Spotkanie z rolnikami w Pszennie

 W dniu 26 kwietnia br. z inicjatywy Dyrektora Oddziału Terenowego Krajowego Ośrodek Wsparcia Rolnictwa we Wrocławiu zostało zorganizowane spotkanie z rolnikami z terenu powiatu świdnickiego, w którym uczestniczyło ponad 120 rolników. Celem spotkania, które odbyło się w świetlicy wiejskiej w Pszennie, było przedstawienie informacji o aktualnym stanie umowy dzierżawy obejmującej nieruchomości o powierzchni 1385 hektarów, która jest zawarta z Kombinatem Rolnym Świdnica oraz zasadach na jakich odbywa się rozdysponowanie nieruchomości rolnych Skarbu Państwa, powierzonych Krajowemu Ośrodkowi Wsparcia Rolnictwa.
Spotkanie prowadzili przedstawiciele Oddziału Terenowego KOWR we Wrocławiu: Kazimierz Matkowski – Dyrektor Oddziału, Paweł Mazur – Zastępca Dyrektora oraz Barbara Pajor – pracownik Wydziału Kształtowania Ustroju Rolnego i Gospodarowania Zasobem. W spotkaniu uczestniczyli także: Prezes Dolnośląskiej Izby Rolniczej Ryszard Borys, oraz samorządowcy: Bartłomiej Strózik – Zastępca Wójta Gminy Świdnica i Stanisław Leń – Wójt Gminy Marcinowice, a także członkowie Rady Powiatowej DIR w Świdnicy. W spotkaniu uczestniczył również przedstawiciel dzierżawcy Prezes Leszek Wojciechowski.
Dyrektor K. Matkowski poinformował zebranych, że w roku latach 2024-2025 Oddział Terenowy KOWR we Wrocławiu stoi przed ogromnym zadaniem rozdysponowania gruntów
o łącznej powierzchni około 21 tysięcy hektarów. Jest to związane z realizacją ustawy z 16 września 2011 roku, zgodnie z którą dzierżawcy posiadający w dzierżawach łącznie więcej niż 428 hektarów mieli obowiązek złożyć oświadczenie o dobrowolnym wyłączeniu 30% swoich gruntów. Umowy dzierżawy, w przypadku których dzierżawcy nie złożyli takiego oświadczenia, nie mogą zostać przedłużone. Dyrektor wyjaśnił, że z taką sytuacją mamy do czynienia w przypadku umowy dzierżawy zawartej z Kombinatem Rolnym w Świdnicy, która jest zawarta do września 2024r. oraz że dzierżawca w grudniu 2023r. wystąpił do Sądu o stwierdzenie, że przysługuje mu uprawnienie do jej przedłużenia z uwagi na to, że w 2012 roku przyjął oświadczenie ANR o wyłączeniu z niej 30% dzierżawionych użytków rolnych, a do niepodpisania aneksu do umowy nie doszło z winy ANR. Termin pierwszej rozprawy Sąd wyznaczył na 7 lipca br. Jak podkreślił Dyrektor OT trudno przewidzieć jakie będzie rozstrzygnięcie Sądu w tej sprawie i kiedy może ono zostać wydane. W związku z tym Dyrektor przedstawił ogólne zasady, którymi KOWR będzie się kierował przy rozdysponowaniu nieruchomości jakie zostaną przejęte do Zasobu z umowy dzierżawy Kombinatu Rolnego Świdnica. Podczas dyskusji z rolnikami przedstawiciele KOWR wyjaśnili kwestie związane z tworzeniem tzw. „Ośrodków Produkcji Rolniczej”, formami przetargów, wielkością proponowanych działek w przetargach dla rolników oraz okresem na jaki będą zawierane umowy dzierżawy. W dyskusji rolnicy podkreślali, że najkorzystniejszą formą przetargów są przetargi ofert pisemnych.
Podczas dyskusji głos zabrał również Leszek Wojciechowski Prezes Kombinatu Rolnego Świdnica, który wyjaśnił uczestnikom, powody którymi kierowała się Spółka występując do Sądu z pozwem przeciwko KOWR. L. Wojciechowski powiedział również że spółka przewiduje ewentualną możliwością zawarcia ugody. Dyrektor K. Matkowski zaznaczył, że jeżeli będzie możliwe zawarcie ugody, to będzie dążył do tego, aby z umowy wyłączyć więcej gruntów dla rolników niż 30%.
Głos zabrał także Ryszard Borys Prezes Dolnośląskiej Izby Rolniczej, który poruszył temat Ośrodków Produkcji Rolniczej. Powierzchnia gruntów przynależna do OPR powinna być zależna od ilości hodowanych zwierząt. Ponadto podkreślił, że rolnicy powinni jednoznacznie zadeklarować, jaką formę przetargów preferują: ograniczone licytacyjne czy ograniczone ofertowe.
Na zakończenie spotkania Dyrektor Oddziału Kazimierz Matkowski podziękował uczestnikom za udział i przekazanie swoich sugestii i oczekiwań.

MRiRW zapowiada zmiany dla grup producentów wnioskowane przez KRIR

W odpowiedzi na wystąpienie Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z 22 marca 2024 r., w sprawie długości okresu zobowiązań dla beneficjentów interwencji I.13.2 „Tworzenie i rozwój organizacji producentów i grup producentów rolnych” uwzględnionej w Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (PS WPR 2023-2027), resort rolnictwa przedstawił pismem z 25 kwietnia 2024 r. informację, że przychyla się do wnioskowanych zmian.

MRiRW informuje, że aktualnie mechanizm wsparcia w ramach interwencji I 13.2 obejmuje okres pięciu lat realizacji planu biznesowego oraz wypłaty pomocy i trzech lat obowiązku posiadania statusu grupy producentów rolnych (GPR) i organizacji producentów (OP) oraz wydatkowania uzyskanej pomocy finansowej po otrzymaniu ostatniej płatności.

Do MRiRW docierają sygnały, że okres ten może zniechęcać potencjalnych beneficjentów do udziału w tym mechanizmie, w szczególności biorąc pod uwagę aktualną sytuacje na rynkach rolnych i wynikającą z niej niepewność odnośnie do prowadzenia produkcji rolnej w dłuższym okresie. W związku z tym podjęło starania o zmianę tych warunków.

W MRiRW przygotowano projekt uchwały Komitetu Monitorującego PS WPR 2023- 2027, mający na celu zmianę przyjętych założeń odnośnie do interwencji I.13.2.

Proponowane zmiany polegają m.in. na określeniu obowiązku:

1) utrzymania statusu uznania za grupę producentów rolnych lub organizację producentów przez okres minimum jednego roku od otrzymania ostatniej płatności (zamiast trzech lat jak jest obecnie);

2) wydatkowania wsparcia do końca pierwszego roku działalności beneficjenta, następującego po uzyskaniu ostatniej płatności (zamiast do końca trzeciego roku jak jest obecnie).

W opinii MRiRW proponowane zmiany uelastycznią warunki realizacji wsparcia w ramach interwencji I.13.2 i powinny zwiększyć zainteresowanie potencjalnych beneficjentów ubieganiem się o pomoc finansową w ramach tej interwencji.

Wystąpienie KRIR >>>

Odpowiedź MRiRW >>>

Wystąpienie o objęcie ochroną prawną zapachów i odgłosów związanych z produkcją rolniczą

W odpowiedzi na wystąpienie Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych w sprawie stworzenia uregulowań prawnych, które pozwolą objąć ochroną prawną tradycyjne zapachy i odgłosy związane z produkcją rolniczą resort rolnictwa poinformował pismem z 26 kwietnia 2024 r., że w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi analizowane są wszystkie napływające sygnały dotyczące warunków prowadzenia działalności rolniczej.

Warunki pracy na wsi są specyficzne, a prowadzenie działalności rolniczej może wywoływać pewne uciążliwości. Nierzadko również pojawiają się pewne konflikty wśród mieszkańców terenów wiejskich – rośnie presja w zakresie ograniczenia skali hałasu w dni wolne czy w porach nocnych, stosowania nawozów i środków ochrony roślin, czy też emisji zapachów pochodzących z produkcji rolniczej. Obszary wiejskie ze względu na panujące tam więzi międzyludzkie były i pozostaną wyjątkowo otwarte na rozwój wszelkiego rodzaju ruchów i organizacji obywatelskich. Jednak nie można doprowadzić do wygaszania produkcji rolniczej na obszarach wiejskich z powodu waśni sąsiedzkich, czy protestów mieszkańców.

Jedną z podstawowych funkcji obszarów wiejskich jest funkcja produkcyjna, umożliwiająca zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego kraju. Dlatego organy odpowiedzialne za planowanie przestrzenne i zagospodarowanie terenów, powinny w taki sposób kształtować przestrzeń na obszarach wiejskich, aby tworzyła ona harmonijną całość przy uwzględnieniu wszelkich uwarunkowań środowiskowych, kulturowych, społeczno-gospodarczych oraz estetycznych.

Równie ważne jest budowanie świadomości społecznej w zakresie różnych aspektów i skutków prowadzenia działalności rolniczej, a także poszerzenie wiedzy społeczeństwa na temat utrzymania dziedzictwa kulturowego obszarów wiejskich, które jest związane m.in. z prowadzeniem działalności rolniczej.

W dniu 24 września 2023 r. weszła w życie ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (1). Reforma planowania przestrzennego wprowadza daleko idące zmiany w zakresie możliwości lokalizowania różnego rodzaju inwestycji, w tym budynków inwentarskich. Zasadniczą zmianą jest zastąpienie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy planem ogólnym (nowy dokument planistyczny). W jego ramach mają być tworzone określone strefy planistyczne, w tym strefa wielofunkcyjna z zabudową zagrodową (gdzie w profilu dodatkowym może być wprowadzony teren wielkotowarowej produkcji rolnej) oraz strefa produkcji rolniczej (gdzie w profilu podstawowym ma być dopuszczalna wielkotowarowa produkcja rolnicza). Tworząc odpowiednie strefy planistyczne, nastąpi ograniczenie przenikania różnych funkcji, co w konsekwencji wpłynie na ograniczenie licznych konfliktów przestrzennych, które towarzyszą m.in. bliskiemu sąsiedztwu zabudowy gospodarskiej z zabudową stricte mieszkaniową.

Wystąpienie KRIR >>>

Odpowiedź MRiRW >>>

Kontrola prowadzona wobec rolników przez przedstawicieli Agencji Nasiennej sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie

Agencja Nasienna sp. z o.o. nie jest żadną instytucją publiczną. Jest spółką prawa handlowego i podmiotem prywatnym, który na podstawie odpowiednich przepisów i udzielonych upoważnień reprezentuje posiadaczy wyłącznego prawa do odmian roślin, które uprawiają polscy rolnicy.

Na skutek nowelizacji ustawy o ochronie prawnej odmian roślin, która miała miejsce w dniu 8.06.2017 r., hodowcy (oraz ich organizacje) pozbawieni zostali możliwości występowania do posiadaczy gruntów rolnych z wnioskami o udzielenie informacji w zakresie odstępstwa rolnego dotyczącego odmian roślin chronionych wyłącznym prawem na szczeblu krajowym. Nie utracili jednak tego uprawnienia w stosunku do odmian roślin chronionych na szczeblu wspólnotowym.

W związku z powyższym Agencja ma prawo występować do rolników wyłącznie z wnioskami o udzielenie informacji w zakresie odstępstwa rolnego, odnoszących się do odmian roślin chronionych na szczeblu wspólnotowym. Oznacza to, że posiadacze gruntów rolnych nie mają prawnego obowiązku przekazywania informacji dotyczącej wykorzystania materiału ze zbioru, który uzyskano w gospodarstwie rolnym i użyto na terenie tego samego gospodarstwa rolnego – w przypadku odmian objętych ochroną krajową.

Formalnie przedstawiciele Agencji Nasiennej mają prawo przeprowadzać kontrole u rolników, po uprzednim zawiadomieniu, aby zweryfikować legalność korzystania przez nich z odmian chronionych. Przepisy unijne precyzują zakres takiej kontroli. Przedstawiciele Agencji Nasiennej mogą żądać ujawnienia dostępnych dokumentów, takich jak faktury, stosowane etykiety lub pozostałe właściwe dokumenty dotyczące:

  • świadczenia usług przetwarzania materiału ze zbioru odmiany należącej do posiadacza na materiał rozmnożeniowy przez jakąkolwiek osobę trzecią lub
  • dostawy materiału rozmnożeniowego odmiany należącej do posiadacza lub
  • poprzez pokazanie ziemi lub pomieszczeń i urządzeń magazynowych

Teoretycznie za niewpuszczenie kontrolerów do gospodarstwa czy za odmowę pokazania dokumentów grozi grzywna orzekana przez sądy powszechne w sprawach o wykroczenia, ale brak jest danych, żeby takie sprawy wobec rolników w ogóle się odbywały.

Generalnie rolnicy mają obowiązek udzielić Agencji Nasiennej sp. z o.o. stosownych informacji, ale tylko w zakresie odmian objętych ochroną wspólnotową i tylko w zakresie, w jakim to dotyczy reprezentowanego przez Agencję hodowcy (właściciela odmiany). Jeżeli rolnik ma pokazać faktury, to tylko te dotyczące materiału, którego właścicielem jest hodowca zrzeszony w Agencji Nasiennej. Agencja powinna przed przystąpieniem do kontroli przekazać rolnikowi szczegółowe informacje dotyczące zakresu kontroli, w szczególności odmian, jakich kontrola dotyczy i nazw hodowców, na rzecz których ta kontrola się odbywa. Przedstawiciele Agencji nie mają prawa kontrolować dokumentacji gospodarstwa w żaden sposób, jeżeli nie dotyczy to powyższych kwestii. Należy również zażądać od przedstawicieli Agencji informacji na temat RODO, gdyż dane podlegające takiej kontroli to przecież wiele danych osobowych. Jeżeli powyższe warunki nie zostaną spełnione przez Agencję, do żadnych czynności kontrolnych w gospodarstwie nie może dojść.

Posiedzenie Rad Powiatowych DIR powiatów trzebnickiego i milickiego

W dniu 30 kwietnia w Starostwie Powiatowym w Trzebnicy odbyło się wspólne posiedzenie Rad Powiatowych DIR powiatów trzebnickiego i milickiego.
W spotkaniu uczestniczyli: Pan Ryszard Borys– Prezes DIR, Pani Joanna Klimas- Zajączkowska- Dyrektor Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych TUW, Pani Joanna Malinowska-Zagórska- Powiatowa Lekarz Weterynarii, Pani Amelia Prorok- reprezentująca Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Trzebnicy, Pan Dominik Byrski- kierownik WIORiN o-Trzebnica.
Przewodniczący Rady Powiatowej DIR powiatu trzebnickiego- Pan Henryk Kowalik przywitał zaproszonych gości, przewodniczącego Rady Powiatowej DIR powiatu milickiego – Pana Zdzisława Kanasa oraz delegatów obu Rad.
Pani Joanna Malinowska-Zagórska przedstawiła sytuację dotyczącą ASF i ptasiej grypy na terenie powiatu trzebnickiego. Przybliżyła także problem występowania bobrów i wilków, które w ostatnim czasie pojawiły się na terenie powiatu trzebnickiego. Poinformowała także o tym, że RDOŚ wystąpił o odstrzał sanitarny bobrów. Zwróciła także uwagę na brak wszczepialności zwierząt przeciwko wściekliźnie. Coraz mniej osób szczepi swoje psy a na wściekliznę powinny być także szczepione koty wychodzące poza gospodarstwo domowe. Pani Joanna wskazała na występowanie szopa na terenie powiatu trzebnickiego. Pani Amelia Prorok pokrótce przedstawiła zasady korzystania z norm GAEC oraz ekoschematów przy składaniu wniosków o dopłaty bezpośrednie.
Pan Dominik Byrski przybliżył tematy związane z wycofaniem środków ochrony roślin. Podziękował Przewodniczącemu Henrykowi Kowalikowi za podjęcie działań zmierzających do wycofania elektronicznego rejestru ŚOR. Poinformował zebranych o możliwości przeprowadzenia atestacji opryskiwaczy przez firmę z Trzebnicy.
Pani Joanna Klimas-Zajączkowska przekazała obecnym na spotkaniu delegatom możliwości ubezpieczeń w rolnictwie.
Prezes Zarządu Dolnośląskiej Izby Rolniczej- Ryszard Borys przedstawił działania jakie w ostatnim czasie podjął Zarząd DIR m. in. w celu poprawy przepisów i zwiększenia kontroli sprowadzanych produktów nie tylko z Ukrainy, ale także z Egiptu czy Chin tj. czosnek.
Spotkanie zakończył Pan Henryk Kowalik dziękując uczestnikom za przybycie i poświęcony czas.

Spotkanie Zarządu DIR z Przewodniczącymi Rad Powiatowych Dolnośląskiej Izby Rolniczej

Dnia  23 kwietnia 2024r. odbyło się drugie w tym roku spotkanie Zarządu DIR z Przewodniczącymi Rad Powiatowych Dolnośląskiej Izby Rolniczej. Spotykanie otworzył Pan Waldemar Jankowski, Wiceprezes DIR, który wraz z Panem Henrykiem Kowalik, Delegatem do Krajowej Rady Izb Rolniczych przekazali  zgromadzonym informacje ze spotkań z Ministrem Rolnictwa w minionym okresie.

Pan Waldemar Mazurek, Przewodniczący RP DIR Powiatu Wrocławskiego zadał pytanie dlaczego podpisano przedłużenie umów na dzierżawę w KOWR. Wskazał, że rolnicy oczekują odpowiedzi w danym temacie.  Oczekuje udzielenia informacji, kto się podpisał pod umową przedłużającą umowy

Pan Jankowski, Wiceprezes DIR odpowiedział, że Rada Społeczna składa się z 16 osób, dwie osoby reprezentujące Izbę w Radzie nie ma głosu decydującego. Pytanie należy skierować do KOWR.

Pan Tadeusz Mochalski, Przewodniczący RP DIR Powiatu Zgorzeleckiego, zadał pytanie kto usiadł do restrukturyzacji przedsiębiorstw, bez opinii z terenu, bo Terenowa Rada Społeczna nie może dokonywać ustaleń bez rolników. Uważa, że powinna powstać zupełnie nowa Rada Społeczna.

Dodał, że od 2023 roku trwają  protesty ws. Zielonego Ładu. Zadał pytanie ile można w tej sprawie protestować. Rolnika należy nagradzać, ze prowadzi zasady Zielonego Ładu.

Następnie zadawał pytanie KOWR-owi czy jest przygotowany na przyjęcie wracających hektarów do KOWR. Powinno się zadawać pytania konkretne dlaczego spółce X, Y czy Z przedłużono umowę.

Przedstawił, że na spotkaniu w KOWR wskazano, że nie ma możliwości organizacji przetargów w trybie przetargów ofertowych. Wskazał, że stworzyli Zespół, który przygotował propozycję rozdysponowania gruntów po 2 przedsiębiorstwach i równocześnie zawnioskowali o przetargi ofert pisemnych. Dodał, że przejmowanie gospodarstw ma być stopniowe, a na wniosek dzierżawcy należy zrobić przedłużenie dzierżawy max do 3 lat, wówczas grunty nie będą leżały ugorem.  Na zakończenie Pan Mochalski wskazał, że KOWR jest otwarty na rozmowy. Jeżeli my im nie pomożemy to rolnicy nie dostaną ziemi.

Pan Henryk Kowalik wskazał, że z Ministrem Rolnictwa ustalono, że mają być jako główne organizowane przetargi ofert pisemnych, takie jest stanowisko większości rolników, którzy są gotowi czekać 2 lub 3 lata na rozdysponowanie gruntów.

Pan Waldemar Jankowski wskazał, że musi być wypracowany kompromis pomiędzy stronami. Odniósł się do spraw organizacyjnych, odniósł się do ostatniego spotkania z rolnikami podczas Walnego, przekazał, ze sprawy powstające na terenie powiatu powinny być załatwiane przez Radę Powiatową na powiecie.

Pan Mariusz Hydzik, Członek Zarządu DIR, wskazał, że rolnicy nie mają gwarancji, że ziemia nie będzie leżała odłogiem. Przetargi są odwoływane. Niech ziemia będzie jak najszybciej rozdysponowana. Niestety procedury trwają długo i rolnikom trzeba to tłumaczyć. Rolnicy sami dążą do odwołania przetargów, a przez to wadia są zablokowane.

Pan Tadeusz Mochalski powiedział, ze w przypadku Starego Jaworowa był wieli bałagan, ale nie można wszystkich porównywać do jednej sytuacji. Musi być rozmowa aby było jak najmniej skarg.

Pan Waldemar Mazurek dodał, ze powinna być poprawiona punktacja, powinien być opłacany KRUS

Odpowiedział Pan Kowalik, że ten temat był omawiany w KRIR. Rolnicy będący na ZUS nie mogą być wyeliminowani i to by była dyskryminowana grupa społeczna, co prawnie jest niedopuszczalne. Powinny być rozporządzeniami a nie Zarządzeniami Dyrektora KOWR określone zasady rozdysponowania gruntów rolnych. Należy tu uwzględnić regionalizację kraju. Przypomniał, że to jest ostatnie tak duże rozdysponowanie gruntów.

Pan Paweł Mazur odniósł się do przekazanych informacji jako Zastępca Dyrektora KOWR, wskazując, że Dyrektora Matkowskiego nie będzie na spotkaniu. Przekazał, że przygląda się trudnej sytuacji rolnictwa i należy dążyć do zmian w zasadach przyznawania dopłat, tak aby grunty trafiały faktycznie do producentów rolnych. Zwrócił się do Zarządu by zająć się definicją rolnika aktywnego. Odniósł się do poruszanych przez przedmówców spraw związanych z KOWR. Po spotkaniu w Zgorzelcu była podpowiedź aby grunty z dużych gospodarstw, które nie mogą mieć przedłużonych umów (pomimo możliwości przedłużenia na wydanie do 12 miesięcy), aby wydłużyć okres przejmowania gruntów. Nie wydzierżawiać gruntów w przetargach ofertowych. Nie ma możliwości dokonywania podziałów umownych, musi być podział trwały. Zasoby kadrowe KOWR nie pozwalają na sprawne rozdysponowanie gruntów. Propozycja przedłużania wydania gruntów do 3 lat wydaje się KOWR-owi racjonalna. To nie jest równoznaczne z przedłużeniem umowy dzierżawy. Nie może leżeć odłogiem kilka tysięcy ha gruntów będących w Zasobie, ponieważ ich rekultywacja będzie kosztowała nieprawdopodobne pieniądze. Za grunty będące w Zasobie płacą wszyscy. KOWR  z Wrocławia jest w kontakcie z Dyrektorem Generalnym i jest szansa na przedłużenie ww. terminu. To dotyczy nie tylko gruntów ale też nieruchomości. Ośrodki gospodarcze to są obiekty kosztowne w utrzymaniu. Dodał, że nie zgodzi się nigdy z włączeniem do punktacji opłacania KRUS, ponieważ wśród rolników jest wielu dwuzawodowców więc KRUS nie powinien być kryterium, Dodał, że ważniejsza jest dobra definicja aktywnego rolnika. Wskazał, że coraz więcej „prawdziwych” rolników zaspokoi się gruntami rozdysponowywanymi przez KOWR. Stwierdzenie kto jest tzw. „słupem” a odwoływanie przetargów z tego powodu też nie jest rozwiązaniem. Dodał, ze KOWR będzie organizował spotkania z rolnikami. Rolnicy „ostrzą sobie zęby” na grunty, które nie są w Zasobie KOWR. Przekazał, że zaprasza na spotkania, starają się organizować spotkania z dnia na dzień, zachęca do bezpośredniego kontaktu, bo to pozwala na sprawne rozwiązywanie spraw.

Pan Waldemar Jankowski powtórzył zadane na początku spotkania pytanie Pana Mazurka dotyczące przedłużania umów.

Pan Paweł Mazur jako przedstawiciel KOWR odpowiedział, że na przedłużenie umów musi być zgoda KOWR w Warszawie.

Pan Marek Brusiło, Członek Zarządu DIR,  zadał pytanie o gospodarstwo na terenie powiatu strzelińskiego, którego umowa wygasa za rok. Z odpowiedzi z KOWR wynika, że przedłużona będzie umowa dzierżawy, a wcześniej była decyzja że grunty będą rozdysponowywane wśród rolników.

Pan Paweł Mazur jako Zastępca Dyrektora KOWR odpowiedział, że KOWR patrzy perspektywicznie. Obecne wyliczenie za dzierżawę jest wyższe niż z umowy pierwotnej i wielu rolników nie chce podpisywać umów z wyższym czynszem. KOWR przedłuża te umowy, które może i tam jest z automatu zapis, że w każdym momencie KOWR może wyłączyć 30 % areału.  Wiele jest takich gospodarstw, że rolnicy windowali niebotyczne tony za ha, dodatkowo wprowadzono zapis o 11 kwartałach do wyliczeń czynszów, sprawia że to, że wiele jest pism o umorzenia czynszów, a KOWR nie może umorzyć czynszu, może tylko rozłożyć na raty. Niestety to powoduje, że wielu rolników przeliczyło się w licytowaniu czynszów. Dodał, że mając na uwadze przepisy KOWR nie może wielu gruntów wydzierżawić, gdyż one są zablokowane np. pod budowę drogi.

Pan Henryk Kowalik odniósł się do definicji aktywnego rolnika. Wskazał Ministrowi Rolnictwa że to jest fikcja.

Pan Waldemar Mazurek wskazał, że KOWR powinien przedłużać umowy pod warunkiem, że część oddadzą dla okolicznych, zwłaszcza młodych, rolników.

Pan Henryk Kowalik odpowiedział, ze dokładnie taki wniosek został do MRiRW wysłany z KRIR.

Pan Jan Rewers, Przewodniczący RP DIR Powiatu Górowskiego, wniósł do Dyrektora KOWR o spotkanie po 20 maja oraz przygotowanie inwentaryzacji gruntów będących w Zasobie, na terenie powiatu górowskiego.

Pan Paweł Mazur jako przedstawiciel KOWR wniósł o wcześniejszy kontakt telefoniczny w sprawie spotkania oraz o przedstawienie wcześniej pytań, by była możliwość przygotowania się spotkania. Przekazał informacje ile problemów ma KOWR z nieruchomościami będącymi pod nadzorem Konserwatora Zabytków.

Adwokat Łukasz Opaliński wskazał, ze warto ustawowo rozwiązać problem z nieruchomościami będącymi pod nadzorem konserwatorskim. Pan Paweł Mazur wskazał, że on może o to wnioskować jako Przewodniczący Rady Powiatowej DIR Powiatu Wałbrzyskiego, natomiast jako Zastępca Dyrektora KOWR nie może tego zrobić.

Pan Wiktor Zimmer, Przewodniczący RP DIR Powiatu Karkonoskiego złożył wniosek formalny – „30-stki” będą wystawiane do dzierżawy, należy mówić głośno, że dzierżawcy powinni zacząć kupować te grunty, tak aby ziemia szła w ręce prawdziwego rolnika.

Definicja aktywnego rolnika powinna być prosta – „pokaż fakturę ze sprzedaży”!

Wskazał, że jest problem po byłym gospodarstwie w Wojanowie, gdzie ciągle odcinano od pałacu grunty. Udało się trochę zabezpieczyć istniejące na gruntach nieruchomości, ale one wymagają interwencji związanej z ich zabezpieczeniem.

Pan Tadeusz Kinach, Przewodniczący RP DIR Powiatu Złotoryjskiego wskazał, ze najwyższy czas by to co się nie nadaje do zagospodarowania zostało „uporządkowane” przez KOWR. Wiele budynków nigdy nie będzie zagospodarowanych.

KOWR występuje do Rad Powiatowych ws. wyrażenia opinii dot. zapotrzebowania na grunty, pytanie po co? Wniósł by wskazywać czego dotyczy to zapytanie i jakie są decyzje związane z uzyskaną odpowiedzią. Dodał, że przedłużenie umów dzierżaw to wymyślanie sposobów na przetrwanie okresu kilku lat by dokonać zmiany ustawy i 30-stki „uwalić”. Dlatego od 2011 do 2020 roku nie składano deklaracji.

Pan Paweł Mazur jako przedstawiciel KOWR wskazał, że przedłużanie wydania gruntów jest korzystne. Dodał, ze Ustawa z 2011r. ma nieprzemyślane konsekwencje. Nikt nie wymyślił, aby coś zrobić z pałacami. Nie dojdzie do wielkiej zmiany bo czynnik społeczny na to nie pozwoli. My możemy pokazywać rozwiązania, które pozwolą na upełnorolnienie gospodarstw. Odnośnie zabudowań – rozebranie tego to potężne koszty. Jeden Minister jest z tej opcji, drugi Minister z innej i trudno się dogadać. Ale będą to pokazywać, bo nieruchomości popadają  ruinę.

Pan Jerzy Truś, Przewodniczący RP DIR Powiatu Wołowskiego poprosił o inwentaryzację gruntów na terenie powiatu wołowskiego. Odnośnie Zielonego Ładu wskazał, że nie ma już 4 % ugorowania i wnioski w systemie to przyjmują. Dodał, że jeżeli Ukraina wejdzie do UE, to polscy rolnicy będą mieli problem. Sytuacja nie jest ciekawa, bo wielu rolników jest już zniechęconych.

Pan Roman Pastuch, Przewodniczący RP DIR Powiatu Lubińskiego wskazał, ze ma niesmak do tego że wcześniej ANR – obecnie KOWR wiele budynków w dobrym stanie rozebrała. Czy KOWR rozbiera obecnie budynki na swój koszt?

Pan Paweł Mazur, Zastępca Dyrektora KOWR odpowiedział, że obecnie budynki są rozbierane (np. Łagiewniki) ale też zabezpieczane. Wszystko zależy od stanu nieruchomości. Wskazał, że budynki w dobrym stanie nie są przez KOWR rozbierane. Wskazał, na problem z eternitem, z którym mają problem nie tylko rolnicy ale też KOWR.

Pan Tadeusz Mochalski odniósł się do wypowiedzi Pana Tadeusza Kinach, wskazał, że sprawy dotyczące powiatu powinny być załatwiane przez Radę Powiatową na ternie powiatu.

Pani Bożena Kończak, Przewodniczący RP DIR Powiatu Kamiennogórskiego wskazała, że ma problem z małymi działkami. Rolnicy wnoszą o kupno, ale nie mogą tego wydzierżawić.

Pan Paweł Mazur, Zastępca Dyrektora KOWR udzielił odpowiedzi, że jest problem z rozdysponowaniem małych działek. Dodał, że KOWR cały czas szykuje się do rozdysponowania. Podziękował za pomoc w tym zakresie, powiedział, że liczy na merytoryczne włączenie się rolników w to działanie.

Pani Bożena Kończak wskazała na problem sytuacji w rolnictwie, jest bardzo zła sytuacja hodowców, którzy wymagają różnorakiego wsparcia. Jeżeli nie będzie tu działania wieś się wyludni, nie będzie młodych, to będzie katastrofa. Będą pieniądze w LGD na przetwórstwo i należy o tym mówić. Poprosiła aby na przyszłe spotkanie przyjechać z delegatami.

Pan Jan Smorawski, Przewodniczący RP DIR Powiatu Oleśnickiego, zaprosił Dyrektora KOWR Pana Pawła Mazura na spotkanie na powiecie oleśnickim, gdyż jest tam 460 ha do podziału, a zainteresowanie wśród rolników jest duże. Dodał, że w Sycowie są dwa gospodarstwa które są prowadzone przez przedsiębiorców, którzy je poddzierżawiają a rolnicy chętnie by je wydzierżawili.

Przewodniczący RP DIR zadali pytanie o możliwość wykupu gruntów pow. 2 ha.

Pan Paweł Mazur jako Zastępca Dyrektora KOWR odpowiedział, że zgody są wydawane indywidualnie.  Jako Przewodniczący Rady Powiatowej dodał, że jeżeli ktoś jest dzierżawcą to powinien mieć możliwość wykupu gruntów.

Pan Ryszard Borys Prezes DIR wskazał, że sporo rolników wykupiło grunty, po interwencji Prezesa przyspieszono te działania.  Z półtora roku skrócił się ten termin nawet do 3 miesięcy.

Pan Paweł Mazur jako Zastępca Dyrektora KOWR przekazał, że obrót gruntami cały czas się odbywa. Dodał, że wiele rzeczy opiniuje KOWR w Warszawie lub Ministerstwo, a oni są zakopani dlatego to trwa. Ale jest liberalizacja, że coraz więcej decyzji będzie można podejmować na poziomie Oddziału Terenowego.

Pan Franciszek Osip, Przewodniczący RP DIR Powiatu Bolesławieckiego, wskazał, że wciąż jest problem z opakowaniami po nawozach.

Pan Leszek Wicha dodał, że jest duży problem z bigbagami oraz folią, rolnicy nie mogą ich zutylizować, poprosił o interwencję na poziomie krajowym, zaproponował, by być może wdrożyć rozwiązanie takie samo jak w przypadku środków ochrony roślin, by przerzucić obowiązek na producentów nawozów.  Większość producentów to firmy państwowe.

Pan Henryk Kowalik wskazał, że firma, która wprowadza nawozy do obrotu powinna je odebrać.  Cena nawozu obejmuje nawóz, bigbag i jego utylizację.

Pan Mariusz Hydzik zadał pytanie czy na Stary Jaworów uda się podpisać umowę do 30 maja

Pan Paweł Mazur jako Zastępca Dyrektora KOWR odpowiedział, że nie ma takiej możliwości.

Pan Ryszard Frączek, Przewodniczący RP DIR Powiatu Legnickiego zaprosił Pana Pawła Mazura jako Zastępcę Dyrektora KOWR do Legnicy na 10 maja. Wskazał, że w jego ocenie dwa dni po posiedzeniu Rady Społecznej powinien mieć informację zwrotną o podjętych decyzjach, tzn. powinien być przekazany Protokół z posiedzenia Rady Społecznej przy KOWR.

Pan Paweł Mazur jako Zastępca Dyrektora KOWR wskazał, że z dnia na dzień nie będzie organizowane spotkanie w terenie, gdyż ono musi być przygotowane, aby pracownik KOWR był przygotowany i mógł odpowiedzieć na spotkanie.  KOWR chce aby podczas spotkania rolnicy z sali wybiorą reprezentantów, którzy będą w kontakcie z KOWR. Odnośnie Rady Społecznej dodał, że działa ona na podstawie Zarządzenia Dyrektora KOWR, członkowie otrzymują zwrot kosztów przejazdu. Protokół jest sporządzany przez sekretariat więc nie ma możliwości aby był sporządzony w 2 dni. Dodał, że podczas spotkań w ternie przekazuje informację, że członkowie Rady Społecznej poświęcają swój czas na pracę w Radzie.

Pan Waldemar Jankowski dodał, że reprezentanci Izby w Radzie Społecznej bronią głosu RP i dążą do organizacji głównie przetargów ofertowych.

Pan Leszek Wicha wniósł aby przekazywać do Rad Powiatowych informację zwrotną z posiedzenia Rady Społecznej.

Pan Paweł Mazur jako Zastępca Dyrektora KOWR wskazał, że protokół z posiedzenia jest przesyłany członkom Rady i nie jest zastrzeżony. Dodał, że jeżeli przetarg został zaopiniowany przez Radę Społeczną niezgodnie z prawem to to jest tylko opinia i KOWR nie może działać niezgodnie z prawem więc zadziała tak jak powinien.

Prezes Ryszard Borys wskazał, ze Protokół z posiedzenia Rady Społecznej będzie przesyłany do Rad Powiatowych.

Pan Waldemar Mazurek ponowił apel aby ktoś z terenu gdzie jest dużo przetargów aktywnie uczestniczył w pracy związanej z rozdysponowaniem.

Pan Ryszard Borys wskazał, że po to materiały z Biura Zarządu są wysyłane do Rad Powiatowych  do zaopiniowania bo tej opinii reprezentanci w Rady bronią podczas posiedzenia.

Pan Leszek Wicha, zawnioskował, aby był dany Radom czas na dokonanie analizy materiałów do zaopiniowania przez Radę Społeczną. Zwrócił się do Zarządu o wystąpienie do KOWR o przesyłanie materiałów z większym wyprzedzeniem.

Dyrektor Biura DIR wskazała, że materiały trafiające do Biura DIR są natychmiast przesyłane w teren z prośbą o procedowanie. Zwróciła się do Przewodniczących RP o informację zwrotną a nie tylko pozostawianie bez odpowiedzi.

Wiceprezes przekazał zebranym informację, że to izba zawnioskowała o częstsze spotkania Rady Społecznej.

Pan Mariusz Hydzik wskazał, że coraz więcej jest kontroli czy Państwowa Inspekcja Nasiennictwa ma prawo kontrolować rolników. Poprosił Mecenasa o przygotowanie takiej informacji.

Pan Ludwik Twardochleb wniósł o rozesłanie do RP informacji o składzie Rady Społecznej.

Pan Paweł Mazur przekazał, że  nie może dłużej uczestniczyć w spotkaniu, ze względu na spotkanie w KOWR.

Pan Waldemar Jankowski podziękował Panu Mazurowi za udział w spotkaniu.

Pan Wiktor Zimmer zwrócił się o ponowne wystąpienie o przywrócenie paszportów do zwierząt.  Brak spowoduje wiele problemów dla hodowców.

Zarząd przekazał, że wystąpi z wnioskiem.

Pani Bożena Kończak zwróciła się o spotkanie z Wojewódzkim Lekarzem Weterynarii

Pan Jankowski przekazał informację, że Zarząd opracował sprawozdanie za I kwartał, które będzie przesłane do Przewodniczących mailem

Pan Waldemar Jankowski przywitał Panią Dyrektor TUW Joannę Klimas- Zajączkowską, która przedstawiła informację

Pani Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu Beata Głuchowska przedstawiła działania Wód Polskich, zadeklarowała chęć współpracy oraz spotkań.

Przewodniczący Rad zadali pytania dotyczące działalności Wód Polskich, do których Pani Dyrektor się odniosła.

Pan Jan Socha, Dyrektor Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego wskazał, że podejmuje liczne działania by usprawnić działania instytucji, którą obecnie zarządza.  Wywiązała się dyskusja z Przewodniczącymi Rad.

Prezes wskazał, że Izba ponowi wniosek o zmianę przepisów w zakresie zasad wyliczania emerytur rolniczych oraz o ograniczenie ilości dokumentów wymaganych przez KRUS.

Prezes Izby zamknął posiedzenie.

 

 

 

 

 

KRIR ws. dopłat do zbóż

W związku z zamieszczeniem w RCL 22 kwietnia 2024 r. projektu rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, który bez konsultacji społecznych od razu został skierowany na Stały Komitet Rady Ministrów, Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych przekazał do MRiRW uwagi dotyczące rekompensat dla producentów zbóż.

W projekcie rozporządzenia zapisano, że pomoc będzie wypłacana wyłącznie do zboża sprzedanego w okresie od 1 stycznia do 31 maja 2024 r. Samorząd rolniczy nie może zaakceptować tego zapisu ponieważ pozbawia pomocy rolników, którzy sprzedali zboże po żniwach. Wnosimy o uwzględnienie sprzedaży od sierpnia 2023 r. Różnica w cenach zboża pomiędzy okresem po żniwach a obecnie jest niewielka.

Rekompensatą powinny zostać objęte również sprzedane plony rzepaku i gryki, ponieważ te uprawy również ze względu na sytuację rynkową zmienioną w wyniku działań wojennych osiągały zaniżoną cenę.

W rekompensatach należy uwzględnić również dopłaty do sztuki dużej zwierząt.

W związku z powyższym Zarzad KRIR zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Pana Czesława Siekierskiego o uwzględnienie opinii samorządu rolniczego i skierowanie autopoprawki w tym zakresie do RCL.

BIP
Fundacja

Fundacja Izydora

Związek Wzajemności Członkowskiej

Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych „TUW” jest ogólnopolskim, pierwszym reaktywowanym dzięki zmianom w polskim prawie ubezpieczeniowym, towarzystwem korzystającym z wzajemnościowej formuły realizacji ubezpieczeń.

Przydatne linki
Kalendarz

Money.pl

Money.pl - Kliknij po więcej
Forex
 CHF / PLN 4,0770 -0,16% [20:13]
 EUR / JPY 124,5710 -0,04% [20:13]
 EUR / PLN 4,3939 -0,31% [20:13]
 USD / JPY 105,7190 -0,25% [20:13]
 USD / PLN 3,7284 -0,49% [20:13]
Wspierane przez Money.pl

Imieniny:
Benedykt, Gizela