Do 17 czerwca można się starać o przyznanie dopłat bezpośrednich i obszarowych za 2024 r. Na wprowadzanie zmian w deklaracjach bez konsekwencji finansowych rolnicy mają czas do 1 lipca. Wnioski będzie można składać jeszcze do 12 lipca, ale w tzw. okresie sankcyjnym za każdy dzień roboczy opóźnienia kwota płatności będzie pomniejszana o 1 proc. – komunikat MRiRW. Do 8 maja o dopłaty bezpośrednie za 2024 r. ubiega się 484 tys. rolników.
O wsparcie po raz kolejny można się ubiegać wyłącznie za pomocą internetowej aplikacji eWniosekPlus dostępnej na Platformie Usług Elektronicznych. Do tej pory Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zarejestrowała ponad 484 tys. wniosków. Rolnicy, którzy nie mają komputerów, mogą liczyć na techniczne wsparcie ze strony pracowników ARiMR. Wszelkie wątpliwości można konsultować również za pośrednictwem infolinii Agencji. Także w tym roku bezpłatną pomocą służą eksperci z Ośrodków Doradztwa Rolniczego.
Dopłaty bezpośrednie przysługują rolnikom aktywnym zawodowo, prowadzącym działalność rolniczą. Muszą oni posiadać grunty o powierzchni co najmniej 1 ha. Ziemia, do której chcą otrzymać dofinansowanie, powinna być w ich posiadaniu na dzień 31 maja 2024 r. Wsparcie przysługuje także gospodarzom, którzy mają mniej niż 1 ha gruntów, ale spełniają warunki do przyznania płatności związanych ze zwierzętami a łączna kwota płatności bezpośrednich, które mieliby otrzymać, wynosi co najmniej 200 euro.
Katalog płatności, o które można się ubiegać w tegorocznej kampanii, jest podobny do tego z 2023 roku. Jak poinformowało MRiRW, będą też nowe. Jedna z nich to płatność dla małych gospodarstw, która podobnie jak przed rokiem, ma być przeznaczona dla rolników posiadających do 5 ha użytków rolnych. Propozycja ta wymaga jeszcze akceptacja Komisji Europejskiej. Będą też zmiany w zasadach dotyczących warunkowości. W odniesieniu do poszczególnych państw członkowskich modyfikacje przepisów mają dotyczyć:
Z tą ostatnią zmianą związane jest wprowadzenie nowego ekoschematu – Grunty wyłączone z produkcji. Więcej informacji o planowanych zmianach na portalu MRiRW: Nowe płatności w Planie Strategicznym WPR – otwórz oraz Planowane zmiany w płatnościach bezpośrednich – otwórz
Informacje o zmianach w zasadach przyznawania dopłat – więcej
Źródło: https://www.gov.pl/web/arimr/kampania-doplat-2024–termin-naboru-wydluzony-na-razie-zlozono-484-tys-wnioskow
Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Poznaniu zaprasza na szkolenie wyjazdowe pn. Innowacje w rolnictwie – ochrona gleb, do Hotel 500 ul. Poznańska 139, Tarnowo Podgórne, organizowane w dwóch terminach:
Rejestracja na szkolenie odbywa się poprzez platformę e-CDR pod adresem:
https://planowanie.cdr.gov.pl/szkolenia/
Nabór na szkolenie trwa do: 15.05.2024 r. I termin oraz 20.05.2024 r. II termin
Odpłatność:
Udział w szkoleniach jest bezpłatny. Koszty noclegu, wyżywienia, materiałów szkoleniowych finansowane są z operacji. Dojazd we własnym zakresie.
Harmonogram szkolenia możliwy do poprania na stronie: https://www.cdr.gov.pl/images/Poznan/2024-05-21-INNOWACJE-WYJAZDOWE/harmonogram.pdf
Osoby do kontaktu:
– w sprawach organizacyjnych: Beata Trela, tel. 616486214, e-mail: b.trela@cdr.gov.pl
– w sprawach merytorycznych: Danuta Nowak, tel. 616486206, 532548927; e-mail: d.nowak@cdr.gov.pl
KONKURS NA 30-LECIE TOP AGRAR POLSKA
W tym roku top agrar Polska świętuje 30-lecie swojego istnienia. Oznacza to, że od trzech dekad inspirujemy do rozwoju rolników, a nasi Czytelnicy rok rocznie otrzymują od nas setki stron wypełnione praktycznymi poradami, niezależnymi testami, opiniami i nowymi trendami z branży z kraju i zza granicy.
Z okazji 30. urodzin zorganizowaliśmy konkurs urodzinowy i zachęcamy wszystkich rolników do wzięcia udziału w nim. Do wygrania są aż 33 cenne nagrody:
•nagroda główna: ciągnik Arbos 4110 o mocy 110KM
•druga nagroda: przetrząsacz pokosów PWP 530
•trzecia nagroda: obciążnik do ciągnika seria RT 800 kg
•oraz 30 nagród dodatkowych – zestaw odzieży dla rolnika.
Żeby wziąć udział w konkursie należy rozwiązać dwa zadania konkursowe. Pierwsze z nich, to oszacuj, ile paliwa spalił ciągnik Arbos 4110 w testowej orce na dystansie 3000 m. Zużycie paliwa ciągnika należy podać z dokładnością do 1 cm3, tj. 0,001 l.
Oraz drugie, napisz krótkie hasło z okazji jubileuszu 30-lecia top agrar Polska. Tu będzie oceniana kreatywności i pomysłowość uczestników.
Dodatkowo na stronie konkursowej przygotowaliśmy dla uczestników małą podpowiedź, video z relacją z momentu dokonywania pomiarów, która pomoże w prawidłowym oszacowaniu wyniku spalania.
Zgłoszenia konkursowe należy przesyłać do 13 października 2024 roku. Regulamin konkursu oraz formularz zgłoszeniowy znajduje się stronie www.30lat.topagrar.pl
Kontakt
Marta Łyskawińska
e-mail: m.lyskawinska@pwr.agro.pl
tel. 609-018-300
W odpowiedzi na wystąpienie Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z 22 marca 2024 r., w sprawie długości okresu zobowiązań dla beneficjentów interwencji I.13.2 „Tworzenie i rozwój organizacji producentów i grup producentów rolnych” uwzględnionej w Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (PS WPR 2023-2027), resort rolnictwa przedstawił pismem z 25 kwietnia 2024 r. informację, że przychyla się do wnioskowanych zmian.
MRiRW informuje, że aktualnie mechanizm wsparcia w ramach interwencji I 13.2 obejmuje okres pięciu lat realizacji planu biznesowego oraz wypłaty pomocy i trzech lat obowiązku posiadania statusu grupy producentów rolnych (GPR) i organizacji producentów (OP) oraz wydatkowania uzyskanej pomocy finansowej po otrzymaniu ostatniej płatności.
Do MRiRW docierają sygnały, że okres ten może zniechęcać potencjalnych beneficjentów do udziału w tym mechanizmie, w szczególności biorąc pod uwagę aktualną sytuacje na rynkach rolnych i wynikającą z niej niepewność odnośnie do prowadzenia produkcji rolnej w dłuższym okresie. W związku z tym podjęło starania o zmianę tych warunków.
W MRiRW przygotowano projekt uchwały Komitetu Monitorującego PS WPR 2023- 2027, mający na celu zmianę przyjętych założeń odnośnie do interwencji I.13.2.
Proponowane zmiany polegają m.in. na określeniu obowiązku:
1) utrzymania statusu uznania za grupę producentów rolnych lub organizację producentów przez okres minimum jednego roku od otrzymania ostatniej płatności (zamiast trzech lat jak jest obecnie);
2) wydatkowania wsparcia do końca pierwszego roku działalności beneficjenta, następującego po uzyskaniu ostatniej płatności (zamiast do końca trzeciego roku jak jest obecnie).
W opinii MRiRW proponowane zmiany uelastycznią warunki realizacji wsparcia w ramach interwencji I.13.2 i powinny zwiększyć zainteresowanie potencjalnych beneficjentów ubieganiem się o pomoc finansową w ramach tej interwencji.
Wystąpienie KRIR >>>
Odpowiedź MRiRW >>>
W odpowiedzi na wystąpienie Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych w sprawie stworzenia uregulowań prawnych, które pozwolą objąć ochroną prawną tradycyjne zapachy i odgłosy związane z produkcją rolniczą resort rolnictwa poinformował pismem z 26 kwietnia 2024 r., że w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi analizowane są wszystkie napływające sygnały dotyczące warunków prowadzenia działalności rolniczej.
Warunki pracy na wsi są specyficzne, a prowadzenie działalności rolniczej może wywoływać pewne uciążliwości. Nierzadko również pojawiają się pewne konflikty wśród mieszkańców terenów wiejskich – rośnie presja w zakresie ograniczenia skali hałasu w dni wolne czy w porach nocnych, stosowania nawozów i środków ochrony roślin, czy też emisji zapachów pochodzących z produkcji rolniczej. Obszary wiejskie ze względu na panujące tam więzi międzyludzkie były i pozostaną wyjątkowo otwarte na rozwój wszelkiego rodzaju ruchów i organizacji obywatelskich. Jednak nie można doprowadzić do wygaszania produkcji rolniczej na obszarach wiejskich z powodu waśni sąsiedzkich, czy protestów mieszkańców.
Jedną z podstawowych funkcji obszarów wiejskich jest funkcja produkcyjna, umożliwiająca zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego kraju. Dlatego organy odpowiedzialne za planowanie przestrzenne i zagospodarowanie terenów, powinny w taki sposób kształtować przestrzeń na obszarach wiejskich, aby tworzyła ona harmonijną całość przy uwzględnieniu wszelkich uwarunkowań środowiskowych, kulturowych, społeczno-gospodarczych oraz estetycznych.
Równie ważne jest budowanie świadomości społecznej w zakresie różnych aspektów i skutków prowadzenia działalności rolniczej, a także poszerzenie wiedzy społeczeństwa na temat utrzymania dziedzictwa kulturowego obszarów wiejskich, które jest związane m.in. z prowadzeniem działalności rolniczej.
W dniu 24 września 2023 r. weszła w życie ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (1). Reforma planowania przestrzennego wprowadza daleko idące zmiany w zakresie możliwości lokalizowania różnego rodzaju inwestycji, w tym budynków inwentarskich. Zasadniczą zmianą jest zastąpienie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy planem ogólnym (nowy dokument planistyczny). W jego ramach mają być tworzone określone strefy planistyczne, w tym strefa wielofunkcyjna z zabudową zagrodową (gdzie w profilu dodatkowym może być wprowadzony teren wielkotowarowej produkcji rolnej) oraz strefa produkcji rolniczej (gdzie w profilu podstawowym ma być dopuszczalna wielkotowarowa produkcja rolnicza). Tworząc odpowiednie strefy planistyczne, nastąpi ograniczenie przenikania różnych funkcji, co w konsekwencji wpłynie na ograniczenie licznych konfliktów przestrzennych, które towarzyszą m.in. bliskiemu sąsiedztwu zabudowy gospodarskiej z zabudową stricte mieszkaniową.
Wystąpienie KRIR >>>
Odpowiedź MRiRW >>>
Agencja Nasienna sp. z o.o. nie jest żadną instytucją publiczną. Jest spółką prawa handlowego i podmiotem prywatnym, który na podstawie odpowiednich przepisów i udzielonych upoważnień reprezentuje posiadaczy wyłącznego prawa do odmian roślin, które uprawiają polscy rolnicy.
Na skutek nowelizacji ustawy o ochronie prawnej odmian roślin, która miała miejsce w dniu 8.06.2017 r., hodowcy (oraz ich organizacje) pozbawieni zostali możliwości występowania do posiadaczy gruntów rolnych z wnioskami o udzielenie informacji w zakresie odstępstwa rolnego dotyczącego odmian roślin chronionych wyłącznym prawem na szczeblu krajowym. Nie utracili jednak tego uprawnienia w stosunku do odmian roślin chronionych na szczeblu wspólnotowym.
W związku z powyższym Agencja ma prawo występować do rolników wyłącznie z wnioskami o udzielenie informacji w zakresie odstępstwa rolnego, odnoszących się do odmian roślin chronionych na szczeblu wspólnotowym. Oznacza to, że posiadacze gruntów rolnych nie mają prawnego obowiązku przekazywania informacji dotyczącej wykorzystania materiału ze zbioru, który uzyskano w gospodarstwie rolnym i użyto na terenie tego samego gospodarstwa rolnego – w przypadku odmian objętych ochroną krajową.
Formalnie przedstawiciele Agencji Nasiennej mają prawo przeprowadzać kontrole u rolników, po uprzednim zawiadomieniu, aby zweryfikować legalność korzystania przez nich z odmian chronionych. Przepisy unijne precyzują zakres takiej kontroli. Przedstawiciele Agencji Nasiennej mogą żądać ujawnienia dostępnych dokumentów, takich jak faktury, stosowane etykiety lub pozostałe właściwe dokumenty dotyczące:
Teoretycznie za niewpuszczenie kontrolerów do gospodarstwa czy za odmowę pokazania dokumentów grozi grzywna orzekana przez sądy powszechne w sprawach o wykroczenia, ale brak jest danych, żeby takie sprawy wobec rolników w ogóle się odbywały.
Generalnie rolnicy mają obowiązek udzielić Agencji Nasiennej sp. z o.o. stosownych informacji, ale tylko w zakresie odmian objętych ochroną wspólnotową i tylko w zakresie, w jakim to dotyczy reprezentowanego przez Agencję hodowcy (właściciela odmiany). Jeżeli rolnik ma pokazać faktury, to tylko te dotyczące materiału, którego właścicielem jest hodowca zrzeszony w Agencji Nasiennej. Agencja powinna przed przystąpieniem do kontroli przekazać rolnikowi szczegółowe informacje dotyczące zakresu kontroli, w szczególności odmian, jakich kontrola dotyczy i nazw hodowców, na rzecz których ta kontrola się odbywa. Przedstawiciele Agencji nie mają prawa kontrolować dokumentacji gospodarstwa w żaden sposób, jeżeli nie dotyczy to powyższych kwestii. Należy również zażądać od przedstawicieli Agencji informacji na temat RODO, gdyż dane podlegające takiej kontroli to przecież wiele danych osobowych. Jeżeli powyższe warunki nie zostaną spełnione przez Agencję, do żadnych czynności kontrolnych w gospodarstwie nie może dojść.