z działalności statutowej, zawarte w obszernym opracowaniu ujmuje działania prowadzone przez Izbę w minionym roku.
Sprawozdanie zawiera opis działań prowadzonych przez organy Izby przy wsparciu biur.
Na podstawie przekazanego materiału wyraźnie widać bardzo dużą aktywność izby w zakresie segmentu związanego z gruntami rolnymi: ilość wniosków o zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na nierolnicze i nieleśne – 64, ilość wniosków o zorganizowanie przetargów ofertowych – 73, opinie do zmian MPZP – 47, opinie dotyczące sprzedaży dzierżawionych gruntów – 46. A jest to tylko część wykazanych prac, ponieważ do tego dochodzi liczna korespondencja związana z wnioskami z Rad bądź wnioskami Rolników.
Kolejnym, angażującym wiele czasu działaniem jest współpraca z Kołami Łowieckimi m. in. w zakresie opiniowania Rocznych Planów Łowieckich. W marcu 2023 r. zaopiniowano Roczne Plany Łowieckie dla 370 obwodów łowieckich sporządzone i przedłożone przez Koła Łowieckie dzierżawiące obwody na terenie woj. dolnośląskiego.
Wiele informacji w opracowaniu ujęto w formie tabelarycznej, by ograniczyć objętość materiału i ułatwić czytanie. Analizując zapisy opracowania można zauważyć, że w 2023 r. Członkowie Zarządu reprezentowali Izbę w 323 spotkaniach oficjalnych, na które otrzymali zaproszenia. Do tego należy doliczyć udział w wielu dodatkowych spotkaniach indywidualnych.
Prezes podziękował delegatom za zaangażowanie w realizację zadań statutowych. Opracowanie w części przekazującej informacje z działań wszystkich Rad Powiatowych pokazuje aktywność każdej z Rad, za pracę włożoną w pokazanie aktywności samorządu rolniczego.
Prezes w związku z tym, że zrealizowane zadania mają bezpośrednie przełożenie na wykonanie budżetu, poprosił Pana Macieja Brambora o przedstawienie sprawozdania finansowego za 2023r. Pan Brambor zreferował sprawozdanie finansowe.
Pan Piotr Rakoczy wskazał, że zwoła posiedzenie by zapoznać się z wytycznymi NIK. Odczytał sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej DIR za rok 2023 i uchwałę rekomendującą udzielenie absolutorium.
Odczytał i przekazał Panu Wiesławowi Mące odpowiedź skierowaną do Komisji.
Prezes Ryszard Borys przekazał informację, iż Zarząd Izby zlecił wykonanie wyceny nieruchomości przy ul. Wiejskiej 29. Operat szacunkowy złożony w biurze izby przez Kancelarię Rzeczoznawcy Majątkowego w dniu 4 października 2023r. określa wartość nieruchomości na kwotę 4.316.393 zł.
W związku z brakiem akceptacji Walnego dla zaproponowanej koncepcji zagospodarowania nieruchomości, Zarząd musi podjąć działania w kierunku przygotowania inwestycji budowlanej mającej na celu zagospodarowanie nieruchomości składającej się z działek położonych przy ul. Wiejskiej 29 we Wrocławiu, w sposób ekonomicznie, prawny i funkcjonalnie uzasadniony. Działania będą dotyczyły kontaktów z firmami projektowymi w celu przygotowania koncepcji zagospodarowania, zlecania wykonania ekspertyz, projektów i opinii, stworzenia założeń inwestycyjnych oraz występowania o stosowne pozwolenia administracyjne, podejmowania działań prawnych i wydatkowania na ten cel środków z budżetu Izby.
Przewodniczący Ryszard Borys przekazał, iż dnia 12 stycznia br. do Biura Izby wpłynęła rezygnacja Pana Krzysztofa Grzegorczyna (pismo z dnia 11 stycznia 2024r.), uzasadniona względami osobistymi.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, wygaśnięcie mandatu członka Walnego Zgromadzenia DIR musi być przyjęte uchwałą tego organu.
Przewodniczący Ryszard Borys przekazał, iż na Wniosek RP DIR Powiatu Lubińskiego zostały przygotowane zasady przyznawania tytułów: Honorowy Prezes Dolnośląskiej Izby Rolniczej i Honorowy Przewodniczący Rady Powiatowej Dolnośląskiej Izby Rolniczej Powiatu nazwa powiatu oraz upoważnienia Zarządu do jego przyznawania.
Celem tego działania jest docenienie zaangażowania w wyznaczanie kierunków działania oraz za pracę w strukturach samorządu rolniczego. Regulamin, będący załącznikiem do proponowanej uchwały precyzuje kryteria przyznawania tytułu.
Przewodniczący zapytał, czy ktoś chce zabrać głos w zakresie punktów będących przedmiotem obrad:
Pan Tadeusz Kinach wypowiedział się w kwestii zagospodarowania nieruchomości. Zaproponował aby przyspieszyć sprawy określając co chcemy tam wybudować i potem podejmować decyzje. Ma to być miejsce na salę 52 delegatów + osoby zaproszone (70-80 osób)
W budynku powinno być miejsce na sprzedaż produktów lokalnych z Dolnego Śląska. Miejsca parkingowe. Taka budowa może być sfinansowana ze środków zewnętrznych.
Pan Falkowski wskazał, że budować należy na całości i połączyć instytucje z otocznie rolnictwa.
Pan Wiesław Mąka odniósł się do zagospodarowania działki. Zaproponował powołanie Zespołu zajmującego się sprawą 3- członków WZ, 2- członków Zarządu.
Wypowiedział się w kwestii odznaczeń – uważa, że to nie jest czas na takie działania.
Odnośnie sprawozdania finansowego wskazał, że ma wiele zastrzeżeń. Jest przeciwny przyjęciu sprawozdania, między innymi dlatego, że nie ma informacji np. o spółce Lirpol.
Pan Wańczyk Sylwester zawnioskował, żeby wskazać 2, 3 punkty ze statutu które Izba realizuje, według Pana Wańczyka izba ich nie robi. Nadwyżka finansowa wskazuje, że Izba nic nie robi. Pan Wańczyk przekazał, że nie zagłosuje za absolutorium bo może uprawiana jest prywata.
Pan Zbigniew Zieliński wskazał, że Walne wybrało Zarząd i Delegata o to oni mają Izbę reprezentować. Walne może ocenić pracę Zarządu. Do Zarządu można zgłaszać pomysły i wnioski pomiędzy Walnymi Zgromadzeniami. Odniósł się do tematu zagospodarowania nieruchomości.
Pan Kowalik odniósł się do ww. zagadnień, wyjaśnił delegato, że nadwyżka jest wynikiem rozwiązania rezerwy finansowej, która była przez wiele lat.
Pan Mochol wycofał wniosek o zwiększeni kwoty zwiększenia środków dla RP, mając na uwadze ustalenia, iż propozycja ta będzie uwzględniona w przygotowanej na następne WZ zmiany budżetu.
Złożono wniosek formalny o zamknięcie dyskusji.
Walne przegłosowało powyższy wniosek.
Przewodniczący poddał projekty uchwał pod głosowanie:
- Uchwała nr II/2/2024 – w sprawie uchwalenia budżetu DIR na 2024 r.
Uchwała została przyjęta.
- Uchwała nr II/3/2024 – w sprawie rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania Zarządu Dolnośląskiej Izby Rolniczej z działalności statutowej i finansowej za 2023r.
Uchwała została przyjęta.
- Uchwała nr II/4/2024 – w sprawie rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania z działalności Komisji Rewizyjnej Dolnośląskiej Izby Rolniczej.
Uchwała została przyjęta.
- Uchwała nr II/5/2024 – w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Dolnośląskiej Izby Rolniczej
Uchwała została przyjęta.
- Uchwała nr II/6/2024 – w sprawie upoważnienia Zarządu Dolnośląskiej Izby Rolniczej do przygotowania inwestycji w celu zagospodarowania nieruchomości przy ul. Wiejskiej 29 we Wrocławiu.
Uchwała została przyjęta.
- Uchwała nr II/7/2024 – w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu członka Walnego Zgromadzenia Dolnośląskiej Izby Rolniczej VII Kadencji Krzysztofa Grzegorczyna
Uchwała została przyjęta.
- Uchwała nr II/8/2024 – w sprawie ustanowienia tytułu honorowego Dolnośląskiej Izby Rolniczej pod nazwą „Honorowy Przewodniczący Dolnośląskiej Izby Rolniczej/Honorowy Przewodniczący Rady Powiatowej Dolnośląskiej Izby Rolniczej Powiatu nazwa powiatu oraz udzielenia Zarządowi Dolnośląskiej Izby Rolniczej upoważnienia do jego przyznawania.
Uchwała została przyjęta.
W kolejnym puncie obrad delegaci omawiali różne sprawy oraz zgłaszali wolne wnioski
Po przegłosowaniu protokołu Komisji Uchwał i wniosków zamknięte zostały obrady WZ.